|
|
|
|---|---|
|
Hej Forumet! Airbagsensorn i passagerarstolen på min 520i Touring -96 (E34) är trasig. Jag har fått tag i en hel sensor från en E39 -97. Är det någon på forumet som vet om denna även passar till en E34:a. Det är ju lite "pill" att komma åt den (riva av klädsel, av med stol m.m) så vet man om den passar INNAN så är det ju en fördel. Hälsningar Bengt | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E34-96 Länk E39-97. Länk Passar ej mao. alternativ. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
OK Tack för svaret Hasso!! Jag får olika signaler från olika verstäder. BMW i Helsingborg bekräftar det du skriver om att airbagarna fungerar även om lampan lyser i två minuter och sedan slocknar. En annan BMW-verkstad påstår att en trasig sensor i stolen kortsluter hela systemet och gör så att inte airbagarna löser ut. Är det första sant kan jag ju leva med att lampan lyser en liten stund men det andra alternativet är ju inte kul om det går åt he... Vad skall man egentligen tro? Det är ju synd på bilen att bara köra in i ett träd o testa.... Bengt BO |
|
|
Verkar något förenklat att bara påstå att det "kortsluter hela systemet". Tyder på dåliga kunskaper, det handlar inte om några kortslutningar osv. Varför skulle sensorn i passagerarstolen påverka nåt annat än just airbagen framför denna stolen, oavsett hel eller trasig? FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Helsingborg verkar vara den verkstad som läser sin egen dokumentation bäst :) servicemeddelande gällande byte av stol till utan sensormatta e34-E36 fråm 09/93 650296(046) med tvåminuters lampans tändning och släckning beskriven. Lyser lampan lyser hela tiden, så är hela systemet urfunktion. Jag körde en E39 528-96 för några vekor sedan med samma tvåminuters släckning, jag misstänker kortslutning i sensormattan som orsak till detta då avbrott ger tändlampa hela tiden vet jag efter egna tester. BMW hade inte kunnat verfiera var felet låg med DIS på denna bil, som haft denna felfunktion i 5 år minst. ///MVH Hasso Länk |
|
Hejsan! Är det någon som verkligen vet hur sensormattan fungerar? Är det så att den känner av ett visst tryck? Dvs, beroende på vikt så löser airbaggen ut under vissa förutsättningar, och detta för att barn inte ska komma till skada vid kollision. Stämmer det påståendet? |
|
Ja det stämmer, rätt bra över 12 kilo ska krävas i den gamla versionen. Man kan ohmmäta sensormattan åt ena hållet och konstatera att Ohmvärdet ändras med vikten/trycket I de nyare på E90 tex så är det en mera exact avkänning angående vikten och där ska airbaglampan tändas som talar om att en person med låg vikt sitter i stolen (förenklad förklaring) och att airbagen är avaktiverad. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.