AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.314

Test: Koppla in extern tv-källa (dator)

Hej!

Jag sitter och testar mig fram för att så småningom ev. göra en fast installation.. Jag siktar på att göra en datorinstallation i bilen (i-bus, carx m.m)

Nåväl, vad jag förstått av all dokumentation jag läst så borde jag kunna testa och se om jag kan få en bild på monitorn genom att koppla in en extern källa (i mitt fall nu en digitalkamera med tv-utgång) till PIN 13/14 på vit kontakt i videomodulen samt jorda kontakt 17 på blå kontakt i videomodulen.

Icke sa nicke!
Som jag trodde det skulle fungera så borde skärmen ändra sig till svart läge så fort jag jordade PIN 17, sedan förhoppningsvis få bild när jag lade på PIN 13/14, men skärmen byter aldrig från den vanliga bilden...

Är det någon som kan verifiera att jag tänker rätt?

Mvh
Marcus
Hmm, jag sitter nu och funderar på ifall "jord" i detta fallet inte alls skall vara chassit som jag testade utan snarare pin 10 på blå kontakt, frågan är om det gör någon skillnad eller inte....
Finns det någon som skulle kunna bekräfta att om man jordar stift 17 på blå kontakt (antingen mot chassijord eller t.ex. stift 10/11) så skall monitorn slå över i annat läge (borde väl vara i svart läge)?

/Marcus
När jag provade att ansluta en backkamera för en vecka sedan slog den _inte_ över när jag jordade pin17.
Detta funkade i vintras när jag anslöt en dator, så jag har försökt att förstå varför det inte funkade med kameran:
Den enda förklaring jag lyckats komma på är att kameran är PAL, men datorn hade jag stält in att generera en NTSC signal. Men jag har inte kunnat testa det pga att datorn fått gå iväg till annan användning, så om du har möjlighet får du gärna försöka kolla detta.

När jag anslöt datorn i vintras labbade jag inte så mycket med detta eftersom dett funkade med en gång. Jag tycker själv det låter långsökt att videomodulen skulle känna om det ligger en avkodbar signal på videoingången innan den växlar...
En annan sak som är konstig är att min PAL backkamera funkade alldeles utmärkt när jag anslöt den till AUX ingången på samma videomodul...

Sedan finns givetvis möjligheten att jag lyckats pajja RV camera ingången på något sätt när jag höll på med installationen, men jag brukar vara rätt noggrann och metodisk, så jag tror faktiskt inte att jag gjort det.

Mvh. /Kjell
Vilken av dina bilar, är det du labbar med förresten, och vilken årsmodell är den? Börjar fundera på om jag var förvirrad i höstas och anslöt min dator på aux-ingången, och att jag därmed inte har sett min RV camera ingång funka...
Anledningen till att jag är osäker är att jag vid den tiden hade uppfattat det som att om man använde RV cam ingången skulle man bara kunna få ljus i mono, men det förstod jag snart att det var precis tvärtom - om man använder AUX ingången kan man bara få mono ljus såvitt jag förstått (någon får gärna rätta mig och förklara hur det är om jag har fel här!), och det är ju inte så lysande om man vill ansluta en mediaspelare...

Mvh. /Kjell
Öh, sitter i lite konstig ställning när jag skriver - ljus=ljud! :-)

Mvh. /Kjell
Kjell:
Det är E38'an jag labbar med, B8an har ingen navi eller tv..
Bilen är från 1995, jag är lite orolig över att RV ingången kanske inte fungerar i min bil heller... Speciellt i och med att bilen min är en så tidig årsmodell...

Jag får helt enkelt prova med något som genererar en stabil NTSC signal och sedan gjorda. Förresten? Jordade du mot chassi eller mot någon annanstans? (Om du överhuvudtaget använda PIN 17 och inte aux ingången)

/Marcus
Nu har jag varit ute och provat med en kamera som levererar NTSC samt PIN 17 jordad och verkligen _ingenting_ händer!

Måste monitorn vara utrustad för RV-kamera eller något kanske?
Jag kopplade in en PC som drog ett relä via serieporten, detta relä jordade då pinne 17 mot pinne 10. Har inte testat någon annan jordpunkt, men tycker inte det borde spela ngn roll.
Men nu är jag som sagt lite osäker på om det verkligen var RV ingången jag använde... Tyvärr har jag inte kvar datorn med NTSC utgången, så jag kan inte återupprepa mitt test heller :-( Men en PAL kamera testade jag som sagt också för en vecka sedan, med samma nedslående resultat som du...

Mvh. /Kjell
Kjell? Har du sett någonting på forum och andra ställen som skulle kunna antyda att navin/tv'n måste vara utrsutad med något särskilt för att det skall fungera med RV ingången?

(Jag har inte sett något som tyder på det men jag får ju liksom noll respons från grejjorna... däremot funkar numera min monitor kanon, jag lödde om lite inuti :))

/Marcus
Har idag meckat bort pin 10 och satt dit min egen, jordar mot den istället men inte sjutton blev det något bättre där inte...

Jag har även lagt ut frågan på CarX forumet, får se om man får något bra svar....
Det känns som om min tv-/videomodul inte alls vill leka med RV-kameror! Den kanske inte är förberedd för det? (Man kanske skall poängtera att jag inte heller har aux/fax/tv urtaget i baksätet, kan det göra skillnad?)

/Marcus
Har nu hittat lite tråkiga fakta:
TV moduler tillverkade före 1998 har tydligen ingen ingång för RV kamera. Därmed ger PIN 17 inte heller något resultat...

Då är bara frågan, vilken TV modul skall man köpa? (För att ev. använda 16:9 med MK4 så småningom), förstår man vilket serienummer den skall ha eller finns det flera?

Jag har även hittat antydningar om att en del blir tvungna att ansluta PIN 14 på vit kontakt mot bilens jord (alt. pin 10/11 på blå) för att få bild.. men jag tror att det är när de har problem med att få en stabil bild.. i mitt fall får jag ju inte ens en bild...

Men, hjälp angående videomoduls-art.nr skulle verkligen uppskattas! Känns som en djungel!

/Marcus
no
347
noah
E65 730D
Ge inte up
Du kan koppla in dig på dom RGB kabeln efter din video box
Min E38 från 95 är nu på lack så jag kan inte prova skälv
Men min plan är att koppla nim gammal LapTop till Naven
Jag kommer att göra en konverter (VGA till BMW RGB)
Jag har kopplat den till I-bussen och får Mp3 taggar i min OBC display med Varan MP3
Kvar har Video och Audio

Noah Brown
Ett par frågor då:
Om du skulle koppla in dig på RGB kontakerna, hur gör du för att visa bilden i navin? Om jag förstått det hela rätt så skall man i bilar utrustade med AUX ingång välja AV-läge för att då visa det som finns på RGB porten... något AV-läge har jag aldrig sett i mina menyer (och jag har heller ingen AUX ingång installerad i min bil)

Men, säg att du kan få ut bild till navin via RGB, blir det inte trassligt att aktivera videoläget med automatik då? Fördelen med RV-ingången är ju att den kan overrida vanliga bilden genom att switcha pin 17, detta är ju enkelt gjort via ett relä och t.ex. carX programvaran...
Om man använder RGB så måste man kanske skicka ett IBUS meddelande för att aktivera kan jag tänka mig?

/Marcus
Bmwcs# 4680
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Darklight, jag har samma resultat som du och provat det mesta, däremot har jag anslutit till AV-ingången med positivt resultat, men då måste man gå in i AV-läge via TV och det är inte så aktuellt.

Stämmer din info om att de innan 98 saknar RV så var det ju inte alls skoj, just som ja lyckats dra varenda kabel oxå....
Äh, om du ändå har dragit allt så är det ju enkelt för dig för att få det att fungera: Punga ut med lite pengar bara :) 6-7000 för en ny videomodul som klarar av digital-tv samt att du får ordning på datorn också!
(Det är ju ändå bara pengar ;) )

Förresten, jag har letat igenom min navi efter AV ingången, hur aktiverar man den (alltså via vilken meny?). Har du också en fysisk AV ingång monterad i bilen eller har du gått in mot pin 6/15 på vit kontakt?

/Marcus
Bmwcs# 4680
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Tjena,

Jovisst, låter faktiskt som att jag sparar pengarna och byter årsmodell på bilen istället... :)

Jag har gått in på pinnarna och får då gå in i TV-läge och längst ned där finns väl AV.
Det tråkiga om man ansluter en DVD eller dator är ju att man bara får Mono ljud.
Aha! Där ser man!
Nu har jag bild från min digitalkamera också :-)

Hmm, man kan inte kombinera AV ingången med TAPE ljudet antar jag? Det hade ju varit ett alternativ annars...

/Marcus (som nu är lite halvnöjd när han kunnat visa bild på naviskärmen)
BMWGUS:
Vilken navigatormodell har du? Ifall du har mK2 eller senare så kan du byta videomodulen rakt av och tittar man på några billigare varianter så kan du nog få dem för runt 1500 med frakt osv via ebay... kan ju vara ett alternativ?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Ingen möjlighet att få in ljud och bil på annat sätt samtidigt än att ljudet blir Mono.
Hade man haft RV-cam ingången så hade man kunna kört in ljud med FM-sändare, via tape eller annat.

Jag har ju naturligtvis en MK1, så nån uppgradering blir nog inte aktuell.

Men är någon intresserad av backkameror så har jag, flera stycken....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.