AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

Rejält glapp i bakhjul + lite (?) mer...

ro
5
rob:pee
318i - 92
Hej allihopa!
Lite kort info, bilen är en 318 e36 92:a för några månader sen hade jag ett lätt gnisslande ljud det lät som det kom bakifrån på vänster sida. Jag trodde det var en broms som låg på men lat som jag är så brydde jag mig inte allt för mycket om det och efter nån vecka så avtog och försvann missljudet. Men för ca 1 vecka sen kom det tillbaka, mycket kraftigare än sist men denna gång på höger sida. Jag har knappt kört alls sen det kom tillbaka så var jag ut en kort sväng idag och då hörde jag att det klonkade också. Jag stannade gick ut och gungade på bilen men märkte inget ovanligt (är ingen expert som ni kanske märker ;)) och mest för skoj så satte jag foten på överdelen av höger bakdäck och pressade och till min förskräckelse så vickade hela hjulet och det uppstod ett klonkande ljud. Kan inte säga exakt hur mycket det vickade men om man jämför med när klockan står på 12.00 så är hjulet rakt så kunde jag vicka det till 11.55. Testade samma metod på det vänstra hjulet också men det var styvt.
Här kommer lite annat som kanskse kan vara till nytta. För 1 månad sen kokade bilen, stannade lät den kallna och fyllde på vatten. När jag startade den sen så kom det ett oljud från höger bak, lät som det var nån liten el motor av nåt slag som jobbade alldeles för mycket, vinande tjutande ljud. Det lär verkligen inte bra men jag var 20 mil hemifrån och var tvungen att komma hem så jag körde iaf. Efter 10min så kokade bilen igen...lät den stå lite längre och innan jag körde iväg så tankade jag, när jag startade bilen så var det vinande tjutande ljudet borta. Efter det har jag kört några hundra mil utan problem. Dessutom så började ABS lampan att lysa för ett par dar sen, den lyser som vanligt under checken slocknar sen men när jag kör iväg och efter kanske 10 sek så börar den lysa igen. Nån som har varit med om liknande saker och kan ge nåt tips? Vågar jag köra med bilen överhuvudtaget ens till verkstad?? Väldigt tacksam för svar!
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt klart har hjullagret gett upp, byt!!
Ang ABS, just att den tänds strax efter att bilen börjat rulla tyder på givarfel, förmodligen kraschad givare på samma sida som lagret
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Kan vara främre länkarmsbussningen bak som gett upp, har precis bytt min. Du kollar om den är kass genom att köra på grusväg i typ 50-60 och svänga fram och tillbaka, svajar då bakänden så att det känns obehagligt är dett bussningen.

Låt inte bilen koka, det förstör toppen
ro
5
318i - 92
Tack så mycket för svaren!
Så det är ingen fara (för livet) att köra bilen till t.ex verkstad för att kolla vad som är fel? Vad är det värsta som kan hända med bilen?
E3
1.828
E36
USA bilar
Länkarmsbussningen genererar knappast oljud vid körning...

Innan du konstaterat vad som är fel bör du nog bruka bilen sparsamt, om det är ett lager som är SÅ glappt, kan det nog haverera när som helst..
Bara för att vara på säkra sidan, har du kontrollerat så att hjulbultarna är ordentligt åtdragna? Antar att du redan gjort det, men ändå.
Om det inte beror på något så simpelt som hjulbultarna, kör helst inte bilen.
Om du verkligen måste, se då till att få en mek. att göra en snabb översyn först. Mycket lättare att se ett fel IRL, än att gissa sig till det på ett forum

Har svårt att tro det är särskilt roligt att tappa hjulet i 90-110km/h...

Lycka till!

Mvh Carl.

Pärlan: Länk
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jo länkarmsbussningen generare oljud när den är sönder, gjorde min iaf
ro
5
318i - 92
ok...nu vet jag iaf vad det värsta som kunde hända var....hjulet lossnade!!! körde en kort sväng och så började det knaka, krypkörde upp på en parkering och så brakade det till, gick ut och kollade då hade hjulet lossnat!!!! som tur var så rullade det inte iväg utan det fastnade under skärmen och höll upp bilen. bilen rasade 1.5m från en parkering så det blev lite jobb attt lyfta och dra den in i fickan, men det kunde varit värre. vansinnig tur att jag inte körde fort då kunde det ha gått riktigt illa. lägger upp lite bilder imorgon :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Antar att mina farhågor från inlägg 15/7 2101 besannades?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.