|
|
|
|---|---|
|
Ska byta olja i automatlådan , och ser att Valvoline Maxlife ATF uppfyller BMW/Esso 71141 kraven. Länk Är det någon som har testat denna oljan? | |
|
Är den mycket billigare? Mvh |
|
| Ja, det skiljer ca 100:- litern... | |
|
Hur ofta har du tänkt att byta olja i lådan? -Inte ofta va? Alltså är det i mitt tycke inte läge att spara några hundringar på en "engångskostnad". Bättre att köra på original som man vet funkar! Det man inte gör i dag, slipper man göra om i morgon! |
|
|
Å andra sidan tycker jag det är viktigt att vi belyser frågor som denna, finns det möjlighet att spara en bunke pengar och fortfarande hålla en hög kvalitet på det vi stoppar i bilen är det högintressant. Som oftast får man vad man betalar för men inte alltid, ibland hamnar en oförskämt stor summa i säljarens börs utan att man egentligen får något märkvärdigt. Är det så att BMW rek just en enda olja och dom säljer den för tex. 300:- kan det absolut vara intressant att veta om XXX oljan för 200:- är lika bra. Är det så att lådan far illa av en billigare men högkvalitativ olja (som den ovan kanske) är det inte intressant för mig men det hade varit intressant med ett kunnigt utlåtande i den frågan Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
För min del börjar det med att jag inte tror på "lifetime oil", det finns ingen automatlåda som mår bra av att alltid gå med samma olja. När det sedan bara finns en olja som är godkänd blir jag ännu mer negativt inställd. Esso/BMW oljan som rekommenderas är ju en halvsyntet, så den borde inte vara så dyr som den är. Om man tittar i reservdelskatalogen till växellådan så skiljer det inte många delar mellan "lifetime oil" lådan och modellerna med vanlig olja. När sen Valvoline (och Quaker state) har oljor som de garanterar ersätter Esso LT71141 tycker jag valet är lätt. Men för dom som vill ha Esso oljan så säljer även VAG samma olja till VW/Audi några kronor billigare än BMW. Själv köper jag Valvoline för 100:- litern. |
|
|
Det finns INGENTING som heter Lifetime-olja!!! Punkt slut! En automatlåda skall ha ny olja o filter regelbundet. BMW:s räcker MAX 10.000 mil, beroende på körsätt. ALLT annat är ren "bullshit". Själv byter jag motorolja + filter + luftfilter var 500:e mil (kör mycket stadskörning), Automaten får sitt + filter var 3000:e mil. Bakaxelolja byter jag lika ofta som automatens...vilket är onödigt, men jag betalar "peanuts" för oljor o filter, o allt annat maskinrelaterat också, för den delen, i och med det jobb jag har... /Anders BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog inte att rekomendera att använda nån annan olja än Essos, att blanda dessa båda kanske inte är lämpligt. du kan inte tömma lådan på mer än 1/3 del, då resten sitter i konvertern. det är ju inte omöjligt att Valvoline funkar, men då måste alla gamma olja ur lådan innan den fylls på nytt och det är en omöjlighet i princip. ///MVH Hasso Länk |
|
som Hasso säger så blir det att göra minst 3 oljebyten för att garantera att den gamla oljan verkligen har ersatts av den nya, jag skulle inte blanda oljorna med varandra, för riskabelt att testa enligt mig iaf. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.