AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.309

repad motorhuv

Sida 2 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Jag vet ej hur det fungerar. men nyfiken på hur man kan göra som sagt ( se min tidigare fråga)

Vore nice om någon kunde förklara lite...

Thanx in advance.

An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Våtslipning är för att matta ned en yta som typ apelsinskal eller dammkorn vid lack eller andra ojämnheter! Efter det så polerar man upp ytan så den blir blank och fin!
bustorp
Annoying thing:
Det hjälper inte mycket som förklaring.
Hur gör man i detalj vid stenskott på huven som delar av tråden frågade?
Ingen blir hjälpt av en som inte kan förklara HUR man gör? Det var ju faktiskt det dom ville veta.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Svårt att beskriva med ord! Men om ni känner en billackerare så fråga om han kan visa hur man gör! Själv så ser min bil ut att behöva ny lack på motorhuv, framskärmar och stötfångare! Verkar som om alla insekter har börjat använda hjälm!!
An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Ok! En kort förklaring är att du doppar slippappret i vatten sen så slipar du försiktigt tills ytan blir matt! Helst bara på klarlacken dock! När du slipat så det blir jämt! Känn efter med fingrarna är det ojämt så slipar du lite till! När du är nöjd så polerar du ytan tills den blir lika blank som resten av bilen!!
OBS! Glöm inte att använda vattnet ha gärna en tvättsvamp dränkt i vatten när gör detta!
Men känner ni att ni är osäkra så snacka med en billackare eller bilrekondare för tips hur man gör!!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
ok, tack, ska testa lite försiktigt.

Är det som att "rubba" med t.e.x. en rubbing pasta?
Alltså , skulle man kunna använda rubbing på fronten liksom?

mvh

Tommy

An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Typ ja! Men testa på typ nån lackad plåt först innan du attackerar din stackars bil!
Mvh Fredde
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Vettig tanke. hehe.
En huv lär ju kosta typ 2-3000 att lacka om hos firma.

mvh
Tommy
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Till bustorp.

Sunda tankar, många ggr så är det folk som berättar saker som redan vet så att säga hur man gör.

Då känner man sig korkad att fråga vidare exakt hur man gör.

Alla är bra på olika saker, det är som en tårtbit alla kan olika bitar.

mvh

Tommy
Ov
45
Ove W.
525iA touring -96
Det är skönt att veta att man inte är ensam att vara novis...
En del av svaren här på formet ställer en del krav på läsaren i form av goda tekniska kunskaper, tyskan och engelskan sträcker sig ibalnd in på fackspråk...

Rulla fortfort!!!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
angående våt slip av lacken ta så fint papper du hittar
1000-1200 korn å prova där det inte syns först
slipa med mycket vatten sammtidigt detta papper tål vatten slippappret är i allmänhet svart till färgen.

ang stenskott på lacken
beroende på storlek på stenskottena jag tog ett orginal färg stift å dutta på stenskottet lät det torka ett par dar sedan tog jag rubbing å polerade ner färg klicken så den fick samma höjd som orginallacken det syns i det närmaste inte alls man får titta välldigt noga å nära om man ska se det.
hoppas att du lyckas.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TACK för tipsen, fick tillbaka bilen idag,ikväll, kom hem precis. har brännt runt hela sthlm..
BMW äger, vill bara säga det angående körglädjen :-)

OK, ska testa lite hur man kan fixa stenskotten.

Sant Ove W. man lär sig vartefter och delar med sig av det man har lärt sig.

MVH

Tommy

An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Ja?? Har du fått ordning på dina stenskott? Tommyv6
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ciaoi. jag testade.
men det är kanske bättre att lämna in.
Har original färg osv. på en liten burk. som ett nagellack.
Men jag testade, men det vart fel. testade på backluckan och det var typ som ett xtra lager på lacken.

kan man slipa ner detta?

mvh

TN

An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Det är nog lika bra att du lämnar in bilen till ett proffs så du inte förstör din pärla!!
An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Såg bara jag programet på discovery där killen lackade levande eld flammor på 34- hotrod??
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har du stora sten skott? hur lägger du på färgen ?använder du den lilla penseln som medföljer i färgstiftet?.
när du lägger på med stiftet så lägg på mycket lite i taget.
du ska bara fylla upp stenskottet inte runt om kring det.
sedan så tar du rubbingen när färgen har torkat.i 2 dar å polerar området med den sedan tar du vax å polerar upp glansen i det repade området till slut så polerar du hele huven tex.
ska funka.

ja med rubbing kan du ta bort det med. ( om du bara lagt på färgen ) har du lagt på klarlack så blir det mycket jobbigare
man kan ta bort den färska färgen med lite thinner på en topps
den gamla färgen har härdat så länge att thinnern borde inte göra något på den.men testa först på en undanskymd plats som inte syns.jag har tvättat ett flertal bildörrar som varit sprayade med bomärken från marodörer.efter det får man polera upp glansen på lacken igen å det har funkat för mig
Ov
45
Ove W.
525iA touring -96
Ang. Discovery prorammet så uppfattade jag att snubben hette Mike Lavelle, han målade "riktiga" flammor på hot roden. Det tog honom ca: två timmar...
Den som inte såg, sök för att se det är värt, jag lovar.
Han målade en helikopter som landade i ett område där boende trodde att helikoptern brann och var på väg att störta!!!

Rulla fortfort!!!
An
88
Annoying thing
525I Touring -92
Där va en ganska bra beskrivning på våt slipning åxå!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.