AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
794

Bilen vägrar starta, vad kan vara på tok?

Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Mors
Har till och från haft problem att starta bilf-n. Startmotorn går och bilen tänder till men dör ut på en gång. Försöker med lite gas och då kan man lirka upp den i varv genom att pumpa på gasen men den går inte på tomgången, men går att hålla vid liv runt 3500varv. När bilen blir lite varm så tänder den inte till alls!

Dessa problem har uppstått vid minusgrader samt som nu när det varit varmt. skulle vara bra att få någon ledtråd om vad felet kan bero på. Bilen är en -84 men har bytt till -86:ans insprut för att få det att lira med tillhörande växellåda( Låda med sportläge etc.) som för övrigt har havererat ,då jag ruppade på gasen i parkläget utan att slå av den emellan.
Ett problem verkar sällan komma ensamt.

If it don´t run, crome it!!
haimaul
*Tändkablar/fördelare/stift. Kolla att du får gnista.
*Luftmängdsmätare (eller vad det nu heter)/läckande slangar i insuget/stopp i luftfilter. Eller något liknande som gör att motorn helt tappar greppet om hur mycket gas du ger.
*Styrboxen till insprutningen. Kan bli dyrt om du inte hittar en begagnad...
*Bränslepumparna.

På min bil var det fördelaren som var slut. När jag sen hämtat den från verkstaden släppte den ut alldeles för mycket CO (besiktigade den direkt efteråt). Detta pga. tryckklockan som reglerar soppamängden. Dessutom la startmotorn av. Laddningsreläet var också slut (batterilampan började fladdra). Ett fel kommer sällan ensamt.

Det är i såna lägen man är glad att man inte köpte den där Maseratin eller Jaguaren som man tittade på. För om en tysk kvalitetsbil kan rasa på det
här sättet, vad kan då inte hända med en italiensk eller brittisk åttiotalsvagn?

__
When in this charming car,
this charming man...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.