|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I samband med offert för en lackbehandling har jag blivit erbjuden en motorvaxning. Varför skulle jag vilja ha det?? Har läst inlägg på detta forum om folk som försökt FÅ BORT vax från motorutrymmet. Alltså: är det något att rekommendera eller avråda ifrån? Som absolut lekman undrar jag också generellt om en motortvätt med högtryck idag verkligen är tillrådligt. Under huven kryllar det ju i dagens bilar (min är från 2001) av elektronik och annat - skall man verkligen då gå lös med högtryck på sådant? Såååå tacksam för input! | |
|
nä det ska man inte, det man kan göra är att borsta lätt med avfettning, och spola med mycket lågt tryck, utom på eldetaljer det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
Fråga om firman står för ev. uppkomna problem. I s f låt dom köra på. Begär helst papper på det. Skämt åsido. Motortvätt är inte så farligt som det låter om det görs rätt. Vilket man oftast inte märker förrän efteråt. Som ferraripeter2 säger så finns det ingen anledning att blåsa högtryck om man inte behöver. Det blir rent ändå med rätt teknik. Borsta o skölj duger gott. En -01 kan väl inte vara annat än dammig under huven. Vaxning ser jag ingen vits med alls. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
OK, tack för infon. Och det är riktigt - den är mest "dammig" under huven. Kommer ej att låta något vax flyta i motorrummet. |
|
|
Vax kan vara flera produkter, även det tjocka lager man sprutar på underredet osv, inte att jämföra med vax på lacken osv. Högtryck på lite avstånd är inga problem under huven, tillsammans med avfettning/rengöring så får man bort skiten, annars ligger det oftast kvar i skrymslen osv. Tåligheten mot vatten (eller brist på) är ibland lite överdriven. Kör man på t.ex en blöt motorväg mil efter mil så är det många kubikmeter vatten (tillsammans med sand osv) som virvlar runt i motorrummet, detta går ju bra eller hur? Elsystemet i bilar är byggt för fuktiga förhållanden, kontakter osv är tätade. Självklart blåser man om möjligt bort vatten osv efter tvätt, men jag har aldrig märkt några störningar efter motortvätt på massor av bilar FP |
|
bustorp |
folke: Nackdelen med högtryck på lite avstånd är ju att det blir inte så högt tryck utan bara en "dimma" tycker jag. Men visst blir det renare. Man ska dock inte s a s "använda mer våld än nöden kräver". På nyare bilar känns det lite säkrare att högtryckstvätta då allt ska vara tätt o fint men dom som är lite äldre där folk har varit o skruvat o grejat o kanske inte fått dit tätningar riktigt eller kablar som har torkat/spruckit av värme som man inte ser osv. Där blir i a f jag lite mer restriktiv vad gäller motortvätt. Har varit ute för det en gång (trots seriöst handhavande) på en M-B och det var inte kul kan jag säga. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Visst finns det problembilar. Men så länge bilarna går att köra i hällregn så kan man glatt tvätta motorrummet. FP |
|
|
saker man tycker om tvättar man inte med högtryck.. finns det ett ordspråk som säger, ang regn,, så har man förhoppninsvis motorhuv på, och all elektronih sitte väl på ovansidan i ett motorrum, sessutom har dagen bilar skyddskåpor på undersidan, så den teorin håller jag inte med om.. Folke det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
Tänkte ungefär likadant, ferraripeter2.............utom det första. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Förhoppningsvis är det rätt öppet framtill så att kylluft (och vattendimma) kommer säkert in. Det brukar ju bli rätt skitigt i motorrummet efter ett tag eller hur? Jag säger inte att allt är blött efter en tur i regn men nästan. Kapslingen på eldetaljer, givare, kablar och kontakter är bästa möjliga, det finns knappast tuffare miljö och större temperaturväxlingar än i bilarnas motorrum. T.ex en start i -20°, snöyra, saltslask och hela vägen upp till sommartemperaturer och regn osv. FP |
|
bustorp |
Med risk att låta avvikande, men i mitt motorutrymme samlas det mest vägdamm och jag kör när det regnar. Likadant brukar det vara i dom BMW-bilar jag rekondar, men det är nog eftersom det torkar upp ganska fort i ett motorutrymme så man aldrig vet hur blött det har varit innan. Har faktiskt ingen riktig koll på det men kylluften o vattendimman tror jag "drar sig" neråt under bilen liksom luftströmmarna p g a det vaacumet/suget som bildas under bilen vid fart. Tror att motortvätt ökar risken något för fel jämfört med vanlig körning Men jag kan självklart ha fel.... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Det varierar säkert rätt mycket mellan olika bilmodeller, fast kan det virvla upp damm osv så kan säkert vattendimma också virvla runt. Till detta kommer kondens osv vid de enorma temperaturväxlingarna t.ex vintertid. Åter igen, finns säkert rätt stora variationer och senare årsmodeller håller sig bättre rena under huven. Samtidigt tror jag nog att tätning och kapsling blivit bättre också och som jag skrivit, jag har faktiskt aldrig märkt något problem i samband med bevattning ovanifrån, iaf inte på modeller från 80-talet och framåt då man började med någorlunda täta anslutningar på det mesta inkl. tändkablar. Självklart är det inte fel att vara försiktig om man känner sig osäker, och sunt förnuft bör alltid råda i samband med högtryckstvätt osv. FP |
|
|
Jag är helt inne på Folkes spår här. Jag skulle inte vilja vara motor i sverige med våra årstider och dess olika väder mm. Vattenslang ger en mer konsentrerad vattenmängd på samma yta som som en högtryckstvätt. = mer vatten på samma känsliga ställe. Jag har alltid högtryckstvättat utan större problem och det kommer jag fortsätta med! ///Micke Touringklubben: Länk |
|
bustorp |
Jag högtryckstvättar när jag anser det nödvändigt och det är oftast, till mig själv, bara en gång (när jag köper bilen). Sen underhållstvättar jag genom att skölja av det som behövs. Jag håller inte med dig Micke (om jag förstod dig rätt). Jag tror att vattentrycket, inte mängden, avgör mycket. Det är de fina vattenmolekylerna (om jag får kalla de så) som gör störst skada. Tror jag......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Tveksamt, har du en liten skada på en tätning och du spolar med slangen så har du fyllt utrymmet på ett ögonblick med slangen men mängden vatten som kommer på samma tid från högtrycksprutan medans du sveper förbi stället blir mycket mindre. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
bustorp |
Micke: Jag tänkte mest på det mer finfördelade vattnet som tränger in överallt, t.ex. innanför vindrutelisten (det gör inte rinnande vatten). Jag jämför med ånga (också finfördelat fast kanske ännu mer) som tränger in var f-n som helst där det inte har att göra. Men OK, tvätta du så skiter jag i det så är vi kvitt. ;=) Jag ska inte lära dig att motortvätta. Det kan du redan. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Micke: Det kallas fukt......... om min herre har hört talas om detta fenomen ;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Har du käkat huggorm eller? :-) Tror nog att båda sätten är lika bra beroende på smutsighetsgraden. På 328:an blåste jag för fullt med högtryck utan kem när jag fick hem den, nästa runda blir lugnare samt med kem då man ser var det är lite "gojsit". ///Micke Touringklubben: Länk |
|
bustorp |
Micke: Nä, jag glömde borsta tänderna innan frukost bara, det sitter i hela dan, ser du.. Jag citerar bara mig själv tidigare i denna tråd. Det säger vad vi båda säger: "Jag högtryckstvättar när jag anser det nödvändigt och det är oftast, till mig själv, bara en gång (när jag köper bilen). Sen underhållstvättar jag genom att skölja av det som behövs." "Need I say more" Håll med mig nu för f_n, Micke så jag kan gå o lägga mig i lugn o ro ;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Sovit gott? :-) ///Micke Touringklubben: Länk |
|
söören |
snillen spekulerar. vilka problem FAN DET FINNS JU BARN SOM SVÄLTER ! ! ! ! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.