|
|
|
|---|---|
luddlum |
Tycker man hör 2 olika oljud från motor. Ett kring bakre lagret på generator samt ett vid vakumpumpen, om det nu är den sitter under insuget snett bakom. Pumpen styr väl bromsservo & styrservo. Tycker det verkar vara väl tidigt. Någon som har haft liknande erfarenhet. Go München |
| Hur har det gått med gnisslet? Har själv upptäckt ett vinande/gnisslande ljud under tomgång från motorrummet som försvinner helt när jag gasar lite. | |
luddlum |
Läste i Haynes verkstadsbok & gjorde vakumtestet allt bra. Nu börjar jag luta åt spjällmotorn om det kan vara den. Forskar vidare så länge. |
|
Kan vara remmarna som gnisslar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Kommer det mer ljud när du belastar servon ? Dvs tex vid stillastående ifall du tynger på ratten så mycket det går utan att hjulen börjar vrida på sig ? Jag hade sådana ljud när min servopump började ge upp. Det var vid ca 14000 mil. Jag skulle dock inte beskriva ljudet som ett gnissel eller rassel, snarare som ett dovt tjutande. | |
| Jag har nåt rassel som verkar komma underifrån nånstans. Man hör det allra tydligast om man sitter med huvudet vid passagerarsidans hjul.. Kan det vara samma? | |
luddlum |
Hallå Nu har jag köpt omställningsenheten, som det heter på BMW-språk. Kostar 1200 spänn rätt billigt tycker jag med motor, spjäll & anslutningar. |
|
Grandy Det du hör är backventilen på insuget, kostar 1100 sammanlagt o få fixat på BMW. Gör du inte det så kommer bilen att börja tappa varv, gå hackit, och till slut gå riktigt dåligt. |
|
| Mocke: kan det vara samma fel på min? Jag har märkt att när man står på tomgång och trycker ner gasen lätt (till typ 1000-1500 RPM) så står bilen och pendlar i varv. först upp till 1500 och sen ner till 500-600 ibland! Och för varje gång den pendlar blir rörelsen mindre för att till slut jämna ut sig till det varvtalet man förväntar sig. Jävligt irriterande när man ska köra iväg och bilen får för sig att dippa! På varv över 1500 så pendlar den inte öht | |
|
Får du denna vinande ljudet när du trycker på gasen, den går inte att missa, väldigt iriterande. Är inte säker om det är det, det brukar förekomma en annan fenomen som tyder på detta fel. När man har precis startat bilen kall, o låtit den gå så kan varvtalet dippa o bilen dör. |
|
| Ja, precis när man trycker ner gaspedalen så är det något vinande/tjutande ljud som försvinner efter en halv sekund eller så. Fast man hör det bara om man har fönstret nervevat eller står utanför bilen. Däremot så har jag aldrig varit med om att den dippar när den bara står på tomgång utan det är bara när man gasar lätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.