|
|
|
|---|---|
|
Har börjat tittat efter en 523 96-98. Och många lovordar denna bil. Är mest sugen på en manuell låda. Så du som har en sån och kör mest i stads miljö. Och inte rejsar mot allt. Vad ligger förbrukningen på normalt? Anledning att jag frågar är att jag har sura minnen av min gamla 528(E28)'s förbrukning i stan. //M// | |
| Jag har just köpt en 523 -99 & har inte hunit köra så mycket i stan ännu, men landsväg är den otroligt snål! jag har kört en del turer mellan varberg & Lund på 0,77l/mil & då handlar det inte om någon snålkörning. | |
|
Har haft min 523:a i några år nu, den drar 1,00l/mil i stan och 0,8l/mil på landsväg. Handlar inte heller om någon snålkörning men heller inga burnouts |
|
| Haft min 523:a nu i 3 år, den har aldrig dragit över litern. Samma sak här, ingen gubbkörning men ändå inte keps bakåfram körning. Som lägst har jag kört den på 0,67 (!) | |
|
Jag har en 523 T -97:a. Drar ca 1.1 i stan och 0.8 på landsväg oftas +30 km/h mot skyltarna. Väldigt enkel bil att snålköra utan att för den delen bli någon vägkloss. Inga som helst problem att kompensera Nuders höjningar med lättare gasfot. På min är det mycket enkelt att hitta "dragläge" på landsväg och ligga på ca 0.7 l/mil om man vill det. If it aint broken - dont fix it |
|
|
... med steptronic-lådan. Automat forever! Aldrig mer en bil utan automat/steptronic. If it aint broken - dont fix it |
|
|
Vid lugn, och laglydig körning: Stan: 1,11 liter/mil (50-70 km/h) Landsväg: 0,75 liter/mil (90-110 km/h) BMW - För att det känns rätt! |
|
| Min 528iA T drar så som ni beskriver era. Kolla modellguiden får ni se. | |
| Måste oxå säga att det skiljer på stad och stad. Köerna i sthlm eller rödlyset i Norrköping. | |
Miper335 |
523 är klart billigare att köra med än 528 ( E28 ) men räkna med Litern. Min bil drar 1.01 - 1.03 blandad körning samt nu sist 0.96 på landsväg i Danmark över 80 mil ( 110-140 km/t med F-H ) Klart går bilen att köra något billigare om man snålkör extremt men då finns det betydligt tråkigare bilar på marknaden att välja på som är mycket snålare. Är bränsleförbrukningen det viktigaste samtidigt som du inte vill förlora komfort och kraft så blir det till att leta efter en Diesel. |
| Det går inte att jämföra 528 E28 med 528 E39. Min drar ca 0,8 på motorvägen. | |
|
Har en 523 -97, i stadstrafik så drar den 0.9l/mil. Ta er en titt: Länk |
|
| Våra bilar kan dra lite om man kör med lätt fot. Blyfots bil drar mycket oavsett märke modell och motor... | |
|
Tackar för svaren.. Ger en bra bild av bränsle ekonomin. Har dessutom provkört en bil sen inlägget. Inget topp ex direkt. Bla kom ett vindbrus från höger fram dörr vid 130km/h. Ska försöka köra några till inkl 528. //M// |
|
andha45 |
Vindbrus är mkt vanligt framför allt på 96:or och 97:or. Synd på en så tyst bil. Har haft det problemet på flera BMW och två Volvo. Det brukar inte räknas som fel vid inbyte utan kanske som normal förslitning? Åtgärdat har det iaf inte varit när jag köpt bilarna begagnade. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.