|
|
|
|---|---|
|
Hej ! jag har problem med att bilen går varm vid tomgång, fläktkopplingen är fabriksny, den läcker inget kylvatten, kylaren är också som ny, kylsystemet är urluftat och nytt kylvatten. Termostat, vattenpump ? Vid landsvägskörning är tempen normal. Tacksam för svar. Mvh Micke | |
|
Som du själv säger. Termostat eller vattenpump. Det mest troliga är väl termostaten. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tack för hjälpen, ska prova att byta den. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Jag tror inte riktigt på termostaten. Varför skulle den klara av att hålla tempen när du kör men inte när du står stilla. Tror problemet ligger, endera i flödet/kylningen genom kylaren eller fläkten/-kopplingen. När du står still får du ju ingen hjälp av fart vinden, samt att fläkten går saktare på tomgång. Det som möjligen skulle kunna hjälpa lite med ett termostat byte är till en med lägre temperatur på. Då får du lite större "spel" mellan öppning och upp till kok. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Tack ! | |
|
Jag hade exakt samma symptom förut. Tog ut termostaten och kollade på den. Den kärvade rätt ordentligt. bytte ut den och problemet försvann. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag har samma problem, har redan bytt termostat ca 2000 mil sen... kan det verkligen vara det felet igen? Kanske vattenpumpen... Kan man byta det själv... någon som provat? |
|
|
Termostaten kontrollerar du lätt genom att lägga den i en kastrull och koka den. Ser du att den öppnar så fungerar den troligtvis. Vattenpumpen är enkel att byta. Den sitter precis bakom fläktkopplingen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tack Jesper, ska kolla i tipset med fläktkopplingen från E28 siten, sen ta itu med termostaten och till sist med vattenpumpen om det inte löser sig ;-) //Pier |
|
|
Ja.. Givetvis så var jag helt insnöad på vattenpumpar och termostater och glömde att tipsa dig om fläktkopplingen ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag tror att det måste vara fläktkopplingen, den är lite "lös" när man vickar på den. När jag sedan startade motorn och fläkten drog igång (direkt), så tog jag ju en tidning och satte emot, det rasslade lite sen stannade den helt, jag menar, det var ju ingen stark sak... Det borde det ju ha varit, alltså mycket starkare tycker jag, eller? |
|
|
Glöm inte att motorn måste bli varm innan man testar tidningstricket. Om tempmätaren börjar vandra åt det röda hållet så ska det inte gå att stoppa fläkten med en tidning. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Garanterat Vattenpumpen som är paj, alternativt att kylarens celler är igensatta av smuts. /Per |
|
|
Ok då är jag med. Passade på att ringa BMW i sthlm för att se vad en ny fläktkoppling skulle kosta... 1705-1735kr + 191 kr för en 32mm, beroende på om ett BEHR märke fanns eller inte... Det har fått mig att fundera på att inte fixa det alls... kan man köra motorvägsfarter utan att den går rött så kommer jag nog göra det... Har både jobb och bostad nära motorväg, tror du det håller? ;-) |
|
|
Fläkten behövs i princip bara vid stillastående och kökörning. Det kommer nog att fungera. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.