AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
591

Kontaktdon till videomodul, hur får man tag på det?

Halloj!

Jag tittade på min videomodul i morse, den blå kontakten som ansluter har ju en bygel på sig, som drar ned kontakten så att kontaktdonet inte skall hoppa ur spår...

Nåväl, den bygeln har lossnat och vill helst inte sitta kvar, så jag tänkte "jag ringer BMW och köper en ny", skrev gladeligen upp numret på kontakten och ringde. Men så enkelt var det inte, det gick inte att hitta just kontakten utan snarare endast hela kabelhärvan...

Är det någon som vet om man kan få tag i kontaktdonet löst?

/Marcus
Bmwcs# 4680
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad står det för nummer?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Detta är vad jag läste från den blåa kontakten (pyttesmå siffror kan jag säga!)

3-965-085-1

/M
Kontaktdonet är tillverkat av Amphenol som är en mycket stor tillverkare av k-don både inom automotive och andra branscher.
Men jag tror detta don är svårt att få tag i från någon "standard-åf" då man i regel specialdesignar sådana don med olika "nyckelspår" i kanterna för att undvika att de skall kunna felkopplas. Och kontaktar du Amphenol direkt lär de inte vilja sälja det till dig trots att du har art.numret då de i regel bara får sälja sådana anpassade don till OEM (dvs BMW).
Alternativ 1: bit i det sura äpplet och köp hela kabelstammen på BMW. Men jag antar att de tar rätt bra betalt för den?
Alternativ 2: kolla om du kan köpa motsvarande kabelstam på någon skrot.
Alternativ 3: ta en lagom tunn ståltråd och trä över donet och dra tråden runt hela videomodulburken ett par varv. Ser kanske lite "B" ut, men lär sitta utmärkt och du tar väl inte loss donet så ofta? Jag gjorde så med ett avbrutet don på min stolsmodul, och det sitter utmärkt.

Mvh. /Kjell
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du kollat här: Länk (speciellt "PLUG TERMINAL ELO NOT WATERPROOF")

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag _tror_ det donet var kodat, vill minnas att man inte kunde förväxla det blå och det vita donet på videomodulen?

Mvh. /Kjell
Hmm, jag minns kanske fel förresten...
Testa om du kan ansluta det vite donet på det blå:s plats (helst med battteriet avkopplat för säkerhets skull), funkar det skall det nog inte vara något problem.
En fördel med detta don är att du inte behöver klippa och crimpa om kablarna, eftersom huset "träs" över raden med kontaktelementen. Det sitter en liten svart plastbricka under donet som man skjuter av åt sidan med t.ex flat skruvmejsel, och sedan drar du av huset åt sidan. Easy pix :-)
Härligt, tack Erik!
Kontaktdon nr. 9 under plug terminal elo not waterproof ser precis ut som en sådan jag behöver! (alltså artikelnr. 61131383852, hittade den t.o.m. i min egen ETK, tycker den är lite besvärlig att söka i faktiskt, skulle aldrig hittat "stickkontakt inte vettentät" i ETK utan detta artikelnummer...

Nu skall vi se vad BMW säger för pris och om det överhuvudtaget går att beställa...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Kjell:
Japp, precis! Jag kommer också skjuta i lite egna kablar i donet (till back-kameran) innan jag skjuter i det igen...
Då har jag ett tips: på mitt don fanns inga kontaktelement monterade för backkamerapinnana, men de som sitter i "den lilla" powerkontakten på PC-nätaggregat passade fint (den man ansluter diskettstationer med etc). Jag kapade ett sådant kablage från ett trasigt nätaggregat och bara petade rakt i.

Både jag och BMWGUS här på forumet har haft problem med att få backkamera att funka, så rappportera gärna hur det gått för dig. Särskilt intresserad är jag om du fått en kamera med PAL att funka, för jag har bara lyckats få en PC med NTSC att ge bild på denna anslutning...
Hur har du tänkt att montera kameran - i kofångaren eller i luckan?

Mvh. /Kjell
Kjell:
Jag hade annars tänkt att skaffa kontaktpinnarna 611-300-05-197 till att stoppa i donen, men det går lika bra med floppy-ström pinnar alltså? (Sådana har jag massor av här på jobbet)

Jag kommer till en början inte att sikta på en backkamera utan antagligen dator, just nu gör jag det endast för att prova och se hur det blir, är jag nöjd med bild osv gör jag kanske en fullständig installation, sedan kan man ju om man vill ansluta datorn mot en kamera i sin tur... Men NTSC grejjen är ju tyvärr ett större problem än vad man tror, iaf om man har en äldre maskin man tänkte använda... (dessutom vill inte datorn låta mig ställa om till NTSC såvida den inte känner av att det finns en TV ansluten, frågan är ifall den känner av bilens backkamera anslutning som en TV verkligen? Återstår att se)

/Marcus
Nu har jag varit och slaktat ett par datorer och det stämde bra som Kjell sade, passade alldeles utmärkt! Tack för tipset!

/M
Åhå, jag passade på att ta loss kontakhuset och bygeln, kokade sedan bygeln i vatten och återgick den mer till sin ursprungliga form, alltså den kniper åt nu och lossnar inte!
Nåja, skall kolla om den är dyr att inhandla, om inte så känns det lika bra att byta faktiskt...

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.