|
|
|
|---|---|
bustorp |
Jag har precis bytt olja och fick rekommendationen att använda MaxLife 10-40 på min 16´-milare. Är det en vettig olja eller? Byter olja 1 gg/året, har då rullat mellan 5-700 mil. Bilen har gått på GTX3 sedan ny. Skulle man fortsatt med mineral då ju motorn är "byggd" för att gå med den tidens oljor och gick tyst med den. Känns som motorn låter mer nu med MaxLife:n än innan. Inbillning eller vad? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Det har egentligen inte med om det mineral eller syntet olja, det har med viskositeten att göra. Kolla upp vilken viskositet oljan hade som den gick tyst med och försök hitta en helsyntet olja med liknande viskositet, nu är det så att helsyntet oljan är lite tunnare och därmed oftast lägre densiteter, men kom ihåg att helsyntet oljan nästan alltid är bättre än mineraloljan. Sök också inlägg om oljor, Johan B är vår oljeguru på forumet. Det finns mycket skrivet. /Per |
|
|
MaxLife är en mycket bra olja, med tanke på att den är bara är delsyntetisk. Jag skulle dock aldrig hälla något än helsyntet i mina bilar. 740:n fick ny SynPower 5W40 igår, en olja som jag med framgång använt i flertalet bilar och som jag varmt kan rekomendera även dig att använda. Om du alltid kört bilen på mineralolja kan det vara en bra idé att låta motorn genomgå en Bilstein Engine Flush innan du häller på helsyntet. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
per_j82: Om jag minns rätt så var GTX3 en 15-40-olja o den skillnaden är ju inte så stor. Vad jag inte kan förstå är varför det låter mer med en "bättre" olja? Jag sökte men det tar halva semestern att gå igenom det så det var därför jag frågade istället. Svaren blir förhoppningsvis mer specifika då. Kalle: Bilen är servad enligt bok sedan ny och har som sagt gått på GTX3 sedan ny. Kan det bli så mycket onödiga beläggningar då? När jag bytte topp (remhaveri innan jag köpte den) så var den gamla helt ren under ventilkåpan så där fanns ingen skit att "flusha" bort. Är det inte lite overkill med Engine Flush om man vet att den är skött. Skillnad vore väl om man inget vet om tidigare oljebyten, oljetyper m.m. eller om den är uppenbart skitig under ventilkåpan. Är det inte en risk att det börjar låta ännu mer efter flush? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp, Om du vet med dig att motorn är ren invärtes så ser jag ingen direkt mening att göra en Engine flush. Jag tycker emellertid att det är konstigt att motorn väsnas mer mee MaxLife än vad den gjorde med GTX3. Den gång jag använt MaxLife (inte i egen bil, men i en 320ik -88 med M20) blev motorn märkbart tystare. Då vet jag dock inte vilken olja som var i motorn innan bytet. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
bustorp |
Kalle: Jag tycker också det är konstigt....... Det känns liksom inte riktigt bra om du förstår..... Kanske skulle byta till Turbo V (Valvoline rekommenderar) eller tillbaka till mineral.Tveksam där.... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Vill inte direkt säga att maxlife är en dålig olja, för det är en bra delsyntetisk olja....men den är inte i närheten av en bra syntetolja! Vill man ha det bästa för motorn oavsett om den är gammal eller ny, använder man en bra syntetolja med "rätt" viskositet, vilket i praktiken innebär att man undviker de tunnaste 0W20, 0W30 och 5W30-oljorna till lite äldre motorer. Anledningen till att oljebolagen börjat marknadsföra "specialanpassade" motoroljor till äldre maskiner, är att man på så sätt kan "lura" en del godtrogna kunder att köpa dessa oljor. Det största problemet är att få ägare till äldre bilar att slanta upp det som en bra syntetolja kostar, då anser oljebolagen att man kan nischa in en kundgrupp och få dem att köpa en nästan lika bra delsyntetisk olja eftersom den "minsann är skräddarsydd för äldre bilar" - på så sätt har man fått en kund till... Maxlife är som sagt ingen dålig delsyntetisk olja, men Valvoline har redan en bra delsyntetisk olja i sitt sortiment - durablend, och kvalitetsmässigt är dessa båda oljor lika bra, men genom att sälja båda sorterna har man differentierat kundgrupperna och kan ta marknadsandelar. Maxlife och andra liknande oljor är mer marknadsföringsnyheter än oljetekniska nyheter. Maxlife har en något enklare/sämre basoljesammansättning men samtidigt något modernare/bättre additivpaketssammansättning än Durablend - resultatet är att dessa båda oljor är mycket snarlika i sina egenskaper. Ingen av dessa båda oljor är lika bra som t ex Valvoline Synpower (helsyntetoljan)... Castrols GTX high-milage-olja är en simpel (överprisad) mineralolja 15W40 och sådan olja använder jag inte ens i gräsklipparna... ;o)) Det enda som en mineralolja har som fördel gentemot en helsyntetisk olja, är literpriset Men man måste även räkna med att syntetoljan ger lägre bränsleförbrukning och lägre slitage och samtidigt ger möjlighet till längre serviceintervall - lägre totalkostnad över tiden! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Tack för infon. Menar du att det inte gör något om jag går över till Synpower i st f MaxLife vid nästa byte (om 1 år/ca.700 mil, vill byta varje år oavsett mil, känns bäst så, mycket korta körningar) även att bilen har gått på mineralolja i alla år? Det skiljer inga jättepengar för min del, men jag var osäker över bytet till syntet. Bränsleförbrukning o längre serviceintervaller sk--er jag i, jag vill att motorn ska smörja ordentligt o gå tyst i första hand. Har du någon förklaring till det ökade motorljudet som jag upplever med MaxLife jfr. GTX3? Det märktes alltså nästan omedelbart, inte mycket, men jag märker det? Särskilt när bilen är genomvarm. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp, troligen är det så att GTX har något högre varmviskositet trots att de har samma varmviskositetsklassning (inom varje klass kan oljornas viskositet variera mellan ett min- och ett maxvärde). Du får kolla respektive oljas exakta datablad för att se vilken viskositet respektive olja har vid 100 grader C. För att svara på frågan om du "lika gärna" kan byta till Synpower (eller annan syntetolja av bra kvalitet) = Ja! Den är bättre på alla sätt, men samtidigt dyrare... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Ursäkta Johan B, men databladen tystar inte motorn. Det är det som bekymrar mig mest. Och jag begriper dom ändå inte så det kvittar. Förslag på åtgärder? Vilken annan olja? Jag byter igen utan att bry mig speciellt om kostnaden (om den är hyfsat rimlig, under 1000 kr/byte, dvs ca. 200 kr/l) då jag kan köpa ganska vettigt. Tack i a f för hjälpen. Jag byter nog till Synpower senast om ett år om det funkar bra under året som kommer om du inte har något annat förslag. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp: Testa en 5W-50 (t.ex. Mobil1) så får du bättre kall + varmviskocitet jämfört med 15W-40. Mvh |
|
bustorp |
Tack för tipset. Men hur kan den, trots sina fina värden, tysta motorn jämfört med GTX3-pissoljan. Mineral är ju värdelös idag säger alla här. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Nu efter en natts sömn så är man lite vaknare! =) bustorp: GTX3 har antagligen en något högre specifik varmviskocitet som "tystar" motorn bättre jämfört med MaxLife, det är nog därför den låter mer och det var nog det Johan B menade. Det var därför jag rekommenderade en 5W-50 igår som absolut har en högre varmviskocitet än GTX3. Prova gärna den uppdaterade "helsyntetiska" 5W-50 från Biltema om du kör så korta sträckor så kan du byta oftare än 1 gång om året; då har du råd att byta när oljan börjar svartna istället (om den nu svartnar "snabbt") typ 2ggr/år... Mvh |
|
| Använd inte mineral, delsyntet eller liknande. Dom enda bilarna som man kanske ska köra på det är väldigt gamla bilar som inte riktigt tål den höga kvaliteten på helsyntetoljan.... Det ENDA man ska använda i en modern bil är helsyntet olja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.