|
|
|
|---|---|
|
Går det att få prestandan i en 316i -01 som en 318i. Det är ju ändå samma 1.9l motor och inte mycket som skiljer i prestanda. Tycker att det borde vara en ganska enkel mjukvaruinställning eller skall man ge sig på chippning. Har någon gett sig på detta innan ? Vart skall man vända sig ? Vet någon f.ö. vad som skiljer 318 -01 från 318 -02. Ligger skillnaden i >20hkr mjukvarumässigt eller är det motoruppdateringar också? | |
| från årsm.-02 fick 318 den nya 2liters valvetronic motorn på 143 hk. En helt ny motor alltså. | |
|
Såvitt jag förstår ligger skildnaden bara i mjukvaran... Detta går att chippa för 5k har jag för mig att det kostar. |
|
| dvs ifrån 105hkr till 118hkr | |
|
Jo det hade varit fint att få dom extra hästarna. Men chippningen är väl ett separat kapitel. Från 105 till 118 hkr borde en vanlig bmw verkstad kunna fixa mha mjukvara, någon som gjort det ? Chippningen läggs väl på den motormappningen som redan finns ? Vilka resultat fås av chippningen ? Har kollat lite och det verkar ligga runt 10 %. Och då med 98 oktan etc. |
|
| Utväxlingen skiljer sig något på e46 316 och 318. Tror att utväxlingen på 316 är något högre. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget? | |
|
Tror ej det... Vet att en del har gjort detta... uppgraderat ifrån 105 till 118 hkr... frågan är om det är värt det egentligen? det är ju inte så mycket hkr det handlar om egentligen... känns som att man kan köpa en motorstarkare bil istället isåfall... Jag glömmer av det där "åh jag vill ha 6 cyl" när jag åker och tankar och ser hur lite fyran drar;) |
|
|
Jo det är inte mycket att skita ner sig för. Har bilen som pendlarbil men om det är ett "enkelt ingrepp" skulle det ju inte skada. Vet att bmw verkstaden inte gör det. Man skulle ju iogfs kunna höra av sig till någon "trim verkstad" och se vad dom tycker. |
|
|
Det sägs iaf att det enbart är ett chip det handlar om... Skildnaden mellan de två modellernas motorkapacatitet... Det roliga är ju att bilen heter 316 men har en 1,9 liters motor som helt klart har mer ork än 105 hkr... |
|
|
Instämmer, nu kanske man är partiskt men när jag köpte den valde jag mellan den och en 318 men valde just denna då den hade andra fördelar. Tyckte inte det var så stor skillnad i motorkapacitet. |
|
|
Jag blev positivt överraskad när jag provade 316 e46 första gången. Undrar lite hur BMW tänkte när de valde att släppa två modeller som är så väldigt lika (316/318) |
|
|
Det är inte samma kamaxlar i 316i/318i! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Man måste byta kamaxel, någon insugsgrej och mjukvara. BMW i Kph. kann fixa det för ung. 10.000:- DKK incl. ny krängsningshämmare bak.. | |
|
Det känns som att det är onödiga pengar och tid att lägga på det... Dom extra hkr du får är inte mycket att hänga i granen precis |
|
| Man får bättre vrid och fler hästar men bara på högre varv, där det kanske inte är så nödvendigt ändå.. | |
|
Om det är så invecklat är jag inte särskilt intresserad. Jag tänkte mest på om det hade varit en mjukvaruinställning så kanske det hade varit värt det. Alternativ två är ju att se över vad man får för att chippa den. Någon som chippat en 316/318 och kan rekomendera ett bra val av chip och/eller firma som tillhandahåller detta (helst i närheten av göteborg). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.