AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.692

318 iS M42 Kamkedja/ventilhaveri - vad gick fel?

sick_spasmoid
Tänkte snabb-byta kamkedjan på på min bmw 318 is - 92 och köpte en kamkedja med kedjelås, kapade sen av den gamla och kopplade på den nya. drog sedan runt (var tvingad att rulla bilen bakåt med växel i eftersom kedjan sitter så tight nertill =/ ) den nya kedjan med hjälp av den gamla och tog sen bort den gamla kedjan. Knöt sedan fast varsin halva av kedjan i sidorna av motorn(för att den inte ska glida ner i kedjehuset). Jag ställde sedan in/kontrollerade att kammarna samt vevaxeln(svänghjulet) stod på exakt samma läge som de gjorde innan(gjorde exakta märkningar med ett körnslag) kopplade sedan ihop kedjan med hjälp av kedjelåset. kontrollerar att spännaren är ok och skruvar dit den. Allt verkar nu klockrent. Skruvar ihop resten och duttar lite på tändningsnyckeln och det låter inte bra. Kompressions testar cylindrarna och 3an och 4an har 0 kompression. ventilras.

Varför blev det såhär? Kamaxlar samt vevaxel stod juh i samma läge både före och efter kedjebyte.

Inte så välformulerat men jag är juh upprörd!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köpte du kamkedjan från BMW?

Mvh
är det inte på m40 och/eller m42 man kan låsa svänghjulet genom att stoppa ner en pinne i ett hål i sprängkåpan när veven står i precis rätt läge? iaf...

det är inte så att när du knuffade bilen så snurrade ju veven runt om du nu hade växel i, och veven kanske rörde sig ett varv utan att du tänkte på det. Detta får då till följd att när du sen ställde veven "rätt" så markeringen stämde så stod den ju rätt med markeringen, men ett varv fel i förhållande till kammarna...jag vet inte om det har gått till såhär, men det är en teori från min sida :)

jag bytte kamrem på en 320 med m20 maskin och fick remmen ETT kugg fel på vevaxeln, bilen gick skit och var totalt orkeslös...enligt en kunnig kompis så funkar det att köra med 1 hack fel, men 2 hack eller mer resulterar i ventilsallad...

MVH
Johan K
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
du kanske redan visste det men spännaren vill ha 3000 rpm så fort motorn är igång, låter inte jättekul första sekunderna...

annars tror jag på Bmwfreakens idé.

lycka till.

BMW 318is -90,
sick_spasmoid
Rob_t: Nej, köpte inte orginalkedja.

BMW freak: Hmm, det kan nog stämma. borde man inte snurra veven 2 varv för att motorn ska gå runt 1. Skulle kanske satt en skruvmejsel på cylinder 1 och kollat så att den stod i samma läge. Den kan juh ha stått tex längst ner och markeringen på svänghjulet visade rätt fast den skulle varit längst upp.

Mao motorn kanske stod ett halv var fel, och det kan även vara därför som endast 4 insugsventiler pajade dvs på 2 cylindrar. Well well toppen är riven nu och ska renoveras.

Någon som har erfarenhet av kamkedja med kedjelås? Funderar på att köpa en ny kedja och renovera allt riktigt nu när jag ändå har rivit hela skiten.
E3
1.828
E36
USA bilar
Du svarade själv på din fråga!
Du kopllade loss kedjan från kammarna, kopplade i den nya och drog runt motorn med växeln i för att komma runt nedre drevet.. Alltså, veven (kolvarna) rörs, kammarna står still....
sick_spasmoid
fast när jag funderar igen..kammarna och veven stod i exakt samma läge innan bytet och efter. är det så att det behövs 2 varv på veven för att kolvarna ska röra sig ett helt "varv"?

men om man tänker efter så känns det juh som att kolvarna ska röra sig 1 varv på om veven går ett varv och då återstår juh frågan vadfan som hände..

kam och vev står i exakt samma läge före och efter bytet men gör kolvarna det?
Ett litet tips när man byter kamrem/kedja är att dra runt motorn för hand innan man testar med startmotorn. Då känner man tydligt om det tar emot någonstans och risken att ha sönder något är betydligt mindre.
Sätt en blocknyckel ed. på vevaxeln och dra runt försiktigt, går det bra är det bara att testa att starta.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
sick_spasmoid
jorka: Mjo man kännde sig lite dum efteråt men det skulle juh gå fort så varken kylare eller fläkt var borttagen..tar 5-10 min att ta bort men är man dum som jag är......

Men när jag tog bort toppen så såg jag en del annat rolig i kedjehuset..en rulle var endast en halv rulle med massa utstående metallflisor, skenan som rullen sitter fast på var helt sprucken. 3 fina grova repor i motorblocket där innan kedjan ska till och vända. kugghjulen och spännaren är verkar bra iaf. Dom som haft bilen innan måste juh varit dum i huvudet som kört runt så där.

Köpte den osedd själv men dom hade sagt att den skramlade lite och att spännaren behövdes bytas, fan det enda som var helt i närheten av kedjan var juh spännaren.
svintoleffe
Tyvär så finns det sånt folk, har själv råkat ut för samma sak, där man Lagar rost med gaffa tejp, sen spackel sen färg.

När jag upptäckte det, så drog jag såna elaka ord om killen, så til och merd gud, skulle ha gömnt sig.

En del personer ska inte ha bilar, för dom kan inte sköta dom

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.