AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
560

Nu har jag kollat laddningen!

Hej har ikväll kollat laddningen på vad som batteriet tar emot det var ca 13,7 skrev tidigare om det och då var det nån som sa att det skulle ligga uppe på över 14,2 eller 14, 5.. jag undrar är 13,7 för lite??
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Hej. Om inte Bmw har särsklida krav för strömförsörjning så är 13,7 bra. Bara det inte understiger 12V så är det ingen fara.
ok tack
Det är i underkant.
Är instrumentet kollat/kalibrerat? Det är inte ovanligt att de kan visa +/-0,5V eller mera fel om det inte är ett robust kvalitetsinstrument, typ Fluke eller liknande. Mäter du direkt på batteripolerna eller på annan punkt i bilen? 13,8-14,0V skulle vara önskvärt för att säkerställa full laddning, mätt direkt på batteriet och strax över tomgångsvarv. Mäter man närmare generatorn eller direkt på denna så är spänningen lite högre.
Om spänningen ligger under 13,4-13,6V så sulfaterar batteriet sakta men säkert och förstörs därmed.

FP
Tack folke skall kolla upp det där, instrumentet jag lånade var knappast kalibrerat. men jag har en bekant som jobbar på securitas och monterar larm och sådana saker tror att deras instrument kanske är bra.. vad skall jag ha för laddning bak till batteriet för att det skall vara optimalt....
Som sagt, 13,8-14,0V vid lite över tomgångsvarv är OK.

FP
OK runt 900 kanske ????
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snarare runt 1200 varv, 13,7 volt är ganska nära "gränsen" men det duger om man laddar batteriet 2ggr/år.

Mvh
Ok då skall jag ta och kolla upp det ikväll
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.