AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
591

Hur fort / hur många varv vågar jag köra med min 316?

Tänkte höra mig för lite... Har en 316 -01... ingen månraket direkt men är helnöjd med bilen. Hur fort är hälsosamt att köra i när jag ligger på motorväg? el hur många varv tål den? menar inte att man ska varva upp till 5000 en gång eller så bara utan om jag ska ligga och köra 120-130 i flera timmar så kan detta väl inte vara så skadligt? tänker på den lilla fyran som kanske inte orkar så mycket? nån som har erfarenheter av detta?

Mvh Mikael Johansson
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har för mig att det står i instruktionsboken till bilen, max kontinuerligt varvtal eller så heter det.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Absolut inga problem. Bilen är byggd för att gå i 200 km/h. Att ligga och varva in på rödmarkeringen flera timmar i rad är väl inte så hälsosamt, men att varva exempelvis 5000 rpm under några timmar kan inte vara skadligt. Då borde du väl ha närmre 200 på mätaren?

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
jo
45
johnmm
318 -00
Ingen fara, kan inte tänka mig att BMW skulle bygga bilar som inte håller för att marscha i 120. Min kärra går som bäst runt 140, dvs ca 4000rpm.
Johnmmm jag hävdar ju också detta... men sedan när jag gick ifrån att enbart köra sexcylindriga motorer till denna fyra så tyckte jag att den lät klenare än sexan och ville inte utmana ödet;P... Men du har ju samma motor som mig egentligen... 1,9 liters 4an... Så då är det väl bara att tuta och köra:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.