|
|
|
|---|---|
|
När jag bytte olja på min bil igår hos en verkstad märkte vi att under bilen runt växellådan/kopplingen var det svart smuts. intorkat olja eller smuts är svårt att avgöra fast runt en mutter under växellådan/kopplingen var det olja. Har aldrig dock märkt nåra pölar under min bil eller så, för 2 månader sen bytte jag slav cylindern. Var idag i en GDS hall och avfettade där under och sen högtrycktvättade för att se om nått mer skulle rinna. Min fråga är var finns själva behållaren för växellådan, kan det vara en packning som har gått sönder? Nån som har en bild underifrån en E46a så man kan se hur de ska se ut? Tacksam för alla svar! | |
|
Oljan i växelådan letar sig oftast ut när man kör med bilen eftersom det krävs oljetryck.Sällan det droppar från en växelåda när bilen står parkerad.Oljetråget ser du under växelådan där urtappningpluggen sitter.Du kan även kontrollera nivån genom påfyllningpluggen på sidan av växelådan,vid ev. påfyllning så häller man tills det rinner över.Jag gissar att det är en packboxen på axeln från växelådan som går in i motorn som läcker.Väldigt ofta läcker bilarna från växelådan fast man märker det inte eftersom oljan dras sig bakåt p.g.a turbulensen under bilen.Har själv haft läckage på växelådan på samtliga Bmw jag ägt och jag har bara kollat oljenivån vid service,och en bil jag hade tyckte jag grisa ner väldigt mycke men varje gång vid service behövde jag bara fylla på ca 1dl växelådsolja.Gör ett olje prov på läckaget med hjälp av ett papper sedan jämför från motoroljan.Växelådsoljan bör var rödare i färgen än den från motorn. mvh |
|
|
Såvida du har ett läckage,det kan bara vara gamla oljesvettningar under din bil från slavcylinderbytet.Du kommer märka efter några/många mil om det läcker efter tvätt. mvh |
|
| skall jag ta "läckaget" på största allvar? | |
|
Kolla nivån i lådan,låter inte som en panik åtgärd med sölet undertill.Fyll på vid behov,oljetyp brukar stå på en gul lapp på ena sidan av växelådan(nära påfyllningspluggen) mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.