AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.164

540 e34 jämfört med e39

Sida 3 av 3
Jag entusiastkör oftast mest min E34 vid fint väder osv, något jag inte skulle drömma om att göra med en E39 på många år.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Har nivåreglering på min så den borde inte ta i, är ju så pass hög.
TCG

Finns ju knappt några manuella att provköra på firmor heller tyvärr. Finns dock en 530i -01 här i stan. Antar att jag skulle kunna testa den och gillar jag den så lär jag väl knappast bli besviken på en 540 manuell =)
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
bstrand

kolla om den har M-chassi, det är något alla BMW skulle vara utrustade med tycker jag. Det påverkar inte körkomforten negativt i min mening och ger väldigt bra vägegenskaper.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Var och provkörde den här idag;

Länk

Måste säga att jag blev lite besviken faktiskt. Nu var det ju en ganska snikutrustad bil med tygklädsel, ingen navi, inte m-chassie osv, men ändå.

Tyckte inte att den gick lika bra som min förra e34 540 i accet. Kan iofs vara så att man blivit bortskämd på senare år då jag haft andra bilar med motsvarande eller fler hästkrafter. e34:an var min tredje bil i livet efter en gammal opel kadett och en Peugeuot 205 GTI så den var ju klart värst av det jag kört då.

Den vibrerade i ratten vid inbromsning och ljudet i stereon var inte mycket att hurra för. Det satt dock en M-ratt i men den gillade jag inte riktigt heller då jag tyckte det var för smalt grepp på den. Originalratten i min Saab 9000 från -92 käns ju fan mer sportig! =) Bilen kändes även rätt klumpig och stor.

Kanske inte ska ha nån 540 e39 alls...hmmm...e46 330Ci kanske är mer min stil..?? Fick inte alls nåt ha-begär av denna i alla fall.
En E39 är komfortablare, modernare osv. Men jag hade valt en E34 540iA. Anser att E34 är en av BMWs vackraste karosser. Tidlös. V8 med automat är också det utförande som jag tycker passar bilen bäst (har dock ej kört M5, men är fn trött på att rycka i växelspak). Svårt dock att hitta en fin E34 till rätt pris i Sverige idag.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern

Verkauf: Länk
Får lov att skriva, att E39 passar betydligt bättre med automat än vad E34 gör, det är säkert den modernare lådan som gör sitt till, E34 med automat känns tyvärr väldigt antik, så jag håller inte alls med om att V8 Automat, är bästa koncept.

M5 3,8 5vxl och 540i 6vxl känns likartade att köra, förvånansvärt lika?! Även om jag skulle behöva köra M5:an mer;)

Den Fjordgrå automat 95:an med drygt 20000mil, uppfattar jag som ett okej exemplar. Länk priset har sjunkit, under den tid den varit utannonserad, går kanske att få ner ytterligare i pris.

Mvh Stephan

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Stephan-
ANTIK? Hur menar du? Är den nyare växellådan mer distinkt i lägena? Snabbare? Skillnade på acc mellan våra bilar ÄR faktiskt inte så stor... vi snackar tiondelar, inte hela sekundrar om det är det du är ute efter (förmodar att det är min bil du jämfört med... kombi dessutom). Det ÄR två olika bilar, och det är klart. Sen beror det ju på vad man vill ha. Är man ute efter att kunna glida/sitta i en kö utan att behöva koppla hela tiden fast fortfarande ha en bil som går otroligt bra är automataren ett klockrent val. Så är det.

Tack för ordet,
DANJELO
Min bil: Länk
Jag jämför med E39:s automat 2x 530iA och tyvärr jämförelsen mellan E32/E34 med automat 540iATx2, 740iAL och 735iA så står sig dom äldre slätt, jag gillar inte alls växlingarna i dom äldre automatlådorna, dom yngre är betydligt bättre, nästan så jag kan tänka mig en?!

Snabbhet har jag avskrivit som förklaring, för varför gillar jag då en manuell 735i bättre än en automatväxlad 540/740? Dom är ju snabbare än den manuella 735:an, så det är känslan jag vill åt, den hittar jag tyvärr inte i en automatväxlad E32/E34, Danne du kommer väl i håg provkörningen av 735iA, jag ratade den enbart på grund av växellådan, så är det bara, jag gillar inte automatlådor, åtminstone inte dom som inte växlar som jag vill, det inkluderar Volvo V70/XC90 02-03, som också växlar fel, har kört min fars 530iA för lite för att kunna avgöra om den går att leva med, men så här inledningsvis så är den acceptabel, även andra yngre BMW med automat är okej, 120iA, 530dA E60, 530iA E60, 645CiA, även om jag satt och undrade hur mycket bättre en manuell 645:an skulle kännas, för inte kändes 645 CiA:n 7-800tkr bättre en min 540, det problem brukar jag ha, när jag kör yngre lyxbilar, dom är inte så mycket bättre att det motiverar, att lägga upp 500tkr+.

Mvh Stephan
Ulke
Har provkört E39 540i ett par gånger, utan att bli speciellt imponerad av varken väguppträdande eller övrig prestanda, känns något klumpig och är i den karossen inget alternativ till M5 då den senare har samma koncept fast klara fördelar prestandamässigt och chassiemässigt.......

Köpte min 540iA i E34 karossen för att det är en av de senaste och i ett välbevarat skick som kommer att ge trivsamma utflykter och söndagsturer.

Vad gäller E39 så jagar jag nu en M5 istället för att ha som 1:a bil...

mvh Ulke

Min 540 Länk
Mina efterforskningar går vidare... Provkörde 530:n jag pratade om tidigare i denna tråden, en -01 som gått runt 9000 mil, manuell, touring. Måste säga att det var en mycket mer positiv upplevelse än 540:n. Upplevde den som piggare, rappare och roligare att köra, förmodligen pga den manuella lådan...hmmm, undrar hur en manuell 540 skulle kännas! =)

Det som var negativt med denna var ljudet från stereon. Lät inte alls speciellt bra. Tror det var buissness-stereo..vad det nu innebär, inte så insatt i detta. Tror det var samma som i 540:n men det kanske låter sämre i en touring även om det är samma paket.

Skiljer det nåt på interiören före och efter facelift? Denna kändes modernare även inuti på nåt sätt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.