AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.158

540 e34 jämfört med e39

Sida 1 av 3
Hade en 540 -95:a för några år sedan och jag kan ärligt säga att det är den totalt sett bästa bil jag haft, och då har jag ägt en hel del bilar i mitt liv. Har sedan jag sålde den funderat på att köpa en e39 540 och snart verkar det som att det skulle passa bra.

Tänkte därför höra hur ni upplever e34 jämfört med e39? Är "allt" bättre på den nyare karossen eller finns det nackdelar med den jämfört med den äldre? Då menar jag inte kvalitetsproblem eller strul med läckande kylsystem och sådant utan mer körupplevelse, motorkaraktär, växellådans funktion (automat) och dylikt. Visst, det enklaste är väl att provköra en själv men jag gillar inte att åka till folk och provköra bara för att man vill testa lite. Blir rätt sur på folk som gör så hos mig nämligen, när jag ska sälja bil.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jag undrar faktiskt samma sak kan man verkligen bli nöjdare med e39 än e34?

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Da
1.734
Daniel.F...
Jag undrar faktiskt samma sak kan man verkligen bli nöjdare med e39 än e34?

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Da
1.734
Daniel.F...
Oupps en dubbel:))
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Har inte haft någon E34 men jag har provkört. Svårt att uttala sig om skillnaden men jag slogs av att E34:an kändes så oerhört "daterad" i själva sittbrunnen, knappast förvånande dock. (Samma sak kände jag förstås när jag jämförde nuvarande E39:an med nya femman.) Du är välkommen att provköra min bil om du tycker det är värt att köra från Linköping till Strängnäs! Var är du pilot förresten?
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Jag bytte precis från 530iA Touring -93 till 528iA Touring -98.
Grym skillnad, till det bättre. Visserligen hade 530in gått 24500mil och 528 15000mil. Bror min jobbar på Toyota och säljer nya bilar ( visserligen Toyota) , Det känns ganska lika att köra en sprillans Avensis och min, förutom att min känns mer gedigen. Gillade du E34:an kommer du att älska E39:an, så känner i alla fall jag.
Mixtus

Ja, vem vet, har jag vägarna förbi så kanske jag skickar ett mail först! =) Jag jobbar inom försvaret.

Kenta-76

Gött att du är nöjd! 528 är väl egentligen ett mer sunt alternativ. Hade en 328 för några år sedan och den motorn räcker ju gott och väl egentligen...

Men det lutar nog åt en 540, 1999-01, i alla fall... Självklart då en med M-paket och manuell växellåda! ;)
Tycker inte att E34an är bättre på något sätt jämfört med E39an. Skulle vara att E39an känns lite större vid parkering då...

Kärran Länk
samke
e34 är en riktig kvalitetsbil, går inte att jämföras med e39 enligt mig. i e39:an har man snålat lite med kvaliten
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Birger - mycket snygg bil!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
E39 är mera komfortabel och har bättre väghållning, annars märker man ingen större skillnad på E39/E34 =)

/Per
Instämmer med Mixtus! Nice bil....den är inte till salu?

Finns inte många manuella 540 med M-paket, nav, skinn och det andra man "måste" ha till salu. Inte ens i Tyskland...varför måste alla lata tyskar beställa automat!

Kanske blir tvungen att köpa en M5:a istället...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hallå där, angrepp på automat accepteras inte! ;)

Skämt åsido, jag tycker manuell låda är jättetrevlig, men faktum är att automatlådan lirar oerhört väl med V8:an. Jag vill nog påstå att det är vi svenskar som inte har fattat hur jäkla bra det är med automat. Men visst, jag håller givetvis med om att en M-utrustad 540 med sportstolar smakar bra med ha manuell låda. Två karaktärer - två fantastiska bilar!
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
för mig var valet enkelt (givetvis en E39) tycker personligen inte alls om E34'an, för gammal helt enkelt ..

########
# PAJALA #
########
Tack Mixtus & bstrand.
Har tänkt att behålla bilen ett tag....
MYCKET nöjd med den :-)

Kärran Länk
en gång BMW, alltid BMW
e39:an drar väl ganska mycket mer, trots att den väger mindre? men det är väl p.g.a 4,4 liters motorn i e39:an?
bränsleförbrukning e34:

11,5 liter/100 km vid blandad körning
13,9 liter/100 km vid stadskörning
8,5 liter/100 km vid landsvägskörning

bränsleförbrukning e39:

13 liter/100 km vid blandad körning
19,9 liter/100 km vid stadskörning
9 liter/100 km vid landsvägskörning
en gång BMW, alltid BMW
inte för att det spelar så stor roll, men det verkar inte som om ni ser på helheten. e34 är den bästa bmw som någonsin tillverkats!
Mixtus

Hehe, tog du åt dig ;) Nej, jag hade ju automat i e34:an och gillade den skarpt så visst kan jag stå ut med automat om allt annat med ett ev. objekt stämmer perfekt. Det är bara det att jag under de två senaste åren haft dels en Corvette C5 -99 och en Merca SLK 320 -01, båda med automat. I bägge de bilarna har jag verkligen saknat manuell låda. Fast 540 är ju lite mer glidarbil, i alla fall än vetten, så där passar det nog bättre. Tycker automaten i vetten förstörde körupplevelsen fullständigt när man ville köra lite "aktivt" och inte bara mellan rödljusen i stan.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag måste nog säga att jag gillar helt klart kvalitetskänslan i E34 bättre. E39 känns aningen stor, plastig och ihålig i jämförelse. Visst, E39 känns "nyare" i designen, men jag tycker inte att E34 känns GAMMAL. E34 har också fortfarande det där aggresiva HAJ BMW utseendet alla pratar om. Tycker i alla fall att min känns fast och tajt över allt. Missförstå mig rätt... E39 är en KANON bil men jag väljer helt klart min 540 Touring E34 framför en 540 Touring E39.

Danne

Min bil: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
E39:an plastig och ihålig???? Känner inte igen mig. Tvärtom så tycker jag kvaliteten är mycket hög i E39:an.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Mixtus-
... i jämförelse (tycker jag). E39 är en fantastiskt sjysst bil! Tycker att E34 har "det" många nyare bilar idag saknar...dock. Du får inte ta illa upp.

Danne

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.