|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver råd, min M3E36, Z3M E36/8 (ZF 5vxl) v-låda har låst sig! När jag lägger i en växel, har kopplingen nertrampad och försöker rulla är det stopp! Spelar ingen roll vilken växel det är. Det är dock inga problem att lägga i växlarna. Men när de ligger i är det som sagt låst. Någon som råkat ut för detta?? Jävligt retligt eftersom bilen nu var färdig för testning. | |
| Går bilen att rulla i friläge? | |
| Jajjemän, inga problem. | |
| Det låter tyvärr dyrt... :-( | |
| Vadå, den går inte att rulla me en växel i? men frikopplar den verkligen när du trycker ner kopplingen? me tanke på att den går att rulla me neutralen i... Annars är det ju nå kopplingsfel | |
|
hittade en beggad låda för 10000 på en bildemontering.. tror dock att man ska kunna komma billigare undan! Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
| Luft i koppling cylindern? Har du testas o starta med växel i o kopplingen nedtryckt? | |
|
Verkar vara urtrampningslagret som inte "når hela vägen" för att frigöra kopplingen ordentligt. Om jag rullar bilen går det inte att forcera i någon växel, även om koppling är nertryckt. Vilket torde tyda på att den inte är frikopplad Blir att hänga ner lådan och svarva en distans till urtrampningslagret. Bläää....... |
|
| Se det från den ljusa sidan.Nu sliper du iallafall sprätta isär lådan. | |
|
hej varför inte kolla lätta fel innan du börjar riva lådan som en del "ingenjörer" tycker att du ska göra . det behöver inte alltid mena att man ska riva lådan så fort det är nåt tyvär ar det för mycket "fillipin mekaniker här pä forumet mvh Anders BMW M635-86 |
|
|
Tjena NPe... Har du fått till allt med motorn? Sprutet??? Mvh Kimmo! |
|
|
Är det orginal lamell? Z MMM Coupe |
|
|
Hej på er. Alla enkla saker skall kollas först. Orsaken till trådstarten var om någon råkat ut för liknande incident, vilket skulle snabba på felsökandet. Allt drivlinemeck ligger dock på is tills söndag eftersom jag inte vill riva innan säve, dit bilen skall transporteras. En annan teori kan vara att urtrampningslagret går för djupt, alltså pressar fast lamellen. Testas enklast med att släppa ut lådan mm för mm och se om hjulen går att rubba med växel i. Estorilmongo>> Är i full färd med att få ihop det. Planen var att köra på säve, nu blir det bara att ställa ut :( Anders Olsson>> Nej, det är en tvåskivig Sachs race koppling på ett hemtillverkat svänghjul. Länk |
|
|
håller med =0) Verkar som att lamell & lager inte kan sammsas. Lycka till. Z MMM Coupe |
|
|
Här kommer lite uppföljning. Problemet var att växellådans ingående axels stödhylsa tryckte på bakre lamellcentrum. Vilket givetvis låste fast lamellen oavsett om det var urtrampat eller ej. Problem löst, nu är det bara motorhärvan som skall avslutas för att jag skall visa denna del för er ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.