AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.230

Rengöring av sportluftfilter

No
6
No_brakes
328i -95
Hej!
Undrar va man ska spraya på för olja efter att man rengjort ett öppet sportluftfilter?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Spraya inte på någonting. Det sugs in i luftmassemätaren. Och sedan börjar bilen gå dåligt och du tvingas byta luftmassemätare.

Byt filtret istället!
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Till KN sportluftfilter finns ett speciellt kit för rengöring, (rengöringsvätska samt olja). Oljan ska användas för att filtret skall få rätt uppfångningsegenskaper för smutspartiklar och dyl.

///Tobbe
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, men inte om man har luftmassemätare. Den informationen fick jag när jag var inne på den lokala bildelshandeln och frågade efter just KN:s rengöringssats. Gubben i butiken rekommenderade att inte rengöra filtret och spruta på olja för att oljan sugs med in och förstör. Han menade att filtret skall bytas ut istället.

Jag har även fått liknande information i olika forum.
Haha sicket bullshit! Filtret ska visst ha olja på sig annars så renar det inte som det ska. Vadå menar du att snubben som sålde filtren ville att man ska ta bort den lilla oljan som fanns på filtren innan man satte dit det? =)
Man ska dock vara försiktig när man smörjer/sprayar på oljan, marinerar du det så kan du ju räkna med att tråden förstörs. Läs noga innan du sprayar på.

Ex BMC filter renar grymt bra, de sitter orginalmonterade på ex stridsfordon 90! De säger väl lite om vad de pallar med.

MVH
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag vet att oljan e till för att skiten ska fastna. Men gubben i butiken e ingen gröngöling precis. Han vet vad han snackar om. När filtret kommer från fabrik är det ju proffisionellt insmort, inte riktigt samma sak som att stå med en sprayflaska i garaget.

Det som talar emot det jag säger är att jag inte har hört någon som har fått byta lmm för att det har kommit in olja. Och om det vore ett stort problem så borde det ju vara allmänt känt.

Jag skriver bara vad jag har hört. Sedan är det fritt fram att tycka till ;)

parolof
det står ju i anvisningen till K&N filtren hur det ska oljas in, klart killen vill sälja ett nytt om han får
Inget illa menat mot dig "LexCom", det va snubben som sålde filtret jag menade.

MVH
No
6
No_brakes
328i -95
Jaja...tack ska ni ha iaf :)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Perolf:
Han säljer inte sportluftfilter. Så det lär inte ha varit hans mål med förklaringen han gav :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.