AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.153

handbroms vajer samt koppling

hur ställer man handbromsen på en e46 sedan tycker att den tar högt upp vill lixom ha 3-4 klick sen ska den stå still i lut.
samt tycker att kopplingen tar lite väl tidigt eller sent beroende på vart ställer man vajer spelet på den ?
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Det ska tydligen finnas en justeringsom inte jag känner till men jag vet att du kan justera bromsen inne i trumman.
Gör så här:
Ta loss en hjulbult, hissa upp bilen och rotera däcket samtidigt som du lyser in i hålet och kollar efter en sak som liknar ett kugghjul. När du hittat den så pilla med en skruvmejsel tills du tycker att bromsen tar bra på det hjulet. Gör sedan om proceduren på det andra hjulet.
hmm ok men det måste finnas nått annat sätt så man ställer båda samtidigt

ingen som kan förklara kopplingsproblemet
E3
1.828
E36
USA bilar
Justeringarna sitter dels inne vid spaken, samt ett tandhjul i varje bakhjul
Lossa justeringen vid spaken, sen kan du för att slippa pillra genom ett bulthål, ta loss skivan, justera ut backarna så du precis får på skivan igen (passa på att slipa ner slitagekanten för hbromsbackarna) Avsluta med att justera vid spaken så du får önskad och jämn verkan
luddlum
Precis, börja i trumman, finjustera i cupén, ta ut askfatet mellan stolarna stick en hand å tryck loss damasken underifrån samt dra överifrån. Under/bakom hantaget fins det 2 justeringsskruvar.
Lycka till!
Go München
ok ska testa i helgen och se om jag inte kan få det bra
kommer kanske upp en Gör-det-själv variant om jag lyckas lösa problemet samt kan skriva en lätt förstålig instr.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis!

Önskar också en sådan.

Jag brände mina backar genom att inte fälla ner spaken helt, ingen varningsignal eller lampa, bara en vit rökpelare efter 4 mils körning. Nu gnisslar det hela tiden ... *suck*

Jag tänkte fixa det idag så jag tog bort hjulet, lyfte bort oket samt tog bort en liten insexskruv som satt på skivan. Skivan satt som berget! Missade jag något??

Var tvungen att skruva tillbaka allt när mörket kom eftersom jag stod på parkeringen...
Man kan behöva slacka på handbromsbackarna för att få av skivorna, detta genom att snurra på det lilla tandhjulet genom bulthålet.

/ Micke
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Misstänker att jag måste göra det då det ligger emot hela tiden nu mer...

Tack för tipset!

E3
1.828
E36
USA bilar
För att slippa fumla genom bulthålet... lossa justeringen vid spaken, sen bör du få av skivan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag försökte få bort plasten igår. Jag fick bort hela askkoppen och allt men plasten satt kvar framme vid varningsblinkersen. Något tips? Vill inte bryta sönder något :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Du behöver inte ha bort askoppen, ta bara och kläm ihop runt nederkanten av damasken runt handbromsspaken, och dra upp damasken, smidigt
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Snackar vi E46 här? Den sitter som berget!
parolof
det är en plastram som e36 säger sitter ihakad på kortsidorna
E3
1.828
E36
USA bilar
Missade detaljen att det gällde E46, kan inte uttala mig om damasken på de, men antar att justeringen utförs på samma vis iaf
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Damasken kring handbromsspaken är jättelätt att ta bort även på E46, bara att lirka lite.

Dra damasken framåt eller bakåt någon millimeter sedan bör du kunna lyfta upp ena änden och sedan ta andra.

Enl. de instruktioner jag har hittat går justeringen till på detta sätt:
1. Lossa justeringen i kupen.

2. Spänn justeringen i trumman på bakhjulet genom bulthål tills bakhjulet inte kan snurras.

3. Lossa justeringen vid 10 hack.

4. Upprepa steg 2 & 3 på andra bakhjulet

5. Dra åt hanbromsen 2 hack och spänn justeringen i kupen till dess att hanbromsen precis börjar att ta.

6. Lossa handbromsen och kontrollera att hjulen snurrar helt fritt utan att handbromsen tar.

7. Dra åt hanbromsen 2 hack, slå på tändningen och kontrollera att varningslampan för P-broms tänds. Vid behov, justera kontakten.

Lycka till!
shit har inte hunnit fixxa pga väder men kolvsallad fixxade mitt problem men jag fattar inte riktigt det står:

1. Lossa justeringen i kupen.

2. Spänn justeringen i trumman på bakhjulet genom bulthål tills bakhjulet inte kan snurras.

3. Lossa justeringen vid 10 hack.

vilken justering ska jag lossa och vart enl. punkt 1 är den juh borttagen

hjälp någon?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Miss av mig det är justeringen vid bakhjulet som ska lossas 10 hack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.