AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.669

Kylbox till bilen

ma
18
masterboy
320i Touring -04
har länge varit sugen på att köpa en kylbox som man kan koppla till elsystemet i bilen. Nu när det är varmt skulle det vara skönt att kunna ha kall dricka eller när man har handlat mat inte måste åka hem direkt för att inte varorna skall bli förstörda.

Jag har sett att BMW har en variant och biltema har just nu reklam för en variant. Är det nu någon som har/ har haft en kylbox och kan berätta om vilken man skall köpa? jag vill ju ha den bästa.
Många enkalre kylboxar ( typ: Länk ) har s.k. Peltier ellement och kan edast kyla ett visst antal grader lägre än ytter tempen ( t.ex 25) betänk att det blir varmt i bilen närmare 50C utan vidare....dvs läsken blir ca +25C mums...
Det bästa är en riktig absorbtionskyl typ: Länk men som bekant smakar det så kostar det..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ik
223
Ika
525i -88
Vilken typ av kyl är bmws original då? Peltier eller absorbtionskyl?Passar väl dock inte i 3-serien men jag vet att det finns som tillval till 7-serien iaf.
Den lösa väskan/boxen är troligen peltier (heter även elektronisk eller termoelektrisk) medan dom som sitter fast monterade torde vara riktiga absorbtions kylar

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
so
41
sono.io
525 Tds -94 Touring
318i -87
Mitt tips är att gå till en Marina/Båthandlare. Båtfolket är petiga vad gäller sådana saker som kylförmåga och ström förb. Där får du nog det bästa.
Lev väl.
Mvh
Robert
Ik
223
Ika
525i -88
Och i bilen riskerar du inte galvanisk ström om du kopplar din el fel som i en båt...;) Tråkigt att se sin bil ätas upp precis som båtmotorer kan göra.
Många skrönor cirkulerar tyvärr om galvaniska strömmar osv, vilket iofs inte behöver bero på felkopplingar, och som definitivt även förekommer även i andra miljöer än på båtar. Överallt där strömmande vätskor sköljer över två eller flera olika metaller finns risken, zinkanoder som skall offras istf motordelar förekommer även i bilmotorer...
inkoppling av kylbox eller andra tillbehör innebär ingen fara i detta avseendet, dock är en underspänningsvakt att rekommendera. Denna slår ifrån innan man tömt så mycket ur batteriet att bilen inte orkar starta, vilket är lätt hänt.

FP
Galvaniska strömmar fick sidolisterna eller om det var hela dörrar på vissa modeller av Saab 900 att packa ihop väldigt snabbt, detta tog saab på goodwill

Så nog är det som Folke säger att det förekommer i andra miljöer än båtar

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411
www.bimmer.se Länk
Ik
223
Ika
525i -88
Ja jag ger mig såklart i denna diskussion. När folke kommer in med sin kunskap så vet man att det bara är till att läsa och anamma all fakta som ges.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En kylbox av Peltier typ är normalt inga problem i en bil, även om det teoretiskt är som beskrevs ovan med de max 25 graderna under yttertemp.

Men den vurpan kan man mycket lätt klara sig undan i alla fall.

I de flesta personbilar så finns det minst sag begränsad plats för en hyfsad kylbox i kupén, ja i alla fall om man inte vill mista en sittplats.

Därför brukar det vara bagaget som blir den naturliga platsen för en kylbox, och i bagaget blir det sällan så varm som i kupén för det finns ju inga fönster där.

Vill man absolut ha kylboxen i kupén så ställer amn den på golvet eller på ett säte. Når man sen kör med bilen så har man knappast några 50 grader i kupén även om man inte har AC i bilen, utan snarare max utetempen vilken sällan är mer än ca 30 grader i Sverige. 30 - 25 = 5 grader, alldeles utmärkt kylskåpstemp alltså....

Måste man sen parkera bilen en längre stund så håller sig tempen bra i kylboxen länge, i synnerhet om man kan låta den gå på ström under tiden. Ett annat knep är ju att lyfta ut den i bagaget när man parkerar längre stunder, där är det svalare och man kan ju ha tillgång till 12V även där. Ska man övernatta så kan man ju ta med den in på hotellrummet och köra den på 230V över natten.

Jag har själv använt en billig Jula-box med Peltier på 36 L i flera år nu, och det har funkat kalasbra i alla väder. Det bästa jag köpt till bilen för ca 900 kr på den tiden.

Ett tips är att inte frestas att köpa en lite söt kylbox för läsken, för rätt fort blir man borskämd och vil ha med sig svala mackor öl och matvaror, och då räcker en liten pluttbox inte långt. Bättre då med en stor, eller en liten och en större för olika resor och behov. Se till att det finns plats för stående 1,5 Petflaskor minst och då med plats för potatissalladen grillskivorna och annat samtidigt.

Ett bra tips är att köra kylboxen under natten innan man ska åka och sen fylla den med sånt som stått i kylen hemma under natten. På så vis får kylboxen den lättaste och bästa starten på resan. Faktum är att dessa Peltierboxar om de får gå länge nog är kapabla att kyla så mycket att man får isbildning i dryckerna i boxen om de står nära Peltierelementet.

Dr Tinnitus
BMWs kylbox är den varianten som kyler 20 grader under kupe´temperaturen.

No More Limits!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Och den fungerar alldeles utmärkt. Brukar vara ned mot -4 grader oftast när jag kör, och då kan det vara bra varmt ute, typ 40+, men i bilen är det ju svalt pga AC.

*BAWORAK*
Jag hade monterat ett kylskåp i kofferten med ett extra batteri och rätt vare var så en mörk kväll i våras fylldes förarutrymmet med rök och en doft som minde om bränd ingrodd matta. Lämnade förarstolen i hopp om att utifrån kunna lokalisera härden vilket gav resultat direkt i form av en röd tråd längs sparklådans insida. Fumlade fram en tång i mörkret och likt en blind fipplar efter igenkännande ting fann jag sålunda en liten mutter som efter demontering lugnade ner situationen. Öppnade koffertluckan och insvept i ett moln av bränd bagagerumsodör hittade jag orsaken. Hade oaktsamt kanske kommit åt huvudbrytaren som kortslutits mot den vid kraftig kurvtagning omkringsvepande jordklämman.Batteriet var vid händelsen icke imonterat nämligen. Detta om detta. Jag zycklar vidare.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.