|
|
|
|---|---|
|
Har en 318i Touring -02. När jag kör och sedan trycker ner kopplingen (eller lägger ur vxl) så sjunker förbrukningen till 0,2 l/m för att sedan sakta stiga upp till 1l/m ungefär för att sedan gå ner till ca 0,2 l/m igen och stanna där. Detta händer endast när jag bromsar in för kurvor, rondeller och kör ganska sakta eller när bilen är kall. Jag tycker mig även känna att motorn "vrider sig" lite när jag lagt ur vxl ungefär som motorvarvet är lite för lågt på tomgång. Är det någon som har en idé om vad detta kan bero på? Mvh Magnus | |
|
På tomgång är (visar) min 0,2l/m. Vid motorbromsning visar den 0l/m. Helt OK tror jag. Tycker min tmgång också e låg, men så var den på andra 328or också... ///Tomten |
|
|
Ok, men det jag tycker är lite underligt är att den går ner till 0,2 (direkt när jag kopplat ur) för att sedan pendla upp till 1l/m för att sedan sjunka åter ner till 0,2 l/m. Är det någon annan som har någon anning om vad detta beror på? Mvh Magnus |
|
luddlum |
Om man t. ex. bromasar inför ett röljus & lägger ur vxl eller håller kopplingen nere så går mätaren upp på 1 L för att sedan gå tillbaka till 0 el 0,2 L. Just man man bromsar utan vxl rinner det soppa förbi mätaren, detta rinner tillbaka sedan. Då får man under en kort tid typ 2 sek våg fenomenet. Go München |
|
Jaha, då är det alltså helt normalt!? Va skönt. Mvh Magnus |
|
|
Ekonomimätaren tar via motorstyrningen (Motronic) in en mängd parametrar, hastighet, insprutad mängd bränsle mm och kalkylerar därefter fram ett värde som presenteras med mätaren. Den är inte på något vis direktkopplad till nåt flödande bränsle, bromsning osv, däremot krävs det en viss minimihastighet för att den skall visa rätt. På vissa modeller går den upp på max förbrukning när hastigheten understiger c:a 10km eller nåt. Det är troligen helt normalt beteende på din bil. FP |
|
|
Min mätare beter sig på samma vis vid urkoppling, skulle tro att det är normalt. bränsleförbrukningsmätaren lär inte vara av högsta prio för motorstyrningen så det läggs väl inte allt för mycket krut på att den ska vara 100% exakt |
|
|
Jag lånar tråden lite.. Om det är okej? När jag trycker plattan i mattan försvinner min ekonomimätare. Ska det verkligen vara så? Bilen är en BMW 320i 1995 |
|
|
Visar max förbrukning? Isf helt OK, bilen förbrukar momentant mera än mätaren kan visa. FP |
|
| Den visar mer än MAX :D Den försvinner helt ;) | |
|
Det är helt normalt. |
|
| Puh okej :D man blir bara lite orolig när den försvinner sådär ;) | |
| har samma problem fast min är automat, när jag stannar i köer eller trafikljus går mätarn först ner till typ noll för att sen gå upp till runt litern, sen går den ner till noll igen, verkar ha börjat med det nu på slutet eftersom jag inte tänkt på det tidigare... | |
|
Mätaren visar bara förbrukning över en viss hastighet, annars noll eller max, lite olika på olika modeller. FP |
|
|
Tror det är fel på din bil Magnus. Har samma problem på min 320i, Går din kasst när det är kallt ute |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.