AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.197

Hjullager fram och bak skillnad

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är det för skillnad på hjullager fram och bak?
På Mekonomen skilljer det halva priset på bak jämtemot fram, hur kan de komma sig?

Jag har något missljud som hörs när jag kör och bytade vänster fram hjullager och ljudet minskade så jag misstänker att nåt hjullager till är på gång, eller vad kan mer ge de där missljudet som låter typ: woow wooow woow... väldigt dovt ljud.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkligen ingen som vet om det är skillnad på hjullagret fram och bak?
pg_ice
fram är väl ett koplett hjullager paket där man byter hela navet.
går på lite över 1000:- /st
jag har inte bytt bak men troligen är det väl endast lagret man byter? då blir det ju billigare
pg_ice
Fram
1240:-
Länk

Bak
545:-
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja fram får man ju hela navet... kan man inte få det till bak?
Nope, bak är det gammal hederligt lager eftersom du har drivaxlarna där, lite knepigare att byta själv (tycker jag i alla fall). Å då syftar jag på knepigare att få ut det gamla lagret, jag lyckades faktisk själv på min folkabuss fram utan specialverktyg och utan gassvets att värma med men det var ett rent h... Jag använde lång kraftig bult med stora hylsor som distanser för att driva ut det gamla lagret och det lyckades till slut! Att få in det nya var betydligt lättare. På min BMW så lät jag en icke auktoriserad verkstad göra jobbet och jag vill minnas att det slutade på 1200:- inklusive lager, å det var det nog värt nu när jag i efterhand provat på. Vill du göra det själv så vad jag förstår måste en drivaxel bort/ut från lagret i alla fall så du kommer åt att bearbeta lagret(för att få lös denna var man tvungen att ta ned avgassystemet på den sidan som var aktuell för mig i alla fall och det lät för jobbigt, det var därför jag lät någon annan göra jobbet). Det kan nog gå att få ut det sedan med slaghammare om man kan värma ordentligt utan att förstöra ev. bussningar, annars kommer här en beskrivning av skruvningstekniken som jag använde:Länk Bulten jag använde var från en av Biltemas fjäderspännare och istället för den stora koppen som han använder svetsade jag ett kraftigt U-stag.

Men men innan du byter lager så kolla däcken riktigt riktigt noga, jag hade ett konstigt whomp whomp ljud från vänstra sidan i högerkurvor vilket resulterade i att jag bytte först lager fram, sedan bak utan att ljudet försvann (nu försvann dock ett annat malande ljud bakifrån som hördes i hastigheter 120+) men det var alltså en ojämnhet i däcket som orsakade ljudet trots att den nästan inte syntes, men dock kändes om man drog handen runt däcket!

/ Micke
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Mitt ljud hörs nu mest när man kör sakta i typ 30-40km/h.
Vibrerar även lite lite i hela bilen.

Jag bytte ju vänster fram nu förra veckan och jag tycker att ljudet på vissa hastigheter har försvunnit så det var säkert kass.

Kan tex värmen från en väldigt varm fälg förstöra däcket?

Hur åtgärdar man däckproblemet om det är ett sådant? Är det bara nya däck som gäller? Kan det minska om man byter fram mot bak?

Om det är däck eller inte är ju igentligen ganska enkelt att testa. Bara att kasta på vinterdäcken och se om man märker skillnad direkt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kan det vara bakaxeln som "whompar"? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.