|
|
|
|---|---|
|
Så, nu var det min tur att ha lite problem i semestertider. Bilen i fråga är en 320 -78, alltså med förgasarmotor. Symptomen visade sig först som att bilen började gå illa för att ganska snart stanna helt. Väntade man ett par sekunder kunde man starta igen och köra en sträcka (varierande från 100 meter till flera kilometer) för att sedan få stopp igen. Jag hade ganska lite bensin i tanken och tänkte att det kanske var någon smuts i tanken som lagt sig på ett olyckligt sätt. Jag körde och fyllde upp tanken, och kom hem (ca 10km) utan vidare problem. Morgonen efter var det samma visa igen, kom någon kilometer, sedan stopp. Starta igen, kommer en bit, sedan stopp. Jag har idag tittat runt lite och hittade en vakumslang som var lite skadad, den som sitter i bränsletrycksregulatorn (kan den heta så på denna motorn? en liten ventil som styr tillbaka bränslet till tanken när trycket blir för högt). Jag bytte denna och provkörde. Nu gick bilen problemfritt, och riktigt bra. Jag gasade friskt och allt funkade kanon tills motorn plötsligt tvärdog, precis som den kvävde sig. Jag fösökte starta ett par gånger utan framgång. När jag lyfte av luftburken såg jag att förgasaren var full med bensin som riktigt kokade, alltså en bra bit upp över spjällen. Det blev till att vänta 15 minuter till den torkat ur, sedan starta och smyga hem. Frågan är nu om problemet ligger i själva förgasaren, eller i tillförseln. Är det så att bränsletillförseln upphör och motorn därför stannar, eller får den för mycket bränsle och dränker sig? Någon som varit med om liknande, eller har tips? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! | |
|
Om förgasaren blir full med bensin är det inte fel på flotören, alltså att den hänger sig eller är fel inställd så att förgasaren får för mycket bensin och dränks.... Var ju ett tag sedan man mecka med förgasarmotorer, men kolla flotören! ///Tobbe |
|
|
Jag är inte säker på om förgasaren flödade över och det var därför bilen dog, eller om jag lyckades fylla den när jag försökte starta den igen. Jag är inne på att skruva isär förgarasaren och rengöra den, jag misstänker att det kan vara ganska mycket smuts i den då bilen inte har bränslefilter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.