AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.421

Byta ut navigeringen...

Hej!

Jag har en glappande 4:3 skärm som jag funderar på att antingen försöka åtgärda annars köpa nytt. Jag är riktigt sugen på att gå upp på en 16:9 skärm.

Jag vet dock inte hur jag skall göra ännu, om jag skall slå till på en skärm enbart eller en ny navigator samtidigt. Helst vill man inte spendera föör mycket pengar på direkten. Jag kommer dock inte kunna använda 16:9 förrän jag byter navi-enhet (har ju en MK-I idag och det fungerar väl inte?)

Vad skulle ni rekommendera? Enbart skärm? Enbart navi? Vilken navi-version? (För MK-4 medför väl egentligen lite trassel också, som fartspärr, key-code m.m?)
Ny tv-modul antar jag krävs för min del också...

/Marcus
Har suttit två arbetsdagar nu och surfat på ebay och andra köp/sälj sajter (börjar komma in i tyskan igen, förstår ju nästan vad som står)

Men! Det verkar som om det finns lite olika 16:9 skärmar?
Är det någon som vet vad skillnaderna är?

(Verkar som om det är någon modell som kanske endast passar E46? Den ser lite annorlunda ut åtminstone... sedan listar många säljare blutetooth och lite annan funktionalitet, är det något som är inbyggt i själva monitorn verkligen?
Ok, sedan finns ju självklart de 2 varianterna med eller utan kasettbandspelare, den uppenbara skillnaden såg jag faktiskt själv :) )

/Marcus
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ingen expert... men det är olika skärmar för E46 och E38. Däremot så ska det vara samma i E39 som i E38.

___
//Ulf
Jo, E39/E38 samt X5 skall väl passa mellan varandra vad jag förstått också... i vissa annonser anger de dock att skärmen passar "e46, e38" m.m men det känns som de anger felaktigt information då?

E46 och E38 går väl inte ihop? (Om inte annat så är det annat utseende på dem)

/M
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

X5 har fö. samma bordmonitor som E38,39.
Kolla bara så att du inte bjuder på en auktion där endast front delen av displayen är med ;). För att kunna köra 16:9 på din MK1:a behövs en ny videomodul som klarar 16:9. Den kom i samband med MK3 dvs. runt senhösten 2000. MK4 innebär inte automatiskt något trassel med att få bild på TV vid färd eftersom att den spärren sitter i videomodulen. Har för mig att det är from 99-3 och frammåt som det inte går att få bild om man inte köper till en mellan kabel som bypass kopplar hastighets signal.
Key-code existerar inte för mig.
Det blir ju som sagt lite moment 22 om du köper en 16:9 skärm som du inte kan anv. om du inte dessutom köper en ny videomodul. Och från mitt sätt att se det, köper man nu en "ny" videomodul så vill man ju ha en som klarar digital-tv också. Iofs. så går det att köra 4:3 på 16:9 skärmen, men jag tror inte att du skulle stå ut med det i längden.

Fö. så kan jag rekomendera Bablefish på Länk så blir det lite enklare att förstå.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Hmm, man kanske kan stå ut med att få en 4:3 bild på videomodulen tills man har bytt ut till en digital istället? Å andra sidan, funderar man inte på att sätta i en digitalbox mot org. videomodulen istället? Antagligen kommer väl en digital-tvmodul (org. utförande) att kosta så mycket mer än en separat digitalbox?

Hmm, skall försöka montera ned min 4:3 för att se om man kan åtgärda den på något sätt först, då blir det inte lika akut att byta till 16:9 + MK4...

Men, PJ? Du skriver "För att kunna köra 16:9 på din MK1:a behövs en ny videomodul som klarar 16:9."; alltså, behöver jag en ny videomodul för att köra navigator-delen? (Eller är det som jag förstått det, ny videomodul om man vill använda TV?)

/Marcus
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
PJ: Eftersom du verkar ha bra koll på nav och TV...

Vad behövs om jag vill byta min MK1 till MK4 med 4:3 skärmen bibehållen, inkl TV som klarar digitala sändningar

Tack på förhand!

Mvh Jocke W

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kanske jag var lite otydlig.
För att utnyttja 16:9 visning på din ev. nya 16:9 skärm (färddator, navi, tv. mm) med nuvarande konfig i bakluckan så måste du byta videomodul. Annars så får du en 4:3 bild på din 16:9 skärm, dvs. centrerad bild med svarta fält till höger och vänster. Sök på "uppgradera AND mk1" så har du lite att läsa.

En sak jag kom på är att för att kunna nyttja det nya systemet fullt ut om du byter navi dator till MK2 eller nyare med TMC (traffic message channel), dvs. du blir varse om kommande köbildningar eller annat som du sjäv väljer i en lista och får förslag på alternativ färdväg . Så måste även radiomodulen bytas ut. Allt är ju en kostnadsfråga, men på E-bay brukar det mesta gå att få till rimliga priser.

Det finns så mkt. kul man kan göra med I-bus systemet med en mini-PC i bakluckan så det skulle jag förorda i stället för att försöka att koppla in en extern digitalmottagare. Kolla tex. här Länk

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
I-BUS meck verkar mycket intressant :-)

Nåväl. byter jag till 16:9 så funkar grejjorna, dock i samma format som idag, tills jag byter sakerna i bagageluckan.. låter bra, då har jag också förstått rätt :)

Jag har möjlighet att köpa en beggad 16:9 skärm i sverige för 5000 svenska kronor, känns spontant lite dyrt faktiskt, dock är det ju alltid lite trassel om man skall bjuda på ebay, framförallt den där jäkla frakten... Men kan ju inte lita på svenska postverket, hur lätt är det då att dessutom lita på tyska? ;-)

/Marcus
Bmwcs# 4680
Fasen PJ!
Nu har du verkligen förstör min dag, har suttit och kollat i-bus saker halva dagen, kollar nu priser på datorer m.m :-)
Det är verkligen _ordentligt_ intressant!

/M

P.S
Vad tror ni om priset på en 16:9 hemma i sverige? Kan man komma ned till 3-4000?

/Marcus
Bmwcs# 4680
Jag sitter och diskuterar med en säljare av en videomodul just nu, den modulen är plockad från en E39 årsmodell 2000.

Om man läser PJ's inlägg tidigare så är det just från år 2000 som den "nya" videomodulen som hanterar 16:9 kom, finns det något lätt sätt att ta reda på om just den här enheten är för 4:3 endast?

/Marcus
(Art. nr. är 6 903 727, det säger tyvärr inte mig något :( )
no
347
noah
E65 730D
jag kan hjälpa dig med din glappande skärm
jag skickar dig en mail nu
Noah Brown

Noah Brown
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Om man köper en E38 helt utan skärm, kan man installera 16:9 skärmen då och sitta o kolla lite TV?

Tacksam för svar!
Vad menar du "utan skärm"?
Om ingenting är förberett alls vad det gäller navigering eller TV så har du ett jäkla stort jobb framför dig!
Men visst går det!
Men med tankte på att du måste in med digital/hybrid tv-modul och i övrigt komplett system så kommer det gå lös på mååånga tusenlappar!
(Kan tänka mig runt 15k kanske i material?)

Det finns någon tråd om ett sådant här jobb på E38.org har jag sett.
Men som sagt, det är ju ett jäkla jobb!

/M
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
för att göra allt enkelt: byt kablage till navi och peta in en mk3a och en videomodul som tar 16:9 och sen en 16:9 skärm och du har en perfekt navigering. för mej veteligen så e mk3an lika snabb som mk4dvdn förutom kartstorlek.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
GLÖMDE!

om du byter radio modulen till en bm24 med tmc kan d bli lite skumt ljud om du har dsp i bilen från början!

min blev det högre volym på cdn än radion tex:) ett tips är att byta slutsteg till ett nyare som lämpligtsvis kommer från en bil med bm24 och som har dsp
Det stora problemet ligger väl i det steget som du nämnde som "byt kablage till navi", det kan ju innebära att du måste rycka upp i stort sett hela inredningen i bilen vad jag har förstått?

(I och med att bilen antagligen inte har någonting fördraget för tv el. navi)

/M
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
aha du har inte navi orginal i bilen alls!? isåfall så e d ju en helt annan sak..sorry trodde du skulle uppgradera från mk1 till mk3 osv för då e d 2 st kablage som man måste byta ut o d e inte direkt svårt..mvh 7an
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Har kommit över en 4:3skärm som jag är rätt sugen på nu, men jag har ingen aning alls om hur jag ska få den att fungera.
Jag har endast DSP och vill ju ha navi/TV och GPS.

Den är monterad i en annan bil just nu, men jag själv reder inte ut att dra ut den och får jag sakerna skickade till mig har jag ingen aning om det kommer fattas nåt eller ej.

Hur gör jag? Vad är smidigast i detta läget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.