|
|
|
|---|---|
|
Fragan lyder> min servopump har borjat tjuta. Tittat pa oljan den ar brun och luktar inget vidare. kan det racka med att bara byta oljan for att pumpen skall sluta tjuta eller ar det sa att jag maste byta pumpen vilka erfarenheter finns? 523i >96 tack pa forahand mvh dragan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla först vilken olja du har . står på locket ATF eller CHF olja. Är din bil import så brukar det vara vanliga ATF dextron II el III. Är den svensksåld så brukar CHF 11S vara standard , en syntet hydralolja för kalla klimat. Dessa två oljetyper får ej blandas !!!! men är utbytbara om man sköljer systemet noga med den olja som ska användas. CHF 11 Pentosin köps på BMW. ATF på macken. Det kan hjälpa om du suger ur den gamla oljan ur burken och fyller på ny och kör en stund i mellan och sedan gör om proceduren 3- 4 ggr, jag har också noterat brun illaluktande bränd servoolja både på 528an och 540 och lite konstiga ljud pga den dåliga oljan (528an CHF 11-540-ATF) blev helt ok med ny fräsch olja. Oljesug finns på Micro tex. ///MVH Hasso Länk |
macloreen |
hej Med olje bytet försvan inte tjutandet på min 523 TA 00an har samma problem forfarande. mvh |
|
Tackar for inlagda svar ! Skall forst prova med att byta oljan ar dock just nu pa semester, Vad kan handa om servon slutar att funka helt blir bilen okorbar eller blir den tungstyrd? hur vanligt ar det att den slutar att funka helt och hallet? kan det aven vara sa att oljudet fran servot kommer fran nagon slak rem? tack pa forhand |
|
|
Hej Jag har en import 98:a som jag misstänker då ska ha ATF dextron II-III olja i sig. Hur tömmar man ut den gamla oljan, måste man suga ur den eller finns det nån urtapningsplugg på undersidan? Mvh |
|
| Du slösar olja om du suger ur burken och fyller på. Ta istället bort ingående slang från motor till burk och tryck ned den i en petflaska i högra hörnet av motorrummet. Sedan låter du startmotorn dra runt i 2-3 sekunder och stänger av inom den tiden om motorn startar. Det som blir är att petflaskan fylls med den gamla oljan. Fyll på burken med ny fräsch olja. Gör detta tills ny olja kommer i petflaskan(som du ev får tömma en gång innan allt är klart) | |
|
Funkar biltemas transmissionsolja 36979 65kr/l ? """Semisyntetisk. För automatiska transmissioner/växellådor där en ATF-olja av typ Dexron® III, Dexron® IID eller Dexron® IIE föreskrivs.""" |
|
| Jag hade ett hydraulpumpsvinande ljud som var högre än normalt. Lät rätt mycket om man stod stilla och vred ratten (det räckte att man "spände" ratten, behövde ej vrida). Lät väldigt mycket från 1800 rpm och uppåt. Lösningen var att byta pumpen. Men trots oljudet var funktionen helt felfri utan ryck etc. | |
|
Du kan prøve et oljetilsetningsstoff som heter OMEGA 917. Det holder gummipakninger myke og forhindrer oljelekkasje. Stive og harde pakninger er ofte årsak til hyling i servo o.l. |
|
|
Hej, Har ett oljud från servo, följer varvtal & styrutslag, fångat på film: Länk Misstänker att det är att bita i det sura äpplet & byta pump:( Mekonomen verkar bara sälja med styrväxel, 8500:- - känns lite dyrt. Bild på hela paketet Länk Pump: Länk Hittade denna video som var intressant i ämnet, tydligen finns det en ersättnings pump LF20 -> LF30 som anses mer robust & byta filtret rekomenderas. Länk Lite om att byta filter/behållare Länk Har ni ngn erfarenhet av köpa reservdelar via ebay/uk? Länk Mestadels renoverade pumpar. Några nya men de ser lite suspekt ut en del. |
|
|
jag köpte pump från ebay.de till min förra bil, gick perfekt. Tror den va renoverad men såg då ut som helt ny. |
|
| Oupsy - det det blev lite mycket E46 i en E39 tråd - sorry. | |
| Vill minnas att den kostade 2500-3000 från Tyskland av märke ZF (=OEM?) när ja bytte min. Inte ebay utan någon av de tyska firmorna som brukar nämnas i trådar om "delar från tyskland". | |
| På bildelsbasen.se finns det hyffsat lågmilade servopumpar för under tusingen. | |
|
Tack för tipsen. Härlig variation på priserna på bildelsbasen.se - uppenbart ingen "stabil prissättning" på servopumpar. Pumpar > 20000 mil borde inte hitta så många köpare. Med tanke på att man kan få ny på ebay runt £150 och renoverade för ca hälften kommer jag att satsa på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.