AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.031

vilken väghållningssats är mest lik BMWs egen M-sats?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är hög tid att byta dämpar, fjäder, fjäderbenslager runt om. Det sitter BMWs M-sats runt om, då den kostar ca 12000kr komplett tänker jag se mig om efter bra alternativ, dessutom sägs det att den inte går att beställa längre?

Nu undrar jag om någon har erfarenheter från sänkfjädrar och dämpare som ger liknande egenskaper som BMWs M-paket, dvs lagom avstämning mellan sport och komfort??? vill helst inte att bilen sänks mer än 30-40mm? måste man sänka något mer fram för att slippa få bilen att se högre ut? kan 40fram 20bak vara lagom? eller 40/30...bilen får absolut inte likna "vallåkra stuket", den ska se lika låg ut fram som bak, möjligen EXTREMT lite lägre fram.
Mest lika BMW's M i karaktär borde väl Alpina's grejor vara. Men de lär ju inte vara billigare än BMW's. Kolla om det finns Eibach grejor till din bil, jag tyckte de fungerade mycket fint på min A4'a. De FK grejor jag har på Z3'an är stenhårda.

Fredrik M
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
vadå FK grejor? Jag har kontaktat Gerth GE motors Borgholm och han säljer prylar från Tyskland, gasdämpare+fjädrar för 3900kr, låter super billigt men hur är dem? man kan välja 40mm runt om eller 60/40, 50/30, 40/30...vågar man sänka 40 runt om eller kommer bilen att bli för hög fram i förhållande till bak?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
tror inte jag väljer Alpina, BMWs M-chassie (fjädrar+dämpare+fjäderbenslager) kostar 14300kr villket är väl mycket, det borde finnas andra lika bra alternativ för mindre pengar, tex Bilstein för 7900kr (fjädrar+dämpare).
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Stötdämparna finns fortfarande, enligt Bilsteins katalog Länk så heter de P36-0223/B46-0612. Har du kollat vad Forza vill ha för dem? Så är fjädrarna inte är av är det ingen panik att byta dem.

Vad jag kan se så har Bilstein inget färdigt kit till E21:an annars jag lagt min röst på ett sådant.

/G
FK = Länk

Fredrik M
Sachs Performance påminner en del om original M-technik. Jag hade dessa på 525:an och väghållningen var grym. Satsa på Sachs eller Bilstein så blir du nöjd.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bilstein Sprint eller Koni Sport (gula justerbara!) är nog bästa valet av dämpare till en BMW i en normal prisklass.

Fjädrarna ska INTE vara för hårda eller sänka för mycket (mer än 35mm är INTE bra om att du ska bibehålla komfort o väghållning,
Om fjädrarna gör bilen ännu lägre tappar du fjädringsvägen som behövs o uppträdandet på vägen blir sämre.....

Eibach är ett mycket bra fjädermärke, finns fler!

Gäller det din E21:a så skulla jag satsa på Bilstein Sprint o Eibach sänkfjädrar, det blir lagom sänkt med bra stabilitet, men ända fin följsamhet o betydligt bättre väghållning, trots detta bibehållen komfort......

///Magnus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
detta gäller 535an !!!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
tack kalle, sachs performance skall kollas upp, E21 racing tror du 40m sänkning kommer att förstöra komforten? ser bilen baktung ut med jämn sänkning runt om (gäller 535an?) att E21an gör det vet jag redan.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
irriterande att väldigt många väghållningssatser inte passar bilar med M-chassie??? varför?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är det någon som har provat KW grejor, enligt återförsäljaren i Örebro är dessa produkter, fjädrar, dämpare mm minst lika bra som Bilstein om inte bättre, samt ett paket fjädrar+dämpare går lös på 5963kr (runt om) med 2 års garanti, sänker 40mm runt om, detta verkar mycket mycket bra då Bilstein Sprint + fjädrar 40mm kostar kring 9000-10000kr som ett paket. Vad säger ni andra? dessutom har de ställbara också med minst 40mm upp till 75mm för 12800kr runt om, försäljaren gav lovord och sa att bättre än såhär går inte att få och att bilen i högsta läget dessutom blir super komfortabel.
Märkligt, på mina justerbara FK fjäderben så ändras inte fjädern, den flyttas bara upp eller ned beroende på hur man skruvar. Så hårdheten blir densamma oberoende hur hög bilen är. Så fungerar alla coilovers med justerbar höjd, sen finns det ju kit med justerbar hårdhet av dämparen, oberoende av bilens höjd det oxå.

/Fredrik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Fredrik M, det verkar underligt kanske det där med hårdheten, men som säljaren beskrev är de bäst i världen, dessutom är de ensamma om att ha polerade dämpare i rostfritt stål som tål sveriges salt, vilket inte andra fabrikat gör pga att de endast är polerade i stål och inte använder rostfritt. Hur som helst är det ingen ide att satsa på justerbara grejor i mitt fall då bilen aldrig kommer att gå på bana eller köras till sin bristningsgräns i kurvor, det får bli "vanlig komfortinriktad väghållningssats" som sänker chassiet 40mm runt om. hoppas bara inte bilen kommer att se nertyngd ut baktill, med original 15mm M-chassie så ser det okej ut och får man ner bilen lite ytterligare kommer luften mellan framhjul och framskärm att minskas ytterligare så det borde bli bättre "look" än med M-chassie iallafall?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.