AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.221

Diagnos / Felkoder /Airbag reset

Sitter och letar lite här på forumet men hittar inte rätt saker, jag är lite småsugen på att införskaffa ett verktyg för att läsa felkoder från min E38 -97 (gärna andra bilar oxå) Det jag oxå vill få att fungera är släckning av airbaglampan.

Priset får inte vara för högt och jag vill inte ha något hemmapulat
smäck.

Ställer jag för höga krav eller går det att hitta det jag söker?

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411
www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr så finns det inte den kombinationen på de kodläsare jag hittat enbart motorkoder och airbagkoder i separata läsare.
och de är inte "gratis" köpte en motorkodsläsare på Ebay och det var tullavgift på ca 250 spänn som tillkom.
Länk
sedan finns det ju även SRS återställare med airbagåterställning men dessa läser inte koder.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du missat denna långa tråden Länk ?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nu kostar ju Carsofte i en version som är brukbar för en bilmodell ca 40 papp.

///MVH Hasso
Länk
ErikW: du är troligtvis världens första biologiska sökmotor?, tack för tråden..

Hasso:Har hört en hel del tråkigheter om carsoft, dessutom skall deras support som tydligen behövs regelbundet vara RIKTIGT kassa. Kan vara detta enskilda case men det kändes inte så.

40 papp låter hutlöst i dagsläget.

www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Carsoft är ett mycket bra program lite nivå olika till bilmärken, men ligger väldigt långt fram på MB och BMW VAG.(75000kr ca för dessa 3 modeller) uppdateringar kostar ca 5000 kr.
Men Bosch kan vara bra som komplement för en verkstad som är bra på en del andra saker och har flera märken i sitt utbud.
Men kostar skjortan också.
Carsoft supporten funkar också hyggligt under de 4 åren som det används på polarens verkstad, det inte gör är programering av bilenssystem, men som felcods/service program är det mycket bra.
De hade en tidigare version som köptes från USA för många år sedan då de var betydligt bättre kundmässigt än Belgarna.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan.: Hör lite med Folke han hålls med nått vet jag.

///MVH Hasso
Länk
Dom däringa belgarna (trodde det var schweizare) verkade inte så vassa på kundbiten/Support, och jag vet att där fanns en hel del begränsningar i den skarpa versionen jag kom i kontakt med (högst begränsat) Nu jämför jag direkt mot BMW och deras utrustning men det skall man väl göra?

Tack för tipset Hasso!

www.bimmer.se Länk
Tror jag nämnt det förr: Carsoft International med sina proffsprodukter, interface och kablage osv för BMW och MB m.fl i den högre (pris)skolan är troligen inte samma sak som de Carsoftprogram 3.xx, 5.xx och nu senast 6.xx som florerar här och där på nätet, mestadels med ryskt ursprung.
Till dessa säljs även en del interface som behövs för att komma i kontakt med bilarnas system.
En helt annan produkt är de olika OBD-II program och tillhörande interface som finns för en ganska liten peng och som visar/resetar diverse motor och miljörelaterade data och felkoder.

FP
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Folke
Vad skulle du rekomendera?
1. CS 6.xx med IF
eller
2. OBD-II program med IF

eller
3. xxxxx?

Mvh
Janne
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: med mitt piratif och den crackade Carsosoft 6.5 har jag samma funktioner som den kommmersiella. Vill minnas att Carsoft tidigare hade en "ligth" version med mycket litet antal funktioner, dock inget litet pris. På deras hemsida hittar jag inga andra versioner än 6.5.

Lustigt nog kostar Carsoft till VAG ca hälften mot BMW versionen. Kan det bero på konkurensen från ROSS-TECH?

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Jag backar lite i inlägget ovan, tur man skrev "troligen"....) De Carsoftversioner 5.xx-6.xx som florerar lite här och var på nätet inkl crack osv är samma/ser likadana ut som det som Carsoft International i Belgien visar på sin websida. Tydligen har man gått ifrån tidigare system med interface i form av PCMCIA-kort osv, och kan man köra med de interface som säljs, eller bygga eget så är ju detta ett trevligt program som eliminerar behov av OBD-II utrustning.
Om man endast vill kolla på motorstyrning osv och läsa av/reseta motorrelaterade felkoder osv så duger nåt av OBD-II programmen bra.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.