|
|
|
|---|---|
|
Polaren har fått en 2:a på besiktningen, "förhöjt HC-värde", med sin 320 coupé -92 (e36). Bilen har rullat ca 18.500mil och han undrar nu hur han kan få den o bli godkänd hos sbp. Helst utan o byta något... Funkar k-sprit (gammal klassiker) eller måste han helt enkelt fram med plåntan o byta lambdasond eller katalysatorn?? Tacksam för tips! | |
|
Börja med olja, stift och filter. Brukar göra underverk. Mvh/Berbel |
|
|
prova med k-sprit först.. |
|
|
Hur ser de övriga värdena ut? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har samma problem med min 320, för högt Hc värde och något förhögt Co värde. oxå tacksam för tips. |
|
|
Har redan bytt stift/olja/oljefilter/luftfilter. Testat k-sprit utan resultat. Någon tipsade honom om att byta "tändmodul", vet någon vad detta är? (CO-värde = ok) Oerhört tacksam för svar! |
|
|
Ska vi kunna hjälpa till, måste du svara på min fråga. Hur går bilen i övrigt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
om du bytat olja/filter/stift o provat k-sprit redan? Var bilen riktigt varmkörd? Det spelar oxå STOR roll på resultatet om katalysatorn är varm eller inte... katalysatorn kanske kass? |
|
|
ErikW: Ska kolla värdena mer exakt i morgon. Ska också provköra bilen o se hur den känns. Återkommer under morgondagens eftermiddag angående svar på dessa frågor. Ska också kolla om den var ordentligt varm vid förra besiktningen. Tackar för hjälpen så länge! |
|
|
Hallå igen. Jar nu kollat papper och provkört bilen noga. Bilens värden vid senaste besiktning (050712): CO: 0,0 (0,5) CO 2500: 0,0 (0,3) HC: 227 (100) LAMBDA: 1,0 (0,97-1,03) Bilen känns helt ok att köra och går klockrent på alla sätt och vis. Tacksam för fler tips för o få ner HC-värdet! mvh. |
|
| det är katten som börjat ge upp! annars skulle inte de andra värdena vara så bra. | |
|
e36328i: Jaha, du verkar säker, får ta o kolla upp detta. Har nämligen köpt bilen av kompisen nu så numera är det mitt problem. Men billig var den... mvh. |
|
|
Rolex: som sagt. Hade samma problem på min 325a jag hade innan.. att bara HC Värdet var kasst.. i med k-sprit o varmkör RIKTIGT! men säg till killen som testar att du inte har varmkört den o be han ta en runda oxå.. du ska se att de fixar sig då.. |
|
| Spajjjs: Åker förbi SBP i morgon då o testar detta (obokad efterkontroll), får väl stå och varva typ 4-5.000rpm utanför tills det blir min tur o besiktiga så att den blir asvarm o äntligen blir godkänd. | |
|
Hur gick det? |
|
|
Bilen är nu besiktigad utan anmärkning. Hade ingen ork att åka till besiktningen i gårdagens/förrgårdagens otroliga hetta men tog mig dit i regnet i morse. HC-värdet var ok (HC-värde = 33) efter att jag tankat i 12 liter etanol (vid nästan tom tank). Körde också bilen kokhet innan besiktningsmannen kontrollerade värdet. Skönt att allt är klappat o klart äntligen... TACK TILL ALLA SOM TIPSAT O HJÄLPT TILL!!!!! mvh. |
|
|
nån som vet hur man sämker högt lamdavärde..vad kan det vara för fel? connykanon |
|
| luftläckage i avgassystem eller insug. högt lambda värde=mager blandning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.