AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.055

Motorras av defekt tändspole?

mi
5
miko
M3 sedan -95
Var på resa i helgen, startade bilen på morgonen och upptäckte att bilen gick endast på 5-cyl. kollade att det inte var oljeavlagringar runt tändstiftet, kom fram till att tändspolen var defekt...
Hamnade dock att köra en bra bit p.g.a att det var söndag och allt var stängd.. Bärningsbil skulle ha varit ett alternativ men då hade bilen hamnat på en verkstad i andra ändan av landet,
hamnade dock att stanna när det började höras svagt ventilljud,
fick den bogserad till en märkesverkstad där de konstaterade att, 3:ans tänspole var slut, stiftet hade slitits ur locket och inget cylindertryck, och bara hälften så mycket tryck som det borde vara i 5:ans cyl. inte alls trevligt!!

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Låter trist, men det kan nog vara anledningen till att det blev skrot av motorn.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Någon som har något annat förslag på vad det skulle kunna vara i såna fall?

//Schnitzer
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tändstiftet slitits ur locket....?

En möjlig teori är att det alltså inte varit någon förbränning i den nämnda cylindern för att T-spolen var kaputt. Om man då ändå kör så finns en möjlig risk att det fortfarande sprutas in bränsle via spridaren i den cylindern, bränsle som inte förbränns. Om detta oförbrända bränsle inte helt kan ventileras ut genom avgasporten under motorns gång, så kommer rester av oförbränt bränsle att byggas upp mer och mer med tiden och till slut bli så mycket att det klämms mellan toppen och kolven. Detta sker ju normalt med luft/bränsleblandningen men då den består mestadels av luft så kan det komprimeras. Rent bränsle är däremot en vätska vilken inte kan komprimeras. Då kan det gå riktigt illa och ett tändstift skjutas ur gängorna, stakar krökas, kolvar spricka eller i allra värsta fall hela motorn flyga i bitar vilket är vanligt på t ex. Topfuel i dragracing.

Om det är vad som skett i trådens fall vet jag inte, men det är möjligt. Fast när det blir så pass med restbränsle i cylindern så brular det kunna höras som rejäla knackningar innan det går helt på tok.

Dr Tinnitus
mi
5
miko
M3 sedan -95
Ny motor i, går som en klocka igen 22000kr fattigare på kuppen....
Skönt att höra!

Länk

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Miko :man får inte köpa din gammla motor??

Låter konstigt, värför dårligt tryck i 5'an om bara T-spolen på 3'an är sönder.
Hadde tändstiftet skjutits ur gängorna ?
Hadde du ur alla tändstiften då du konstaterade at T- spole nr. 3 var sönder?
Hur långt körde du på 5 cylindrar ?
Har själv åkt 50 mil med en Ferrari 348 på 4 cylindrar och 10 mil med min M5'a på 4 cylindrar utan några problem efteråt (fäl med tändspolar båda tilfällen).
mi
5
miko
M3 sedan -95
Motorn är för tillfället inte till salu, kan dock bli aktuellt vid ett senare tillfälle...
Jo har inte sj. heller kommit fram till varför det gick som det gick, varför det var dåligt tryck i 5;ans cyl. har jag ingen aning om.
På 3;ans cyl. hade tändstiftet skjutits ur gängorna, gått av och porslinet hade trillat ner i cyl. Visste dock inte att de var tändspole nr. 3 som hade gått sönder före stiftet flög ut...Jag körde ca 35mil på 5 cyl.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Är det vanligt med motorras på bmw?

jag har ju en 335 som jag gasar en del med och den tål kanske inte det? nån annan som har en likadan som kan upplysa mig om hur de kör? Jag tycker ju om att varva upp bilen till 5000 varv innan jag slänger i nästa växel ibland(dock så är bilen alltid varm när jag gör detta) men de kanske man ska sluta med?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Klart som fan du kan gasa med bilen =) Vid 5000 varv är du helt på det torra... Men blir det ett konstant gasande och ryckkörande så kan ju bussningarna i vilken bil som helst säga tack och hej.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Okej tack för svaret, nej det är absolut inget konstanat ryckande här inte:)
Det är ju mest på fredagseftermiddagen då man vill fira efter jobbet:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.