AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.240

bytt bromsservo e34 fortfarande stum broms

jag hade min bil på verkstaden eftersom mina bromsar kändes stumma. fick veta att bromsservon var kass. har nu hämtat bilen och undrar nu om bromsarna kanske ska bli stumma efter ett tag? om jag tryckbromsar en 3-4 ggr på raken så bli bromsen stum. är det meningen att det ska vara så? tycker det känns lite otäckt när man ska stanna till vid ett övergångsställe och fenomenet uppstår...

hade även problem med tomgången på bilen, och trodde att det skulle bli bättre i och med servobytet... men icke.

vad kan det vara för fel? är det nåt jag kan reklammera eller ska jag le o se glad ut?

mitt problem som jag presenterade för meckaren var ju att jag ville få mina stumma bromsar åtgärdade,,, hans lösning var att byta bromsservo... om bilen sen inte blev bättre så måste jag väl kunna få det omgjort eller pengarna tillbaka, eller?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter som om du har läckage på vakuumslangen till servot och att motorn tar tjuvluft den vägen.

Blev det bättre eller sämre efter bytet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Vaddå, är pedalen svampig i början menar du, blir bättre efter 3-4 tramp ?? I så fall låter det som om du helt enkelt har luft i systemet...
det blev väl något bättre, innan fick jag ställa mig på bromsen för att den skulle ta, nu litar jag lite bättre på bromsarna men fenomenet att pedalen blir stum efter några snabba inbromsningaar på raken gillar jag inte alls... så det jag undrar främst över är om bromsarna ska bli mer stumma efter flera inbromsningar på raken? jag är inte så hemma på bmw:s bromsar, så det kanske är i sin ordning?

mecken sade att jag fortfarande har problem med tjuvluft, för mina packningar till insugsröret var tydligen dåliga. är det därför bromsarna inte är på topp, trots ny bromsservo? blir bromsarna bättre om jag byter dessa packningar, eller på annat sätt åtgärdar tjuvluften? allt detta har ett samband om jag förstått det rätt?

tycker i min stillhet att om man lämnar in en bil och säger att man vill få sina bromsar ordnade, och får svaret att det ordnar sig om bromsservon byts... har man inte rätt att kräva att det ska funka bra efteråt då, utan att man ska behöva betala för andra problem som dyker upp på vägen...

trött på gamla bilar nu. :(

"främst undrar över"... ska det stå,

tomgången har inte påverkats alls av servobytet....
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Mina packningar till insuget var hel slut(4 av 5 st var trasiga). Hade då precis samma fenomen med bromsarna som du. Hade även väldigt ojämn tomgång, almänt slö, bensintörstig mm. Bytte packningar och
motorgången och bromsarna blev som helt nya. Mina bromsar blir inte
stumma efter några inbromsningar.

Byt insugspackningar och så blir det nog bra. Undrar om du inte har bytt bromsservot i onödan...

mackan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Självklart påverkar insugspackningarna! Läcker det där, försvinner vakuumet som leds till bromsservon. Det sitter en gummislang (7-8mm) från bromsservon som går in i insugsröret på högra sidan om spjällhuset. Kolla den så du inte har någon läcka där. Kolla även backventilen som sitter på slangen. Fick byta slangen på min 525, för den läckte som ett soll.

/Per
tack för svaren, då ska jag minsann bege mig till mecken o klaga på hans felsökning. om han såg att packnignarna var paja så kunde det kanske varit bättre att kolla om det blev bättre att byta dem, istället för att byta bromsservo.

hur ser man att en bromsservo är trasig förresten?
...tänkte bara meddela att jag nu reklammerat jobbet och de bytte insugspackningarna. de medgav också att bromsservon hade bytt på ren gissning... bra inställning till sitt arbete det.
hursomhelst så funkar bilen bra igen, både bromsar och tomgång perfekta. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.