|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Instämmer fullständigt med alla här att mycket vird är fantastiskt. Och enklaste sättet att ta sig dit är att överladda med kompressor eller turbo. Oavsett om du har en fiat UNO eller en BMW 750 så ökar ju vridet ENORMT om du fixar lite överladdning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har varit vridofil i över 30 år, har haft svårt att leva utan en V8 eller 6 cylindrar minst i längre perioder :) det enda som räknas. Turbobilar blir aldrig samma sak och inte varit intressant även om dom går fint också. ///MVH Hasso Länk |
|
En massa vrid på låga varv passar bra för en traktor eller dieseltaxi men jag gillar många hästar på höga varv, det är roligt! Min M5 E34: Länk |
|
|
M femman. Nu svarade du sådär som så många gör i just dessa frågor.... ;-) Varför får man intrycket av att alla tror att det inte finns nåt på höga varv bara för att det finns mycket på låga varv?? Om du M femman hade en motor på 600 Hk vid 9000 rpm, skulle du grina dig harmynt om den samtidigt råkade ha 800 Nm vid 2000 rpm och fett fläsk ända till 9000 rpm? Då kunde du ju välja efter behag, att svindra på växlarna under hysteriskt ylande, eller med en Cola mellan knäna och en tunnbrödrulle i nypan, djuriskt brälande susa om allt och alla med femma i läge och 2500 på varvpinnen.... Skulle en E39 M5-maskin bli bättre om man tog bort allt morr under 4000 rpm och bara behöll toppregistret? Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Nej, men jag hade bytt ut draget under 4000 rpm mot 100 hk på toppen som på M5 E60 ;) Peace! |
|
|
Inte undra på att det kryllar av slutkörda M3 och M5. ;-) Flåklypa |
|
|
Flåklypa ??? |
|
|
Hasso. "Har varit vridofil i över 30 år, har haft svårt att leva utan en V8 eller 6 cylindrar minst i längre perioder :) det enda som räknas. Turbobilar blir aldrig samma sak och inte varit intressant även om dom går fint också." Hur menar du nu, hänger inte riktigt med vad du menar. Om man hänger på en kompressor/turbo på din 540 så kan den ju vrida ur sig minst 200 nm till mot vad du har nu. Och mera vrid är alltid bra tycker jag. |
|
|
M Femman. Det var ett litet "flame bait" med inriktning mot att M-ägare helst ligger och plågar mellan 6000-8000rpm. Flåklypa |
|
|
M femman. Jodå, nya M5 E60 ylar ju på fint på toppen. Men inte kan man väl kalla den klen i de lägre registren heller? Jag misstänker att den är lika kraftfull där som E39:an? är det inte trevligt att ha tillgång till det även om den blir som vildast på högre varv? Dr Tinnitus |
|
| Ni får göra som mig ha en av varje. Då jag vill ha ordentlig med vrid glider jag omkring med min Kubistar 1,5 tdi lägger i 5:an sen är det bara att golva pedalen jävlar vad det går. | |
|
Mina föräldrar har gått från en e38 730i, via en e38 740d och har nu hamnat i en e39 530iM. Gissa vad dom klagar mest över? Flåklypa |
|
| Knappast bensinpriset funderar själv starkt på att gå över till 3 l diesel. | |
|
Dom ångrar sig att dom inte köpte en 540 pga tomheten i mellanregistret hos 530in jämfört med 740d. Mina föräldrar ligger helst inte och piskar toppvarv. Flåklypa |
|
|
Flåklypa att ligga och segdra kan vara minst lika skadligt för motorn som att ligga på lite högre varvtal. Inom rimliga gränser förstås. |
|
|
För skojs skull så testade jag idag att starta min "turbogubbil" på 3:an (har Volvos motsvarighet till Steptronic) och körde 0-100 km/h (på mätaren). Blev själv faktisk ganska överraskad av tiden - 9,2s. Kör man i vanligt automatläge så gör den detta på ca. 7s. ___ //Ulf |
|
|
Jag gillar också vridet,det är ju helt underbart när man ligger på landsvägen i ca 100 och knappt 2000rpm och ska köra om, bara att gasa på istället för att kugga ner två steg och fälla på. Inte så uppskattat av barnen och frun heller för den delen. //Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Japp fett med ork redan från källaren är klart beroendeframkallande och mycket trevlig i vardagstrafiken. Men inte riktig lika inspirerande på bana eller likande upptåg. Därför är det ju gött om man har en maskin som kan kombinera dessa två karraktärer på ett bra sätt. Att segdra på låga varv är bara slitsamt/skadligt för motorn om den inte är konstruerad för det. En motor som anges till ex. 350 Nm/2000 rpm är garanterat körd i bänk hos tillverkaren i hundratals timmar på raken på det viset för att tillse att det pallar just den behandlingen. Likväl som att man smiskar på höga varv och belastningar för att se att det håller. Dr Tinnitus |
|
|
Fast det är i regel värre att ligga på höga varv istället för låga. Kolvhastigheter, rotationshastigheter och masskrafter är ett elände. Flåklypa |
|
|
Låg med X3an idag mellan Jönköping och Malmö och den går bara bättre och bättre. Vridet en dieselturbo har är oslagbart.... Mvh Asken:) Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.