AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.361

Har upptäckt att jag blivit vridmomentsberoende - en sk vridoman!

Sida 1 av 3
Paap Reeder
Hej!

Precis som med olika narkotiska preparat, rhohypnol, valium och slika brygder så är risken stor att man blir beroende .... precis som av att ständigt känna behov av att alltid känna på ett okej vrid.

Måste säga att jag inte riktigt just nu vet hur jag skall kunna göra mig av med V12:an.
Kan man bara sluta ta rhohypnol ... bara sådär? ... eller man kanske får börja om man inte har tillgång till rätt vrid??

Tänk att ligga vid foten av backen på E 4 alldeles vid norra utfarten från Hudik .... stigfilen öppnar sig och i högerfilen ser man ngn turbogubbe som frenetiskt chipat .. och som med jämna mellanrum rycker till i hela kroppen allteftersom han provar olika växlar .... hela kansliet på NTF skulle tvärsvimma om de fått kika på mätarna ....... snacka om att röka sik.... och göttigött smakar det.

MVH /// Paap R

Körde ifrån en ny BMW 745 igår vid stigningarna strax väster om Karlskoga (E18). Backen jag drog på i är braaant. BMW:n låg bakom när jag kickade XJR:n. I toppen av backen var 745:an rejält efter. Urkraften i Jaggan är rolig att ha ibland.
Måste vara stor skillnad på en 750iA och en 740iA isf men chansen är nog större att det var en chippad Fiat Uno Turbo.

Flåklypa
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ahh, XJR med S-knappen intryckt. Då går det undan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vridofili var namnet:)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag är också vridgalen! Saknar min 750 mycket.

//Schnitzer
Klockade min Jagga häromdagen under ett udda test. Lät aldrig motorn överstiga 2500 rpm och accade till 100 km/h. Resultatet blev 10.2 sek. Alltså ungefär vad en Volvo V70 2.4 presterar maximalt... Kompressor ger mos redan från tomgång.
Paap Reeder
Asken ... vridofil är klockrent! Mycket bra.

Nu menar jag givetvis inte bara vrid vid stora kraftmätningar utan även vid små tillfällen ..... typ en 70- sträcka blir till en 90- sträcka ..... inga fullgas acc .. men bara att känna draget när man kröker hö stortå bara sådär litet grand .... är värt 11,85 per liter.

bjoerck ... sitter det V12 även i jaggan?

MVH /// Paap R
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Paap: Jag förstår din poäng men är det något man får med chippad turbo så är det väl vrid (jämfört med originalchip). Kör själv en chippad 5-cyl den ger 400+ Nm mellan 2400-3900rpm vilket ingen av BMW's bensin 6:or eller mindre 8:or kan prestera. Av nya BMW så måste du upp 545/750 för att få ett max vrid över 400Nm.

Givetvis så hävdar jag inte att en chippad V70 går att jämföra med en V12 utan bara påpeka att även vi "turbogubbar" gillar vrid...;-)

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
440NM/3600rpm så det så :)

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Men var inte detta en liten guldtråd månne...? ;-)

Jag vill minnas att mången, ja nästan varenda, BMW-tok på detta forum brukar gnöla klaga och grina illa över bilar som har rejält vridmoment redan från låga varv och en bit upp i registret......!?

Ja det brukar ju inte bli så positivt mottaget att nämna turbobilar på detta forum, fast det är just dessa bilar som vanligen har fetast vridmoment på just dessa register. Ja faktum är att det är få sugmotorbilar som hänger med en turbobil på just dessa grenar, att ligga kvar på en hög växel och låta motorns obändiga kraft från säg ca 1800 rpm till 4500 rpm utan att växla. Det måste till sugmotorbilar med typ dubbla slagvolymen eller ofta ännu mer, därför att de bilar med så stora motorer ofta är rejält mycket tyngre vilket i sig stjäl en rejäl dod av den tillgängliga kraften.

Minns några trådar där det just snackats om hur någon turbobil smällt någon BMW eller annan mer berömd bil på fingrarna i just den gren som Paap nämner. Men då har det utan undantag blivit ett jäkla liv och hormonerna runnit över på alla BMW-killar. Då brukar det låta "ja men så kör man ju för fan intge, man växlar ju ner och då får han stryk ju..." "jävla töntigt test, helt värdelöst för så kör man ju inte...." "En BMW, Ferrari, Porsche, (välj själva bil) är ju inte byggd för att köras så...." Ja indignationen och ursäkterna föder de mest krystade ursäkterna och undanflykterna.... :-)

Minns ni t ex. tråden där nån hade kört en turbobil (Sierra?) på fyran 80-180 på 10,4 s. och gett en massa fräna dyra bilar rejält med smisk på samma intervall? Det motsvarar väldigt väl trådskaparens test i backen det. Då blev det i princip bara gnäll från BMW-folket, så mycket gnäll och elände att tråden togs bort....

Fast i denna tråd så hyllas helt plötsligt vridet på dessa register och det är fler som säger att de gillar att köra så som Paap beskrev, fast det kanske beror på att det handlar om en BMW denna gång..... ;-)

Bäste herr Paap verkar faktiskt ha få och små erfarenheter av turbobilar, för det är ju just de som många gånger kan helt skita i att just prova olika växlar i en uppförsbacke utan bara ligga kvar på fyran femman och segla ifrån det mesta i uppförsbacken.

Kikar man på BMW's fetare motorer, t ex. just 750 så har de ett göttigt och rejält vridmoment. Men inte så himla mycket märkvärdigare än en standard eller chippad normal turbobil av svenssonmodell.

750 -88 = 450 Nm vid 4100 rpm i maxvrid.
850 Csi -93 = 550 Nm/4000 rpm
750 -94 = 490 Nm/3900 rpm

SAAB 9000 Aero -93 = 350 Nm / 1850 rpm standard, blir runt 420-450 Nm chippad.

9-5 Aero = 370 Nm 1900 rpm standard, blir 420-460 Nm chippad.

Tänk sen på hur stor viktskillnaden är mellan en fet BMW-modell och dessa från T-hättan.
1900 Kg / 490 Nm = ca 3,9 Kg/Nm
1550 / 350 Nm = 4,4 kg/Nm

Det skiljer alltså inte så mycket i standardskick mellan bilarna, och är det sen chippat i turbobilarna så....

1550 / 450 = 3,4 kg/Nm

Hur som helst, om jag summerar så gillar jag själv verkligen när det brötar på djuriskt även på låga varv på höga växlar. Det känns liksom förförande overkligt när det bara matar på som fan ändå utan att tvingas rota i lådan om man inte har lust. Vill man rota bland växlarna så är det ju fint om det då ylar på som fan, då har man en bil som har det bästa av två världar. E39 M5 är ju ett skapligt exempel på en sådan bil.

Dr Tinnitus
Sedan är det ju en stor skillnad när vridet hamnar på bakhjulen resp. framhjulen. När det stora vridet kommer på en tung, bakhjulsdriven bil, så känns det som om bilen "sätter" sig på bakaxeln (t.ex.BMW750, MB500) och man kan hålla ratten med ett finger medan en framhjulsdriven bil med mycket effekt och vrid känns som om den ska åka av vägen om man inte krampar runt ratten...

Mvh,
/Wille
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Wille.

Det kan kännas så i en fwd, men måste inte alltid göra det. Det finns lite olika nivåer på det eländet trots allt.

Dr Tinnitus
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag är nog lite på andra hållet, kör hellre på höga varv än har ett supervird vid 2500rpm. Ligga på hyffsat högt varv och spela m vxl spaken e kalas!!!

Sjöberg
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Men det är för jävla gött när kraften kommer direkt när man trycker på gasen utan någon turbofördröjning.

Har kört en del SAAB 9-5 turbo i tjänsten sista tiden, det är ingen aero men snäppet under och den känns riktigt seg vid omkörningar om man inte petar ner en eller två ggr.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB

Turbofördröjningen ska normalt inte vara något problem på modernare bilar. Med problem menar jag att det inte är så allvarligt att det ställer till reella problem, men att det givetvis kan finnas en klar "karaktärsskillnad" mot en bra sugis.

En bra sugis "vill" ju på en gång man petar påbgasen, men kan ändå kännas trött ändå många gånger, därför att varven är för låga för att möjliggöra maximal andning. Alltså, det måste klättra i varv innan det vaknar på riktigt.

Turbobilen kan vara rätt annorlunda på det området. En viss fördröjning kan finnas mellan dett att pedalen fälls och motorn fått upp laddtrycket, men sen seglar det på som fan oavsett varv oftast. Denna fördöjning är normalt inte många tiondelar eller möjligen en sekund. Detta känns givetvis surt om man är van vid en rapp sugis. Men i praktiken är ofta turbobilen ändå snabbare i dessa situationer. För när sugisen gjort sitt första ystra skutt vid gaspådrag så är ofta väntan lång innan det kommit till de varvtal där kammen börjar komma till sin rätt. Och under tiden så hinner en normal turbospis med rätt rejäl fördröjning för att sen när maxxladdtryck landat segla om ordentlig då sugisen ännu inte nått rätt varvtal för att vakna riktigt.

För mig personligen så handlar det om två olika motorkarraktärer som båda har sin charm för och nackdelar. Det handlar mest om att lära sig att utnyttja sin motor än att någon teknik skulle vara överlägsen den andra.

Dr Tinnitus
Jag ställer mig gärna till den skaran som gillar vrid...

Jag gillar det i sådan utsträckning att jag sålde min Z3M, och köpte Viper istället.

Den har vrid...
;-)

Paap Reeder: Kompressormatad fyraliterssexa är det i min XJR. 520 Nm vid 3050 rpm. När gasen trampas i bott visar färddatorn torrt 10l/mil...

De nyare XJR V8 med kompressor. XJ-modellen fanns med V12 och är ungefär lika snabb som XJR. Lite olika typ av bilar bara. Sport versus komfort.
Paap Reeder
... lugn pojkar! Meningen var inte att starta ngn kraftmätar vs<->vs tråd utan bara att konstatera hur fort man vänjer sig.

För en ca 7 år sedan - när jag "bara" hade M535:an (med ca 25 000 mil på mätaren) så fick jag möjlighet att köpa en verkligen tokfin 528 -87. Den hade gått ca 10´då och hade alla finnesser.
.... men efter ett antal mils provkörning kom jag fram till att skillnaden i vrid m30/528 - m30/535 aldrig i längden skulle gillas av mig och har heller aldrig sedan dess ångrat den inställda affären.

Dock ett påstående ... inte menat som ngn trådförlängare men ändå:
En 5 liters V12 med 450 i vrid ... känns på något sätt "riktigare och kraftigare" än en 2 liters turbo-fyra med 550 i vrid. Fråga mig inte varför men så känner jag det.

Som att på midsommarafton äta jordgubbstårta med riktig vispgrädde - kontra dito med gräddersättningsvisp .....
eller som att efter tårtan dansa med en vältränad kvinnokropp i sina armar ... kontra en dito som är "fylld och lyft" både här och där.....

M;VH /// Paap R

Paap Reeder
... glömde en sak: har absolut inget mot turbo ty i slutet av 90 var jag "bara några muttrar ifrån" att sätt in en 745 turbo i M535:an .... men hade kanske blivit besviken i o m dessa fördröjningar o s v.

MVH /// Paap R
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Paap.

Ingen fara, jag förstår dig helt och fullt. Ja även att känslan kan skilja rätt mycket mellan en uppbröstad 2,0 med 550 Nm och en 5 L V12 med 450 Nm. Det handlar ju inte bara om dessa Nm utan till känslan bidrar ju även antalet kraftpulser per motorvarv responsen m.m. Ja det som kallas gångkultur. En liten fyra med turbo kan svårligen eller sannolikt aldrig kännas lika exklusiv i dessa avseenden oavsett hur många Nm den än har, eller hur snabb den än är.

Cadillac valde inte att göra en V16 1930, om det hade gått lika bra med en fyra.....

Fast som jag sagt förut, så har de flesta motorer och varianter på att fixa fram effekt och kraft, sin charm för och nackdelar. Turbo är det lätt att bli förförd av just för att en liten fjutmaskin kan bröta iväg som en mycket större maskin, oavsett nivån på fördröjning.

Du Paap, jag har en del video på dig då du smiskar din gamla 535 bland koner och i accelerationstest, från några BMW-träffar.

Dr Tinnitus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.