|
|
|
|---|---|
Miper335 |
Har läst mycket om vad som kan hända om man byter ifrån halvsyntet till helsyntet men begreppen är luddiga. En tes är ju att helsyntetoljan löser upp gamla avlagringar som sedan sätter igen oljekanaler och filter. Den förklaringen verkar ju logisk men om man gör en motordialys ( tvättar motorn invändigt ) så försvinner ju dessa avlagringar varpå det borde vara ok att slå på helsyntet. Har gjort denna Dialys på min 525:a och det verkar fungera bra men jag vågade inte göra den på min Volvo Diesel ...dock servades den med helsyntet för första gången. Det som har hänt efter 300 mil är att bilen har dragit ca 2 liter olja mot tidigare 1 liter på 600 mil!!! ( bilen drar efter bytet något mindre bränsle ) Finns det en logisk förklaring på att bilen drar mer olja efter bytet och törs man göra denna Dialys även på äldre bilar? Har haft bilen i 6år och den har gått helt felfritt med halvsyntet,bör jag byte tillbaka igen ? |
|
Vad är det för olja (sort och viskositet) före och efter? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Miper335 |
Har själv servat med Valvoline Maxlife 10W-40 ( Halvsyntet ) Helsyntetoljan är också Valvoline men den slogs på utav verkstan så jag vet ej densiteten på den. Dock kostar Helsyntet oljan i Butik ca 700kr/4lit medan halvsyntet oljan kostar 300kr/4lit. verkstan har ju oljan på fat varpå literpriset blev 80kr,... ungefär samma pris som halvsyntet varpå jag ville testa. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.