AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.538

Skruvad mätare på min 540

Ba
39
Baffer
540iA -94
Köpte för ett år sedan min 540IA, vilken hade 10500 mil på mätaren. Bilen är i mycket bra skick. Buffelskinnet är inte slitet serviceboken visar full service. Jag lämnade in den på M-test innan köp och fick mycket beröm för den där. T.ex. uttemp från AC 6 grader vilket bör vara rätt bra. Bilen går mycket bra, både i låda och motor. Den är mycket finare (enligt mig) och går mycket bättre än alla de andra jag testade när jag köpte denna.

Efter att ha läst här på autopower så så blev jag intresserad av att skriva lite dagbok över bilen och kolla upp dess historik och beställer då utrustningslista och lista på utförda garantiarbeten innan den importerades 2000. Bilen ska ha en ägare i Tyskland och en innan mig i Sverige. Senaste garantijobb var 29/10-98 och då stod mätaren på 9900 mil. Förra ägaren i Sverige körde enligt honom 1500-2000 mil med den då han fick firmabil lite efter han köpte BMW´n (och jag vågar nog tro på honom, och detta stämmer enligt bilbesiktningarna i Sverige).

Mätaren står nu på 11700 mil och bilen går perfekt men mätarställningen kan ju inte stämma. Garantiservice -98 stod mätaren på 9900 mil, men enligt servicehäfte stod den på 6000 mil. Garanticervice -95 stod mätaren på 2300 mil, men enligt servicehäfte stod den runt 1500 mil.

Enligt BMW finns det inga fler sätt att kolla upp mätarställningen. Jag kan mycket väl tänka mig att ringa upp ägaren i Tyskland enbart för att få veta hur mycket bilen har gått. Vad han än säger så kommer jag behålla den då den går mycket bra.

Hur kan jag få tag på den privatpersonen i Tyskland? Bilen importerades av en firma i Malmö, vet dock inte vilken (kan jag få reda på detta också på något sätt?) Finns det något mer sätt att kolla mätaren? Vad säger vi? Ska jag skita i att kolla upp med risk för att då bli kraftigt deprimerad? Hur många av era bilar som ni har eller har haft har varit eller är skruvade?

All hjälp mottages varmt.
Bilen i fråga är följande: Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det du kan göra är att kolla upp i bilregistret vem som är föregående ägare. De kan skicka hem kopior på ägarbytespapper etc från den togs i trafik i Sverige. Alt. ringa tidigare ägare och fråga av vem han köpte den av.
Hoppas du får fram vilken firma det är...

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilprovningen som registrerade in bilen arkiverade det tyska brifet och det ska gå att få en kopia av detta. I detta brief så finns alla bilens ägare inskrivna. Sedan kan du via någon nummerupplysning förhoppningsvis luska reda på telefonnummer.

När det gäller briefet hos bilprovningen så säger vissa att det arkiveras lokalt på den station som regade bilen medan andra säger att det arkiveras centralt. Det är väl bara att ringa deras kundtjänst och höra.

___
//Ulf
li
1.959
liste
535i -89
Den ursprunglige ägaren i Tyskland verkar ha kört ungefär 2.500 mil per år, vilket bör innebära att den gått ca 12.500 mil när förste ägaren gjorde sig av med den och mätaren stod alltså på 8.500 mil när förste svenske ägaren köpte den (om man räknar ihop det du skriver). Det är en ganska "logisk" skruvning som tjänades rätt många tusenlappar på.

Om firman i Malmö som tog in bilen gjorde "rätt" (med deras ögon sett) så kan du inte få reda på vem som tog in bilen. Antar att det bara är du och förre ägaren som har stått som ägare i Sverige?

Det är synd att varken du eller förre ägaren reagerade på den låga mätarställningen och kollade upp bilen FÖRE köpen. 4.000 mil är kanske inte så mycket skruvat, men en skruvad bil är en skruvad bil, tyvärr.

Det innebär inte att det är något fel på din bil - är den välskött spelar det ingen större roll om det står 11.700 eller 16.000 mil på mätaren. Det är först när du ska sälja bilen som det tråkiga gör sig påmint, så njut av din bil så länge du har kvar den.
Ba
39
Baffer
540iA -94
Tack för alla snabba svar. Det är endast för min egen skulle som jag vill kolla upp detta. Mätaren är inte extremt mycket skruvad och jag har absolut inga planer på att sälja bilen så jag kan lugnt leva med detta. Men nog har man lärt sig en läxa.

Ska ta kontakt med bilprovningen i morgon.
cane
Usch, vad tråkigt. Det värsta med skruvningar är att det är svårt att "åtgärda". Visst, man kan skruva fram mätaren till korrekt ställning, men bilen har de facto ingen servicebok eftersom den du har är falsk. Så man förlorar dubbelt upp... :(
andha45
Håller med cane,
måste dock berätta en sak. Jag sålde en Opel Omega (som jag f ö inte saknar =) en gång, och den hade fått ny mätare på garantin el liknande, vilket den som haft bilen mellan 600 mil-24 000 mil berättade för mig. Den hade gått ca 5 000 mer än det stod på mätaren, och som bekant hade rätt många Audi, Opel och Ford problem med mätarna på 80- och 90-talen.

När jag sålde bilen tyckte alla att jag var så otroligt uppriktig så det blev nog ett plus för mig att jag berättade om mätarställningen. Bilen hade ju ändå gott långt så det var som upplagt för att inte berätta något...
Per H
Jag hade ju kanske varit lite frågande redan innan köp
till den låga mätarställningen. Den hade alltså gått drygt 10.000 mil på 10 år........? Vem köper ett autobanlok som en 540
och kör 1000 mil per år..........

Visst är det i teorin möjligt att hitta en så lågmilad 540 men då får man ju kolla upp historiken sjukt noga INNAN man köper den.

Ok, nu verkar den ju kanske inte vara skruvad mer än några tusen mil men det är nog ändå inget + den dagen du ska sälja.
Eftersom ju milen inte alls stämmer gentemot serviceboken så kan ju hela serviceboken också vara efterfabricerad. Att det är en importbil med skruvad mätarställning och högst osäker servicebok sänker nog priset markant hur fin den än är.

Idag är det ju till och med svårt att sälja fina sv-sålda bilar med all dokumentation.

Tur att du är nöjd med bilen och vill behålla den i alla fall.
andha45
Sant, det jag skrev kan nog passa på en Opel Ford eller Audi för 30 000 som ju är extremt mycket bruksbil, men på en 540i inte... kanske finns det nån köpare ändå som uppskattar bilens skick och uppriktigheten. Jag antar att bilen snart iaf ligger i en sån prisklass att det ändå är närmast omöjligt att hitta en bil med lite mil, garanterade mil, full servicebok, rostfri, nyrenoverad ac, nya däck, rökfri...
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Jag har testat och tittat på många 540 E39 innan jag hittade min och jag kan säga att jag blev chockad över hur mycket skruvat skit det finns i detta land.
Men att själv kunna avgöra om en BMW gått 10 el 20.000 mil var ju stört omöjligt.

Med rätt ägare kan den gå hur långt som helst men man vill ju betala rätt pris för bilen.

Jag hade tur och hittade en välvårdad bil där garantijobb, datum och mil stämde hela vägen men det var en lång väg innan jag hittade rätt bil.

Det är så förb.. tråkigt att det är på detta sätt, jag var själv på vippen att lägga ned BMW-köpet av en 540 pga alla problem med oseriösa säljare. Man skulle ju ruinera sig om man var tvungen att stå för alla dessa tester och garantikollar själv.

Jag bestämde mig tidigt (efter att ha gått på några nitar där jag betalat för kontroller och hittat en massa skit) för att om säljaren inte kan visa upp rätt papper från BMW, då inte bara milintyg utan också garantijobb och servicebok, så var det bara att lägga ned. Han var då inte att lita på..

Bug
En 540 från 94 har inte gått så kort utan anledning. Normal körsträcka borde ligga på det dubbla. Själv tar jag förgivet att mätaren är backad på en äldre vagn om det inte finns någon speciell anledning samt dokumetation som styrker miltalet. Det behöver inte alls vara något fel på bilen, tvärtom. Det nog många välvårdade snygga vagnar som får sig en spinn med "skruvmejseln". Tacksamma objekt då en "justering" inte märks...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.