AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.418

Bromsbelägg BMW/Mekonomen = samma kvalite ?

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Tjena!

Har en fundering bara, BMW's bromsbelägg är tillverkade av "Textar" och Mekonomen's är också "Textar". Någon som köpt på BMW och Mekonomen och jämfört kvalite? Om det verkligen är lika kvalite? Borde det väl vara eftersom det är samma tillverkare?
Eller tillverkar dom beläggen "bättre" bara för dom ska till BMW ?

Tackar på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En tillverkare kan inte ha olika tillverkningslinor för sådana belägg som ska till en biltillverkare och de som ska till eftermarkanden till samma märke, det är inte ekonomiskt försvarbart.
I många fall så är BMW el MB loggan bortslipad på "mekonomen beläggen" eftersom bägge använder Textar som originalbelägg, BMW har också Juridbelägg originalmonterat,då man inte kan förlita sig på en leverantör.
From okt 2003 så är alla reservdelar originaldelar oavsett vem som tillverkar dom, om dom håller dom tillverkningsspecar som biltillverkaren uppgett.

///MVH Hasso
Länk
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
hasso: Så man kan alltså köpa beläggen på Mekonomen utan att behöva oroa sig för att dom ska vara av sämre kvalite och slitats ut mkt snabbare än BMW's ?

//ACS
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
japps, men håll dig bara borta ifrån biltema
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ACS :det var väl ungfär vad jag menade med tidigare inlägg, sedan är priset förmodligen ganska likvärdigt.

///MVH Hasso
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Mekonomen handlar sina slitdelar där Bmw Original handlar=Där det är billigast och bäst hållbarhet,det ända som skiljer är när mekonomen handlar så kan förpackningen skilja från olika leverantörer eftersom ständig prisjakt pågår efter delar likaså för Bmw.Och Bmw saker packas med Bmw logga på kartongen även reservdelen kan vara stämplad med propellern.T.ex en spindelled kan ha bortslipad Bmw logga när du köper den som reservdel hos mekonomen.Ingen saga detta utan det kommer från säkra källor,bytte min va-pump på mekonomen de gav 3 års garanti på material och arbete medans Bmw bara gav 2 år samt de var 700kr dyrare för samma pinaler.

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det KAN vara samma på Mekonomen som på BMW, men behöver inte vara det. Skiljer det mycket i pris, är det ofta av en annan leverantör och kvalitet.

Kan nämna att i många fall är BMW billigare på delarna är "pirathandlarna", och dessutom har man rabatt som BMWCS-medlem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
273
Pärlan
BMW 523i -96
Ok. Mekonomen there is!

BMW - För att det känns rätt!
cane
Vad är det som säger att saker från "samma lina" har samma spec på toleranser? BMW kanske kräver ett tolerans mått på grejorna som gör att 10% av de tillverkade delarna faller utanför dessa krav. Om jag vore fabrikör skulle jag slipa av loggan från de 10% och sälja till andra...
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Det är inte ovanligt att flera fordonstillverkare köper komponenter från samma underleverantörer och att samma komponenter säljs under flera varumärken. Det är ofta samma produkter och prispåslaget vid eftermarknadsaffären är enormt. Bilfabrikanterna vet ju såklart att de oftast kan ta ut ett högre pris eftersom vi har blivit skrämda att endast original är bra och att "piratdelar" ej duger. Men ofta har ju OEMerna högre standardkost eftersom de måste packa om produkterna till sina egna kartonger.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Pärlan, nu kanske det är så att din Mekonomen butik har Textar belägg buffrade men på centrallagret ligger det Mintex-belägg för 5-serien från -95
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
jag köpte -bromsbelägg- till '345/328 compound-bromsarna'
(E34 M5touring 6-vxl) från MEKONOMEN men INTE Textar för att BMW-beläggen DAMMAR för mycket -

M5touring register
Det stämmer att det är från samma tillverkare som Dutta skrev. bara att märken är borta på slitdelar som tex länkarmar.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Jag vill ge min reflektion över det hela. Jag har alltid köpt bromsbelägg på mekonomen till för 2år sedan. Under 4år har jag använt mig av mekonomens bromsbelägg. För 2 år sedan fick jag ett par bromsbackar från en kompis till min 328, de var BMW orginal. Ett år senare så skulle jag bytta bromsbackarna och plocka av hjulet och upptäckte till min förvåning att de bara hade slitits ca 1,0 - 1,5 mm. Mina mekonomen bromsbackar hade vid detta laget varit helt slut och gått på metallen. Det var då jag insåg att det inte riktigt är sant att t.ex mekonomens delar är 100% samma som BMWs orginal.

Kanske kommer dom från samma fabrik m.m. Men jag tror nu att de leveranser mekonomen får från leverantören håller andra material specifikationer.

Naturligtviss så har jag kört med bilen på samma sätt år efter år.

Har ni alltid haft mekonomen,biltema,meca m.m så testa med original en gång för att testa ialla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.