AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.283

Skillnad fram- eller bakvagn nya/gamla E30-karossen?

skiljer fram å bakvagns grejerna nått på gammla å nya karossen.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mellan vilka modeller?
E23? E32? E38? E65?

Kolla modellguiden om du är osäker.

jag mennar mellan e30 innan och efter 88... ifall bärarmar mm passar ...

jag ska ha bakbalken eller vad den heter kvar på bilen sen sätta på bärarmar från en 87:a Alltså gammla karrosen då undrar jag om det passar inan jag köper dom.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Oh förlåt jag trodde av nån anledning att du menade på 7-serien. Vet inte var jag fick det i från. Hjärnsläpp????

I övrigt vet jag inte svaret på din fråga.

Fan vilken hjälp man var.... Herregud

mvh
hehe så är det ibland,,, hoppas nån ser inlägget:D:P som kan svaret:D:P
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Antar det är nummer 1 på bilden Länk du tänker behålla men köpa nya bakåtriktade bärarmar dvs nummer 8 på bilden.

Tog en titt i ETK och den säger att det är samma "rear axel carrier (nummer 1)" som används i både 318i M10 och 318i M40. Står heller ingen datumangivelse vid reservdelen så det skall vara samma "rear axel carrier" på både den gamla och nya. (Denna del såg ut att används till i princip alla E30:or förutom då M3 och X modellerna då).

Däremot så är det annorlunda båkatriktade bärarmar (trailing arms) från och med 09/85. (Verkade som diametern på bärarmen växte från 88mm till 91mm. Allt annat verkar dock oförändrat så det är inte omöjligt att en bärarm före 09/85 passar på en bil efter 09/85 och vice versa men jag vågar inte svära på det. Vild gissning är att de insåg att den behövde göras kraftigare, tex inför 325 modellen eller dylikt. Just bakåtriktade bärarmar är en hjulupphängningskonstruktion där bärarmen som ensam komponent måste hantera majoriteten av alla krafter).

Tänk också på att det är olika bakåtriktade bärarmar (trailing arms) för ABS och icke-ABS utrustade modeller. Både ABS och icke-ABS bärarmsvarianterna ändrades från och med 09/85.
okej.. men den 323:an jag ska ta ifrån kom efter 85. om det va så du mennade,,, skällv har jag 318 med m10. från 8...
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Det är samma grejer så det är bara att byta har själv bytt till 325IX bakvagn utan problem. Enda som skiljer är ju klumpen inuti. Alltså olika utväxling.

Lycka till.

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
tackar för det svarat bara lägga sig på den där förbannade skroten,,, å skruva:D... har tagit dän skiten på min nu:D:p... sitter litte halvskapligt,,, ´mne men har man bestämt sig så:D... tack å hej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.