AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.084

Vem tar ansvaret (när gärningsmannen/-kvinnan smiter)?

at
140
ataim
523i -98
Hej!

Hur hanteras skadan i detta fall? Kan skadestånd riktas mot byggmarknaden med tanke att det är på deras område skadan uppstår.
Vi parkerade bilen på en byggmarknad (Kungens Kurva) och när vi kommer till bilen efter våra inköp upptäcker vi att ngn har
åsamkat skador på min frus bil. Inga spår (förutom repor och bucklor på bakluckan) lämnades. Vittnen finns.

Trafikförsäkringsföreningen backar eftersom det skall vara skada åsamkad av annat fordon. I detta fall verkar det som ngn har tappat ngt tungt när denne skulle lasta sin egen bil (och fegt nog smiter).

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Well mitt föräkringsbolag kräver att man tar skadegörelse när gärningsmannen/kvinnan är okänd på vagnskadan, med den högre självrisken som grädde på moset.

=(
Att byggmarknaden skulle betala självrisken eller stå för skadorna verkar extremt långsökt.
Troligen får du o din fru bita i det sura äpplet o pröjsa reparationen själv i slutändan.
Du skrev att vittnen finns, vad är detta för vittnen? Har de sett när skadan uppstod? I så fall undrar jag varför du skriver i detta fprum, ut o jaga upp den/de som skadat bilen isf.
li
1.959
liste
535i -89
När jag råkade ut för en smitare så rekommenderade mitt bolag mig att söka pengar hos Trafikförsäkringsföreningen för att täcka självrisken. Dock visste "alla" vem smitaren var och trots att åklagaren lade ner målet p g a att den tilltalade nekade så stod hans försäkringsbolag för alla kostnader, så varken jag eller mitt bolag behövde betala en krona. Sån bondtur har man nog bara en gång i livet, dock. :)

Ta kontakt med Trafikförsäkringsföreningen - Länk
li
1.959
liste
535i -89
Ah! Sorry - missade sista stycket i ditt inlägg! :(
parolof
exakt, Trafikförsäkringsföreningen har jag ringt de två gånger jag råkat ut för smitare, bra att du har vittnen, en gång blev jag påbackad, det låg färgflagor från smitaren och hjulspår i snön som polisen skrev upp i rapporten, vilket var tur för först vill trafikförsäkringsföreningen inte betala, men när jag hänvisade till rapporten så hostade de upp stålarna
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Lika bra att du betalar skadan ur egen ficka isf. att utlösa föräkringen. Efter en uttagen skada så höjs din föräkrings premie under nästa premieperiod så att du i slutändan efter några år har betalat igen vad du i reda pengar har åsamkat dem i utgift för reparation med råge. Blir själv mer och mer övertygad för varje dag som går att endast trafikföräkra mina fordon och på eget konto fondera motsvarande premie belopp för ev. framtida skador.
I detta fall så har ju du någon som kan bevittna händelsen, så det är bara att försöka att få tag i vederbörande som gjorde skadan och göra en polisanmälan.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Skador man inte orsakar själv är väl oftast inte premiepåverkande.

-Phil
at
140
ataim
523i -98
Tack för era synpunkter.
Mina reflektioner:
1) Misstag kan ske, men det går att förutse det mesta (dvs klantigt att sabba min baklucka).
2) Det är tyvärr ett signalement på dagens etik o moral detta att smita. Men otvetydigt är det förskräckligt fult att göra det.
3) Försäkringspremierna är för höga utifrån vad man får igen.
Man betalar lätt bilen en gång till på 10 år!
4) Vittnena kan inte identifiera vem som var gärningspersonen.
5) Förlorare är ägaren av bilen.
6) Kanske man skall sluta ha bil. Stockholm ökar på kostanderna med biltullar, förutom den allmänna vägtrafikskatten, drivmedelsskatten (moms på skatt)
6b) Köp oljeaktier i stället för bil.

at
140
ataim
523i -98
Premiepåverkan! Har ett debacle med försäkringsbolaget. Eftersom förövaren inte går att identifiera så är de inne på att det är mitt fel,
Men eftersom solen skiner kunde de bjuda på premiehöjningen!

bläähh-

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
När jag fick väja för en förbannad idiot på MC pratades det först om premiepåverkan osv. När bolaget hade fått polisrapporten höll dom motparten, som var okänd, som vållande. Detta resulterade i självrisk för min del, men ingen premiehöjning.

Bakomvarande bilen hade skymd sikt just i olyckstillfället. Såg mig innan olyckan, tappade mig ur synhåll ett par sekunder, såg sedan motorcykeln sticka och min bil i diket. Detta räckte inte för Trafikförsäkringsföreningen, dom skulle ha sett olycksögonblicket också.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.