AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

"Diesel for dummies" - några frågor

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Frun har fått jobb som innebär pendling så ytterligare en bil behöver införskaffas. Har räknat lite på det uppskattar att denna kommer att rulla ca. 270-300 mil/månad eller ca. 3000 mil/år. Har aldrig tidigare haft några dieseltankar men undrar om inte en 320d kunde vara ett smartare alternativ än en 318/320. Det gäller E46 årmodell 99 till 02.

Vid ungefär hur många mil blir dieseln ett bättre alternativ ekonomiskt sett?

Vad skiljer i driftskostnader bortsett från bränsle och skatt? Någon som jämfört service och försäkringar mellan 318, 320 och 320d?

Min fru föredrar automat så nästa fråga är hur 320d är att köra manuell vs automat.

Man hör rykten om förändringar i regelverket kring diesel. Är det någon om har koll på hur detta kan komma att påverka en äldre dieselbil, dvs en utan partikelfilter.

Dum fråga kanske men vilket annat märke kan vara ett bättre alternativ till en 320d? Krav är automat, minst lika säker som E46, prisklass 120-140'. Golf TDI?

Tacksam för all dieselerfarenhet...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med tanke på responsen så verkar alla lika okunniga som jag själv men jag vet att så INTE är fallet...

Tacksam för alla kommentarer, stora som små...

___
//Ulf
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Köpte en 320d av samma anledning som du funderar över, min sambo fick ett jobb som innebär 16 mil pendling om dan. Sen februari har bilen gått nästan 1800 mil... Iaf så funkar den mycket bra som landsvägsbil, relativt tyst, bekväm och snål. Ligger på ca 0,6 i snitt sen feb. På 3000 mil/år tjänar man på att köra diesel! Sök på "320d" så kan du läsa om kända problem osv med denna modell.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ferlin: var 320d ett självklart val eller funderade du på andra märken? Har aldrig kört en BMW-diesel och väldigt lite nyare dieselbilar överhuvudtaget. Alternativet verkar ju var att hitta något från VAG-koncernen där det finns diesel i alla former och storlekar. Dock så känns ju en BMW lite mer spännade.

Tror du att det är värt pengarna att hitta en 02:a så att man får 150hk eller räcker 136hk? Verkar ju vara ungefär samma förbrukning på dessa men lite bättre prestanda i den nyare.

___
//Ulf
bmw320cab
Tyckte denna bilen var riktigt Snygg.!!
Länk

Kanske kunde vara något för dig.? är själv lite sugen på en diesel men är orolig för reglerna med partikelfilter m.m vet någon hur det kommer bli med det.? eller bmw kanske har det redan?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den var tjusig men saknar automat...Prisklassen är också något hög då jag också funderar på att byta min V70 mot en 530iAT. Tittar mer på bilar kring 120-150' vilket gör att miltalet brukar ligga på 10.000+. Utbudet av 320d Touring med automat verkar ju tyvärr vara något begränsat i Sverige men i Tyskland finns det gott om bilar för 12'-15' €

___
//Ulf
Programmer: mail

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.