AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.237

"Tvätt" av spridare!

Tänkte tvätta min spridare, förmodligen med "ultraljud". Hade tänkt att använda ren fotogen som "tvättmedel", är det bra eller dåligt? Vad rekommenderas? Skall man strömsätta spridarna o "köra" de så att säga?Isf vilken spänning skall man ha, 12V?Kan o-ringarna ta skada av fotogen? Hur byter man o-ringarna som tätar mot insuget lättast?På en E30 jag bytte behagade "plast hattarna" som sitter på spridarna att sitta fast bra hårt,dessutom gick två av de sönder...
Alla tips o trix mottages tacksamt:-),även tips på nån firma som tvättar spridarna för en human summa, alltså bara själva tvätten demo fixar jag själv.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hade liknande funderingar förut: Länk

Jag krängde bara o-ringarna över plasthattarna, men man måste vara försiktig så att inte plasthakarna går av.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det en jobbig procedur att plocka av spridarna?

www.kjell.com har ju billiga ultraljudstvättar. Kan dom duga att tvätta med?
Länk
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Demontering av spridarna är en enkel match när du fått bort allt annat som sitter i vägen.
Fick tipset att smörja o-ringarna ordentligt innan återmontering med ett milt smörjmedel.
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Om du kan så använd helst inget verktyg vid byte av o-ringarna då det är lätt att skada både o-ringarna och ytorna de ska täta mot.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Smörj dem med hypoidolja, dvs olja från slutväxeln. Så står det i fler av mina rephandböcker.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Men vad tror ni om ultratvätten från Kjell & Company, duger den eller ska det till nån proffsmaskin för att skaka rent spidare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.