|
|
|
|---|---|
|
Har fastnat för en 528 med Steptronic som jag verkligen vill ha... problemet är bara att den känns enligt mig väldigt trött... gasar man på så är den riktigt trött runt ca 1500-2500rpm. De händer liksom knappt nånting. Samtidigt om man kör i ca 80 och det blir en uppförsbacke och man gasar något mer så växlar lådan genast ner till 4an. Vill inte gå på en nit o köpa något som e slut... hur är era 528or? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! | |
|
Automatlådan är ju (som bekant??) adaptiv dvs "självlärande" och lär sig ditt körsätt och kan behöva 15-20 minuter för att "lära känna dig" annars gör en "master reset" (lyft av batteri polen, jorda plus kabeln mot chassit, vänta ca 5 minuter, läg på pluss polen igen) så bör lådan vara tömd på information och börjar lära sig på nytt.. Sen finns ju alltid sportläget... MEN BMWs sexor behöver lite varv för att komma till sin rätt, inbitna Volvo ägare som aldrig varvat över 3500 rpm upplever ofta en BMW som trött... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan väl inte påstå att jag upplevde min 528 som "trött". Och är den tröttare än andra du provkört så är det nått som inte är som det ska, en 523 är inte trött heller för övrigt. Och har inte motorn rätt orken, så växlar lådan ned efter det misstänker jag. Lådan brukar i allmänhet växla ned "före" innan det tar emot och börjar sega för att hålla rätt kraft och vrid hela tiden. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara Vanosen som inte är 100 tex. ///MVH Hasso Länk |
andha45 |
Om det är en 528iA -97-00 så varvar den ca 2000 i 120, vilket innebär att den i landsvägsfarter runt 100 varvar 1500-1700. Då är den klart trött och växlar ofta mellan fyran och femman. Det är f ö en ganska irriterande egenskap som var ännu värre hos 525iA-95 (sämre vrid, ung. samma utväxling). Fördel - låga varv, bekväm och snål i höga farter. Nackdel - trivs ej bra runt 100 km/h om det inte är absolut plant. Tips - prova en annan likadan, eller köp en manuell om du ogillar lådans beteende på sv. landsväg. |
|
ja har provat många andra, men ja känner mig ändå osäker om den går sämre... har provat ca 4st nu! Men vill inte dirket komma o köra skiten ur alla bilar jag provkör... Nån som har en 528 och bor i Sthlm som har lust o ställa upp??? Kan betala/möta upp om någon skulle orka!!! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.