AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
672

Sälja, skrota, fixa? 735i -87

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min kära 7'a Hermann som jag köpte som rep.objekt förra sommaren för 5000 kr ink vinterdäck har nu rullat cirka 1400 mil i min ägo och kostnaden för inköp samt diverse delar + olja mm mm ligger kring 13000 kr. Så långt är allt mycket bra.

Det tråkiga är att det nu finns vissa brister som måste åtgärdas om han ska rulla vidare.
Bromsarna fram behöver nya belägg och skivor, kostnad cirka 1500 kr.
Stötdämparna bak är dåliga och fjädrarna är också säckiga. Att bara byta dämparna skulle kännas knäppt då man ändå är där och river i skiten. Kostnad cirka 2500+1500 kr.

I övrigt behövs lite service för kanske 500 kr innan jag kör 700 mil till. (mitt serviceintervall på pjäsen)

Fordonets kondition i övrigt är blandad, främst kosmetiska fel som lite rostfläckar och lätt ventilknack och mätaren står på ärliga 28650 mil. Gick igenom besiktninge utan anmärkning i januari. Har alltid startat och tagit mig från A till B med rätt högt underhållningsvärde, speciellt gillar jag den manuella lådan på detta ex.

Frågan är nu vad jag ska göra med Hermann? Jag behöver ju en vinterbil men samtidigt känns det lite tveksamt att lägga ut minst 6000 kr för att köra vidare.

Sälja i befintligt skick? Vad kan jag få betalt? (Skatt+bes. i ett drygt halvår till)
Skrota och skona männskligheten? (förväntar mig tackkort från miljöpartiet) :D
Fixa till och köra vidare då inget går upp mot en 7'a?

Låt höra era uppfattningar! =)

//Magnus

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker inte att 6000+ kr är så farligt mycket pengar för att fixa lite saker innan besiktningen. Det är ju ganska normala kostnader. Min far har mycket högre kostnader på sin 735iA -88. Den har nu gått runt 53.000 mil och fungerar kanon, trots att den inte har fått så mycket uppmärksamhet och skötsel på de senaste åren. Syftar då på att det har blivit lite rost och lite matt i lacken. Antigen så biter du i det sura äpplet och kostar på bilen och njuter av den. Du kommer ju inte att få tillbaka de pengarna tyvärr. Vet inte vad du kan få för den, men om du ska ha bra betalt så måste den nog vara i väldigt bra skick. Finns ju många fina ute på marknaden till bra priser. Alternativt skulle ju vara att skrota den eller sälja den i delar (och skrota karrossen) även om du inte får något tackkort från MP :)

//Schnitzer
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Se det som att du får väldigt mycket bil för 6.000
Gemini__
Tycker du ska behålla bilen. Köper du en annan bil får du förmodligen kosta på den en del också vad det lider. Nu vet du vad den här bilen går för, åtgärdar du dessa brister du nämner så har du förhoppningsvis en bil du kan lita på sen.

//Thomas
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tackar för åsikterna! :)

//Magnus

Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Min bil var inte i något vidare skick men börjar sakta men säkert bli riktigt fin, en E32 är inte värd mycket i dagens läge och har man en kanonfin 750IL-94 eller 730i-87 så förlorar man ändå pengar i form av driftskostnad och reparation och även en viss värdeminskning ( gäller de dyrare E32, E32:orna under 15' lär inte sjunka så mkt), Klart att du inte får igen pengarna när du lagar den, de lär inte jag få heller men jag lägger pengar på min pga att bilen ger mig så mycket, visst det finns finare och nyare bilar men E32 är något speciellt och kommer alltid att vara. Jag ser E32:an som en 80-tals ikon... med en gudomlig akter.

mvh

don_salvatore87
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste säga att en E32:a är så fruktansvärt snygg(främst med 750 fronten + "spoiler'n med dessa större luftinsläpp som kom i krokarna runt -93 tror jag).
Bakdelen är ju bara så där speciellt härlig med den lilla inbyggda "spoiler'n på bakluckan.

Sälj INTE...Du får ju bara småslantar för den ändå.
Fixa och njut av slagskeppet :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.