AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.113

Bra BMW köp, Tyskland eller Sverige?

Sida 1 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om man jämför Tyskland och Sverige i syfte att köpa bil (BMW). I vilket land tycker ni att ni får en bra och ärlig bil?

Ur min synvinkel så känns det mer säkert att köpa bilen från Tyskland. Om jag köper en BMW i Sverige så känner jag på mig att de kan ha "lekt" lite väl mycket med bilen, oavsett hur många hästkrafter bilen har.

Sedan så tänker jag också på hur en del kan ha snålat in på viktiga delar och köpt från annat ställe, ovanligt mycket. I Tyskland är det mycket billigare och bättre service när man lämnar in bilen. Har haft mycket kontakt med tyskar och har då frågat dem om det är många som spinner och leker med dem. Svaret blev att de inte gillar det och tycker att det är dålig stil. Jag vet att många svenskar tycker tvärtom.

Sedan förstår jag inte varför många är så rädda för detta med bilar som är dragna i mätaren. Det är ju större chans att den som importerar drar tillbaka mätaren innan reg.besiktningen i Sverige. Finns tyvärr mycket fördommar om tyskarna, men visst för det rötägg överallt. Vore kul att höra hur det ser ut från ett svenskt perspektiv.

//Schnitzer
Det går inte att generalisera så. Det hänger på bilens ålder, vem som har ägt den, vem som säljer den o.s.v.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
T.P.:

Ok, men de bilarna som jag har varit och tittat på i Tyskland har verkligen varit riktigt fina om man jämför med alla jag har sett i Sverige, som man kan kalla för lik. Kollar man bara på de bilarna som tyskarna åker runt i (alla märken, inte bara BMW) så kan man se att de flesta är väldigt fina och rostfria. I Sverige är det däremot tvärtom. Det är i alla fall mina erfarenheter.

//Schnitzer
Tysksålt om du vill ha en riktigt fin bil, svensksålt om du har tänkt att sälja den vidare. ;)
Åker du till Tyskland för att kolla efter objekt så har du väl valt ut bilar som verkar schyssta. Jag har sett kanonfina bilar här hemma och lik i Tyskland samt vice versa. Jag har själv släkt i Tyskland och är där säkert tio gånger om året. Jag tror att många här höjer tyskarna till skyarna samt sänker svenskarna. Om det beror på att man vill rättfärdiga sitt eget importköp eller om det är någon annan anledning låter jag vara osagt.

Gå runt några timmar i t.ex. Berlin så kommer du att se hur mycket halvtaskiga bilar som helst.

Jag kör själv import men det hänger mer på att jag gör en bra affär än att jag inte kan hitta fina bilar i Sverige. Jag vet hur folk som köper nya bilar i min bekantskapskrets behandler dem och det är definitivt inte sämre än hur motsvarande tysk behandlar sin bil. Varför skulle t.ex. en tysk bil ha mindre rost än en svensk? Varför skulle en tysk bil vara mer välservad när ganska många svenska fabrikat bjuder på fri service?

Ja, en tysk har högre disponibel inkomst och lägre priser, men det är ingen (eller ytterst få) som går och köper en ny BMW för 400.000kr om det medför att hans ekonomi hamnar på sniskan, varken i Sverige eller Tyskland.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
T.P.:

Jag har bott i Tyskland och har inte bara varit på alla "vimpelhandlare" som finns på många slummområden utan även på alla andra ställen också.

"Varför skulle t.ex. en tysk bil ha mindre rost än en svensk?"

Bl.a. för att de inte saltar på de tyska vägarna. Vinter är dessutom inte lika hård som här.

"Varför skulle en tysk bil vara mer välservad när ganska många svenska fabrikat bjuder på fri service?"

Syftar du på upp till 8000 mil-gränsen? Jag har själv servat min M5 på BMW i Tyskland och det är rent sagt billigt om jag jämför med Sverige, likaså priserna på delar och bemötandet är mycket bättre.

Visst finns det lik i alla länder, men om man ser till helheten så tycker jag Tyskland ligger mycket bättre än Sverige. Ta t.ex. bara en titt om du åker genom Hamburg eller München och jämför med någon svensk stad. Man ser mycket finare bilar i de tyska städerna än de svenska. Sedan är det också känt att tysken bryr sig mer om bilen än vad svensken gör.

//Schnitzer
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Schnitzer: När slutade Tyskarna salta ? dom har inte vart snåla på sånt tidigare
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Den stora fördelen med Tyskland tycker jag är utbudet, det är gigantiskt jämfört med SE. Särskilt om man söker en tysk bil, tex. BMW. Sedan gäller väl att "man får vad man betalar för" (i alla fall inte mer) även där. Vimpelhandlare är vimpelhandlare oavsett var.

Fördelen med svensksålda bilar tycker jag är att det är enklare och bekvämare att kolla bilens historia. Och att man slipper en del argumenterande när man vill byta in den.

Sedan är det ju, som alltid, en individuell bil man köper. Att vara lite lagom paranoid är aldrig fel.
Tyskarna saltar som sagt var rätt friskt och vintern i Norra Tyskland och här i Skåne skiljer sig inte särskilt mycket.

Självklart är servicen billigare i Tyskland, deras moms är t.ex. 9 procentenheter lägre dessutom så är det billigare att ha anställda. Men invånarna anpassar sig efter nivån i länderna det är därför vi kör så gamla bilar. Men har man råd med en ny bil här som svensk eller en ny bil i Tyskland som tysk så har man säkerligen samma ekonomiska möjligheter att sköta sin bil. Dock så blir andelen nya dyra bilar lägre i Sverige p.g.a. att de flesta inte har tillräckliga inkomster.

Andelen bilar i gott skick respektive dåligt skick på en viss modell och årsmodell tror jag inte skiljer sig nämnvärt på svensksålda respektive tysksålda. Dock så är antalet fina bilar i Tyskland större p.g.a. det större antalet bilar. Anledningen till ditt intryck att bilarna är i bättre skick generellt i Tyskland beror nog snarare på att deras vagnpark är så pass mycket yngre än vår vilket leder till mindre skrot på vägarna.

Att en tysk som köper en ny BMW skulle vårda den bättre än motsvarande svensk tror jag absolut inte på.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
gto80:

Förstår inte vad du menar, men tyskarna saltar inte på sina vägar. De använder sig av något annat medel, kommer inte ihåg vad det heter.

Sedan såg jag att jag skrev fel, jag menar att det är inte lika hård vinter i Tyskland.

//Schnitzer
Mina bilar har varit svensksålda, bra och ärliga :)
En bil i Tyskland skulle jag nog bara våga köpa auktoriserat tror jag...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
li
1.959
liste
535i -89
GTO80 - De har slutat salta i delar av Tyskland för en hel del år sen.

Jag kommer troligen att åka ner och handla bil i Tyskland två gånger under hösten. En till en god vän och en till min "plastfarsa". Efter att ha haft rätt god koll på marknaden de senaste fem åren så anser jag att min vän och min "plastfarsa" har större chans att göra ett bra köp i Tyskland än här hemma.

Bra många procent av de bilar som ligger i deras respektive prisklasser här hemma är mer eller mindre nyimporterade och då resonerar jag som så att det är bättre att (förutsatt att man har LITE koll på bilar) hämta en bil själv istället för att köpa en redan importerad bil som till viss del är svårare att kolla och som säljaren dessutom har lagt en vinstmarginal på. Och utbudet är som några redan har sagt otroligt mycket större - en snabb (och inte helt rättvis) jämförelse mellan Mobile.de och Bytbil.com visar att det finns 70 gånger fler 520 -05:or där än här.

Ponera att man har 100.000 att röra sig med. En nyimporterad bil som kostar 100.000 i Sverige har kostat säljaren max 80.000 i Tyskland. En mindre nogräknad säljare köper en bil för kanske 60.000 och skruvar den så fort den kommer innanför Sveriges gräns.

Oavsett om det är en seriös importör eller inte så känns det dumt att lägga 20% av budgeten i dennes ficka som ren förtjänst för honom, när man kan köpa en (förhoppningsvis) bättre bil och importera själv.

Detta gäller inte ALLA märken och modeller, eftersom vissa ju faktiskt är billigare här hemma än i Tyskland, men det gäller de modeller som är aktuella i "mitt" fall. I slutändan handlar det om att jag upplever det som säkrare att importera själv än att lita på någon annan importörs ärlighet.
De saltas friskt i tyskland med. Klimatet i södra tyskland är dock klart mildare än här. Men i Norra tyskland är det i princip som i skåne.
Bra exempel Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Som jag trodde :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
I Tyskland hittar man de finaste och mest välutrustade bilarna, men även de allra sämsta. Som sagt utbudet är enorm.

Priserna i Sverige är så pass låga att det sällan är någon större förtjänst att handla bil i Tyskland längre. Men har man speciella krav på utrustning och liknande finns det som sagt mer att välja på.

Visst saltas det i Tyskland men min erfarenhet är att importbilarna generellt sett har klarat sig från rosten bättre.

Jag köper gärna importerade bilar men inte av någon som tagit in den för två månader sedan för att tjäna pengar.
Olof representerar den försiktiga skaran som är mycket skeptisk till bilar som sålts i ett annat land än Sverige, medans Schnitzer är lite överoptimistiskt tycker jag. T.P har den klart mest vettiga, grundade och balanserade åsikten enligt mitt tyckande. Det finns fusk/skrot i både tyskland och sverige, det gäller att lära sig att skilja mellan dessa två.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Är det inte lite så att de svenska importörerna som importerar bilar för att sälja vidare till folket här kanske i större grad importerar de billiga tyska liken hit. För att kunna göra make up på och sälja till ett dyrt pris här? Å således få stor vinstmarginal?

Jag är ofta skeptisk till sk importörer.
Tyskarna är antagligen i större grad ärliga. Får den känslan...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tror att man inte kan generalisera att tyska bilar är bättre än svenska, eller tvärtom. BjörnB har rätt i att i Tyskland finns det både fler fina och fula bilar. Det säger ju vanlig statistisk logik, om inte annat.

När det gäller bilaffär tror jag generellt att man ska köpa svensksålt i Sverige och tysksålt i Tyskland. Kanske kan man tjäna några kronor på det senare (bodde jag i Skåne skulle jag säkert ta mig omaket att resa söderut). Att köpa bil hos "importörer" känns i princip osäkrare.

Just nu står jag i begrepp att köpa en Jaguar XJR. Som av en händelse är utbudet i Sverige av bilar som verkar seriösa nästan lika stort som i Tyskland. Däremot finns det ett antal "vimpelbilar" på Mobile som jag undviker. I nuläget känns det därför inte aktuellt att åka ner till Tyskland eftersom priserna inte är mycket lägre där. Och Euron blir ju inte billigare precis.

När det gäller BMW är läget kanske annorlunda, men frågan svensk- eller tysksålt måste kvalificeras för att man ska kunna ge ett vettigt svar.
Jag stör mig på allt tänkande kring att svensksålt skulle vara så fruktansvärt mycket bättre, vi HAR de facto hårdare klimat än Tyskland och trots att Autobahn säkert tar ut sin rätt på somliga bilar så mår BMW bra av att användas. Utbudet är även det större nere på kontinenten, visst finns det skitbilar men det finns det även här hemma; Svenskarna skruvar också de friskt.

Det som jag tycker talar starkt för Tyskland är den ypperliga aukt. BMW-servicen som finns där nere, om man jämför med den sällsynt undermåliga återförsäljare vi har här hemma; "Släng på lite lack och fakturera för 15 000 kr så fixar det sig."

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
jag har nästan bara ägt importbilar och svensksålt är verkligen inget att betala extra för.
jämför tex. en nyimport E36 eller E34 från 1992 jämfört med ett svensksålt exemplar som rullat året runt. skillnaden är enorm i fråga om rost!
Visst används det salt även i tyskland, det har jag sett med egna ögon, men klimatet är mildare och säsongen kortare.

BMW CS #5139
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
E38B12 och J.L:

Har precis samma uppfattning som er! You took the words right out of my mouth :)

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.