AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.123

M5 motor 3.6:a i en e28:a

m2
223
m20power
BMW 535i E28:a modifierad
BMW 530d E39:a Touring
äre någon som vet hur man kan regga dom..? jag vet att det finns sådana byggen men vet inte rikigt hur man skall gå till väga..

borde väl gå att regga den som ombyt fordon eller nått.. bara man byter bromsarna osv..

//Danne
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror inte att du kan regga om bilen med en M5-motor. Besiktningen sätter stopp för det samt att BMW vill inte ge med sig på den punkten. Har för mig att det inte ens hjälper om du har intyg på allt.

På bilar som är 30 år eller äldre kan man nog göra det på. Jesperado kanske svarar i tråden. Han arbetar på SBP. Då får du allt förklarat.

//Schnitzer
m2
223
m20power
okej men går det inte att regga som ett ombygt fordon då..? (hemmabygge) då har ju inte BMW någe med saken att göra tycker då jag men som sagt bmw ska ju alltid lägga sigi saker..

okej hoppas att han skriver..

//Danne
m2
223
m20power
så här skriver dom ju på bilprovningen

Registreringsbes:
Personbilar, ombyggda o amatörbyggda bilar o mc,
Bussar (inkl handikapp, lätta lastbilar handikapp, taxi handikapp), Terrängfordon, Ambulans.

och om man lyfter ner en 3.6:a så borde det ju räknas som ett ombygt fordon för dom finns ju igentligen inte..

//Danne
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det räcker inte med endast ett motorbyte för att klassas som ombyggt fordon. Om du söker här på forumet och silar en heldel av vad du läser så kommer du att hitta vad som gäller.

/Pelle
m2
223
m20power
oke jjo jag har gjort det och ja det är bromsar å allt möjligt folk byter men jag vet inte direkt vad som gäller hittar det inte på någe bra ställe iaf..

okc en sak vet jag att den måste väga mer det är typ 15kvh per 100 kilo eller vare nu är.. å då måste man ju göra den tyngre osv.. men ja vete faan vill sätta ner en sådan motor men blir ju svårt å inte göra någe eftersom det har varit en 520i så..

//Danne
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tycker att det är ganska löjligt att de inte tillåter motorbyte, t.ex. till en starkare etc. I Tyskland får man ju göra det bara att man gör en uppgradering av bl.a. bromsar om det behövs. De flesta sakerna i detta landet börjar bli förbjudet!

//Schnitzer
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
//Schnitzer, det har varit på förslag att inte längre tillåta motorbyte i ombyggt fordon. Vilket sfro lyckligtvis stoppade.

för att klara en s38b36 i en e28 så
1, måste du vikta upp bilen för att klara 15kw/100kg
2, ändra broms systemet
3, bygga om hjulupphängningen

en bil kan se ut något i denna stilen klar.
en orginal s38 med tillhörande avgasrening + dito låda+e34bakaxel+e34/e32 bromsok och skivor. Komplitera med hemmabyggda stag i framvagnen.
Nu ligger du väldigt närma vad som räknas som ombyggt fordon.
Om du ska genomföra ett sådant här projekt kontakta sfro på din ort så berättar dom säkert exakt vad som gäller för ditt bygge.

/Pelle
m2
223
m20power
okej Pelle Persson

nr1 e ju inge problem att uppfylla
2 kan ju tyvär bli värre måste det vara bromsar från en M5:a eller räcker det från ex en 535:a e34:a och bakaxel å drivlina från en sådan..?
extra stag i framvagnen låter lite konstigt men äre typ extra krängningshemmare eller nått i den stilen..?

och 3 det måste man nog läsa sig till skulle jag tro..:)

sfro betyder vad?
kan inte vad förkortningen betyder

//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.