AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
898

tomgååång

capone
har haft tomgångsprblem under ett bra tag nu. När man allra först startar bilen är tomgången perfekt, men så fort man gasat upp den hakar den upp sig mellan 1100-1500rpm.. jävligt irriterande!!

Har kollat sladdat och sånt.. vad kan det vara... nån som fixat detta problem på sin bil?
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Är det inte en kallstartsventil på den bilen? Har för mig att den kan krångla till det.

Mest en gissning att kolla vidare.
snide
det där låter ju som den vanliga automatchoken?
så vitt jag vet ska den gå upp lite tills motorn börjar bli varm. helt i sin ordning, alltså.

vill köpa 325 e30.
snide
eller beter den sig så även när den är varm???
i så fall vet inte jag vad det kan vara. :-)
capone
kallstartsventilen skulle det kunna vara faktiskt, har inte kollat up den så noggrant. vad kan en sån gå på?

jo, den beter sig även så när den är varm.
Dino
Jag hade en liknande problem o då var det en slang som var sprucken som tog tjuv luft ,, bara att byta ut gick på 100:- lappen ,, kolla slangarna som går gråm motorn skulle jag rekomendera ..
Lycka till , säg till om det hjälpte !

M-MotorSport
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hade samma problem på min. På den var det luftsliden som var trasig. Bytte den och nu har jag stadig tomgång på 800.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
capone
var sitter luftsliden? beskriv gärna mer :D
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Den sitter under insuget. En liten avlång sak. Om du har en vattenstyrd så är det 2 lite mindre vattenanslutningar och 2 lite grövre luftanslutningar. Den fungerar som så att vid kall motor shuntar den lite luft förbi spjället. Rätt vanligt att dessa blir dåliga med för hög tomgång som symptom. Du kan ju iof plocka loss den och kolla så den inte bara har fastnat. Tror den kostar ny runt 1k. Men du kan ju alltid kolla på skroten...

capone
tackar, tackar

ska kolla upp den så fort jag kommer hem!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
har du kollat golvmattan så att den inte ligger å skaver mot gaspedalen???

King of the road
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Wizzard->
Det enkla "felet" tror jag det va på min..går fin fint nu..
capone
helvete!! grävde i bilen som en apa igår till ingen nytta.. den går bara sämre nu... lekte lite med spjäll och tomgångsskruv... nu går den bara sämre... bajs

jag tog ur luftsliden som var vattenstyrd och rengjorde det lilla man kunde...? kan man se om det är nåt fel på den med blotta ögat?

wizzrd: hur menar du med att golvmattan tog i, alltså på sidan, eller?
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Capone:
Ja typ..
eller mattan låg emot gaspedalen och påverkade gaspedalens gång mot tomgången..
så mattan låg och gasade lite av sig själv :)
förstår du hur jag menar?

King of the road
capone
jaha ok, precis vad jag tänkte... kolal de min matta igår, den låg inte emot.. jag lnskar att den gjorde.. heh. Då hade jag blivit av med problemet.

en gång i tiden hade man en tomgång man inte skämdes för :(
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nä det är rättt svårt att kolla den.Jag antog att det var fel på min , så jag bara bytte , och bra blev det. Gör en koll vad dom tar på skroten? Prova att klämm ihop luftslangen före sliden då bilen är varm. Går tomgången ned då så är den förmodligen trasig.

capone
heh.. tänkte väl det :) verkar va slut på skrotarna :(
hur mkt fick du ge för den frstn?
capone
hoho
äntligen resultat. jag har stryp luftkablarna som går in i luftsliden och fyyfan vilken skillnad det blev. tomgången är nästintill perfekt.

fattar ibland inte varför bmw krånglar till det så jäkla mkt...
rsarits
capone:
BMW krånglar till det så här för att bilen ska gå på tomgång när det är 10 grader kallt oxå

Micke
capone
bajs och skit...

ehh.. hade lite fel. den gick lite bättre ett littet tag, men faktum är att det ör samma ksit problem igen. så att tillsatsluftsliden var det ej...

ej heller kallstartsventilen, eller kablage. återstår nu att kolla termotidgivaren samt vaccumklockan...

vi får se...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.