|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har köpte en 530ia touring 2001a från Bmw Autohaus Becker-Tiemann. Efter mycket letande hitta jag bilen med den utrustningen jag ville ha. Hon mejlade bilder och beskrev bilen ingen rost, bucklor eller repor bra skick Jag betalade och åkte ner två veckor senare för att hämta bilen. Man kan väl säga att beskrivningen inte stämde så bra. Dom här felen har jag hittat. 2st bucklor Repor på skinnklädseln 6st märken bakluckan bättrade med färg 2st repor på bakdörren bättrade med fel färg Av skavd färg på kofångaren Den berömda baklucke rosten Stenskott på motorhuv och flygel Så kan det gå när man köper bil osedd hos en Bmw handlare. Det är väl bara att börja att fixa dom fel man kan. Ha en bra dag forumvänner | |
cane |
Tråkigt, särskilt på en 4 år gammal bil. Om det inte handlar om en långmilare så låter det som slarv av handlaren... |
|
jmp: Och vad sa bilförsäljaren när Ni gick igenom bilen och påpekande dessa brister? |
|
| Du bör reklamera ditt köp på grund av att handlarens uppgifter inte stämmer. Kontakta hadlaren och diskutera ärendet. Om inte det hjälper så får du väl försöka reklamera det hela hos BMW centralt eller liknande. Handlaren bör åtgärda felen alternativ ta tillbaka bilen. Hur kommer det sig att du löste ut bilen om du inte var nöjd med det avtalade skicket? Missade du dessa fel? | |
|
jmb, ursäkta om jag är lite okänslig....men det verkar vara mest bagatellskador du anmärkte på förutom rosten, repor i skinnet och lackskador är saker som alla andra än vi tycker är normal slitning av en bil. bara för att det är en -01 så betyder det inte att nån ägare haft en vass nyckelknippa på sig när han klivit ur nån gång. Fixa enkelt hos närmaste rekondfirma. Vad gäller lackskador kan man ALDRIG räkna med att en bil är i kanonskick, iså fall har du prislappen därefter. Powermac, man kan adrig reklamera ett köp för så små grejer, hade däremot ac-pumen skurit eller missljud från motor/låda eller nåt, då är det en annan sak. Prata med vilken advokat som helst, det måste vara ett väsentligt fel för att häva ett köp, inte ett skrapmärke på stötfångaren.... Om det är en lokal handlare i staden du bor i här i sverige, då hade han säkert prutat eller fixat det på god sed, men en handlare i ett annat land skiter fullständigt sånt. Jag själv tar hem bilar lite nu och då både från tyskland,belgien o italien och har aldrig blivit besviken på skicket pga av att jag räknat med lackskador och annat småtjafs. speciellt från italien...där kan dom fan inte köra bil. bucklor o dörruppslag, skrapskador överallt, men bra pris på bilen blir det. |
|
| Fast BMW åf är väl extremnoga i sina fordonsbeskrivningar och på en så pass "nyare" bil så kan man kräva att får korrekta uppgifter från åf anser jag. Eller har dom blivit slarvigare numera? Tycker att dom borde åtgärda felen om dom inte har upplyst om dessa innan köp. Fast nu är det inte så enkelt när bilen inte ens befinner sig i samma land. jmb borde ha tittat igenom bilen ordentligt innan han körde från åf. För när han väl körde därifrån så acceptertade han bilens skick. | |
|
Dom är säkert nogranna enl dom själv, men saker som mindre lackskador som stenskott osv, räknas som normalt. En bil "förslits" ju direkt den lämnar åf.... vad jag menar är att man som person har lite olika uppfattningar vad som är kanonskick och rostfri. Vi norrlänningar kan t.ex tycka en bil som har rostangrepp stora som 5-kronor är enl en som bor i nåt annat län helt rostfri... Därför räknar man med det speciellt då man köper osett från ett annat land, varför köper man bilar från andra länder om man inte får ett bra pris? |
|
| Själv så överväger jag att köpa från ett annat land på grund av skicket. Anser att ärliga och riktiga tyska bilar är i bättre skick än svenska. Priset spelar inte så stor roll för mig. Jag hade blivit besviken om jag hade råkat ut för detta. Men jag hade inte heller kört därifrån med bilen utan att först inspektera den ordentligt. Om man utryckligen ber om en detaljerad beskrivning av fordonets skick från en tysk BMW åf så förväntar jag mig att den stämmer. Annars så är det inte seriöst. Fast jag hade nog inte heller förskottsbetalat något för säkerhets skull... | |
|
Kan hålla med dig att oftast sköter tyskarna deras bilar bättre än oss svenskar. En del har knappt råd att köpa sin nya läckra bmw, men när det kostar 15-20 papp att göra en stor service på bmwverkstad, kan det sluta med att kompisen Kalle gör det istället betydligt billigare... I tyskland finns nästan bara auktoriserade märkes verkstäder. Vad jag hört är tyskarna väldigt duktiga användare av dessa. |
|
|
Hej! Efter att ha tittat runt på ett antal bilar och blivit besviken allt från privat till BMW Group Danderyd. Jag beslutad då att importera en istället. Efter att ha läst här på forumet om all lyckade importer kände jag mig rätt så säker på att skicket skull vara som dom sa. När det inte va så blev jag givetvis besviken. Men bilens skick är ändå mycket bättre en alla dom andra jag har var och tittade på. Hade jag sätt bilen innan hade jag prutat mera. Jag räknade med att den inte skulle varar exakt som hon sa men hoppades. Alla har vi olika uppfattning av vad som är bra skick. Jag ville bara tala om att man inte alltid kan lita på Bmw handlare i Tyskland. Mvh Magnus |
|
|
Min erfaranhet av tyska bmw handlare är mycket god. Var nere och hämtade en 528iA -00 som skulle vara i väldigt gott skick. När vi var på plats så såg jag till min förvåning att växelspaken fattades, när jag frågade varför så fick jag svaret att den var repad och att han inte hade nämnt det i mailen som vi skickat mellan oss, därför skulle vi få en ny. Det var en fin gest som vi uppskattade, det var BMW Düsseldorf som sålde den bilen till oss. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Försäljare av bilar i tyskland har mycket större plikter än man tror. De felen som inte finns uppradade i kontrakten skall inte vara där, och skall alltså åtgärdas av försäljaren. Jag vet inte hur små saker som detta är tillämpbart på, men det är ju värt en tanke. | |
|
Att man räknar repor som normalt slitage kan jag hålla med om men är det repor där man lagt i färg så kan jag aldrig tycka att det är ok att inte nämna dem för någon som skall komma och titta på bilen. Finns detta så skall det nämnas för det sysn ju alltid. När man sedan läser att den beskrivits som rostfri och har den klassiska BMW-rosten som alla handlare MÅSTE känna till så anser jag att det är mycket dåligt skött. Jag har efter många ägra BMW en bild av vad normalt skick är och efter att ha fått den beskrivning JMB fick så skulle jag bli förbannad om den såg ut som han beskrev. Mvh John |
|
|
Även en "sedd" bil kan vara manipulerad - Farsans Länk såg totalt felfri ut i lacken hos handlaren, men nu efter några tvättar börjar tunna repor (inga farliga) i klarlacken dyka upp. Den var givetvis välpolerad på plats vilken lurar ögat lite, så även en seriös handlare fixar till bilen inför försäljning. Dock är detta en baggis, annars var firman den mest serösa av alla de bmw å.f. jag kollat hos Räddningen inledd... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.