AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.761

läcker kylarvatten, men vart...

Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
vart läcker det? nu den sista månaden har jag märkt att den läcker lite kylarvatten, får felmeddelande om låg nivå då jag stänger av bilen, fyller på och allt är bra, tills 10 mil senare, då den varnar igen. bilen går aldrig varm. men jag hittar inget läckage nånstans, bör ju synas då man parkerar å så. då jag fyller på går det väl ca 5 dl i innan den e full. men tycker de e jobbigt å mata bilen me vatten var tredje dag.
vad jag ser läcker den nog inte vid vattenpumpen el expanssionskärlet iaf. Tacksam för lite tipps.
Visa användare
50
Zinj
750iA -92
Skönt en till me exact samma problem :/, har en 525i -92, hittar inte heller vart den läcker, så troligtvis läcker det ut vatten när det är tryck i slangarna. men undrar om det finns något lätt och smidigt sätt att hitta läckan på egen hand utan att lämna in den.

Carpe Noxum
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
hejsan,jag hade samma problem med min,och det var bara mitt kylarlock som var kass.då blir det inget tryck,och vattnet kondenserar snabbt av värmen

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
beamer28-->> kylarlocket? har samma problem också, har hört att man ska byta locket iochmed att man byter kylare...trodde det bara var skitsnack. Om det läcker i locket syns det på ngt sätt då?? Skulle vara jäkligt skönt att slippa fylla lite då och då.

__
BMW - When you need power and comfort.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Tjena Limpur! Din nya kylare köpte du ju av mig och där har du ju felet.Nej skämt o sidor så tror jag att vatten pumpen är boven iochmed att det inte finns något läckage när motorn är obelastad eller står still.

Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
verkar som att de e ett ganska så vanligt problem ändå.
a men jag undrar som ovan hur man kan se om det läcker från locket, el ja hur man tar reda på de.
och var man får tag på ett nytt lock?.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag hade exakt samma symptom på min i höstas/vintras när jag hade panikbytt en rasad vattenpump. Hade ingen packning att tillgå så jag tog "packning på tub" och slängde dit pumpen. Funkade bra i ett par månader sen började det försvinna mer och mer. Syntes inte direkt nåt från pumpen men det var ju där det kom, blev bättre sen när jag bytt till ny pump. Skulle nog våga sätta en slant på att även din pump är dålig...
be
23
beamer28
bmw 520 Touring-92
limpur..... svar på kylarlocket:
jo man märkte det efter en längre runda med bilen,när det hade blivit lite värme o tryck.Då kom man hem o stanna motorn,och vattnet börja trycka på i expansionskärlet.Som kom ut kring locket,och sen rann ner mellan den svarta och den ljusa plasten,så trodde jag att det först läckte mellan kylaren och expansionskärlet.Sen ringde jag o prata med en god vän som har jobbat en hel del med bmw,som berättade att det var väldigt vanligt med locket,och eftersom jag nyligen bytade kylaren,men inte locket.Och det var tydligen tabu,eftersom packningarna i locket åldras och torkar dom med.lycka till

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Festlund--> ja de är typiskt med grejer man handlar av dig, vore det inte för att du blandar så goda groggar så vette fan om man skulle umgås med dig alls :-)

Får nog byta både pump och lock.

__
BMW - When you need power and comfort.
BMW_M3
har exat samma problem. får fylla på vatten lika ofta som jag tankar e riktigt trött på det. det konstiga är: när jag fyller på glyckol färdigblandad så ser jag att det läcker grönt under bilen. men fyller jag på vatten då ser jag inte att det läcker men vattnet försvinner. bilen blir heller ej överhettad. detta verkar va ett problem för bmw. ser att det e många som haft samma problem. nogån som vet vad ett nytt lock kan kosta. inte för att priset spelar nogån roll när det gäller bilens hälsa men men. ha det bra grabbar.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har bara tre tips:

1. Vattenpumpen.
(Tror det beror på i vilket läge den stannar, för min kunde läcka bara ibland innan jag bytten den)

2. Kylarlocket som många påpekat.
(Läcker lite, svårt att konstatera, har ej själv råkat ut för detta)

3. Expansionskärlet kan läcka, borde ge "resultat" ganska snart om det är den.
(3:an beror lite på modell tror jag, på min läckte den t ex. vid sensorn)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Med "resultat" menar jag alltså att vattnet borde läcka ut ganska snart om det är expansionskärlet som läcker.

/Hammar
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har samma problem på min 525 också. Jag ska lämna in kylaren på en provtryckning för att se om det är den som läcker. Det är det troligaste felet, för jag hittar inga läckor någonstans och vattnet försvinner inte in i motor och inte ut med avgaserna.

/Per
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
ja jag hittade vart det läckte på min, och det var vid motorvärmaren, åtgärdade detta, och trodde de va lugnt.
de tog väl två veckor innan det började försvinna kylar vatten igen, men denna gång va de inte där, så jag kikade lite överallt, och tillslut hitta jag säkert en liter kylarvatten i motorn.
hoppades på toppackningen, men efter provtryckning så visade de en spricka, känns så tråkigt... 13 500 ska dom ha för ny topp å packningar, som att jag ska ha råd me de nu när jag ska studera ett år, men får väl se hur det blir.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.