|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har köpt en 530-01 med tv/navi och cd-växlare.Jag har läst en massa tidigare inlägg men "hänger" inte riktigt med.Det finns ingen DSP eller "baslåda" men det sitter en silver färgad låda med en blå och en vit kontakt på bakom cd-växlaren(förstärkare?).Hur kopplar jag in 2st slutsteg utan att ändra funktionen hos navi/tv stereon? Jag vill ha ett till slutsteg(DLS A3+A4) basen och ett till fram+bak högtalarna som jag tänkte byta ut till Mb Quart. | |
Robsarve |
Du har professionalstereo. Lågnivå (4,5 V) (front och rear) och samtliga högtalarkablar finns i den blå och den vita kontakterna. Schema finns i tips n trics-sektionen på bmwtips.com Där finns okså en gude på hur man byter ut högtalarna. Vill man inte riva bilen för att dra vettiga kablar lägger man delningsfiltren til högtalarna bak. |
| Tack! | |
|
Är inte den silverfärgade lådan med en blå och en vit kontakt bakom vä sidopanel i bagage utrymmet Tv/videomodul? Vart finns isåfall den blå och vita kontakterna du pratar om? |
|
Robsarve |
TV/vidomodulen ligger under främre bagageumsgolvet. |
|
Hewi: Är det en sedan du har? På sedanen sitter förstärkaren bakom videomodulen (om du har någon dvs). Jag tror Robsarve syftar på den 26-poliga kontakten på förstärkaren. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Ja det är en sedan , jag kanske inte har någon förstärkare eftersom jag inte har DSP? Vart plockar jag isåfall ut lågnivån?Bakom instrument panelen? | |
| Har kollat i bilen och det finns ingen låda bakom videomodulen. Men finns det kanske framdraget kablage iallefall som man kan ta signaler ur? Jag hittade iofs inte någon oanvänd kontakt. Hjälp! | |
| Det sitter även en liten box (ca10x15cm)mellan cd-växlare och tv modulen som bara har 1st flerpolig kontakt men den kanske är till ngt helt annat?! | |
|
Ingen aning om vad det är för box, du har ingen bild på den? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Borde det inte sitta en förstärkare någonstan? Eller är den inbyggd i radio/Tv/navi enheten i mittkonsolen? Kan inte hitta ngt kopplings schema på någon sådan så jag vet vart jag kan ta ut lågnivå. Jag har ingen bild på den lilla boxen, men jag kanske hinner demont cd-växlaren och kolla vad det står på den. | |
| Den lilla lådan är för röststyrningen! | |
|
Du märker om du inte har någon Hifi-förstärkare, det låter ännu sämre! Har du utrustningslistan till bilen? Utan DSP eller Hifi-pkt sitter förstärkaren i radiodelen, kolla under vänster bakljus, den sitter inknölad där. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Vart får man utrustnings listan ifrån? Jag tror det sitter en box där du beskriver så då slipper jag iallefall dra nya kablar bakifrån och fram , någon som har kopplings schema på radiodelen? | |
| Borde jag inte kunna plocka ut signalen före förstärkaren i radiodelen så jag slipper ev ljudförsämring från den? | |
Robsarve |
Utrustningslistan finns i serviceboken. Har du buisness navi har du inget slutsteg men en separat radiodel med inbyggda förstärkare. Denna är svår att få ut lågnivå ur om du inte har avancerade elektronikkunskaper. Använd lågnivåadapter. Har du proffessional har du slutsteg i vänster bakflygel och kan plocka lågnivån där. tycker Erik |
|
Okey jag hittade en svart låda som satt högst upp i vä flygel som det stod Motorola på och när jag kopplade ur den så startade radion fast tändningen var avstängd! Är det möjligt vis radiodelen? Jag får väl hoppas att den ger bra ljud ut annars vet jag inte vad jag skall göra? Men jag tycker att den förstärkaren borde ju ha 4kanalig ingång nån stanns som man kan plocka ut , skall öppna boxen och kika. Vilka kablar som går till Högt får jag väl testa mig fram till.Det sitter ju 2st separata element i varje framdörr och 2st element i hatthylla betyder det att den är 6-kanalig? |
|
| Kollade med Bmw och lådan jag hittade är laddmodul för telefonen och sedan finns inga fler boxar i vänster flygel så jag får riva och följa högtalarkablarna. | |
|
Då har du med största sannolikhet ingen separat förstärkare, den sitter i radiomodulen. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Nu är jag själv rätt förvirrad. Enligt Länk finns det lågnivå i den 26-poliga kontakten på stift 1-4 för bakre högtalare. Enligt schemat för förstärkaren till hifi-pkt går dessa direkt till radions högtalarutg., detta gäller oavsett om det är med eller utan navi. Enligt ETK är det samma radio oavsett om det är Hifi, DSP eller vanlig. Hur är detta möjligt? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Det verkar vara en djungel det här med Bmw:s olika stereos. Men om du har en separat förstärkare så har du väl inte några högtalar utgångar på radion så jag tror att radions signal utgångar till förstärkaren kanske felaktigt kallats för högtalar utgångar i schemat fast det egentligen är signal utgångar?. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.